3.11.2017 Matkailu Tuhannella hevosvoimalla kinosten kimppuun – kiitoteillä on ikuinen kesä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiitotie on usein lomalennon ensimmäinen etappi. Mutta tiesitkö nämä kiitoteihin liittyvät faktat? Lentokone rullaa kiitoradalla – tästä alkaa loma. Tai jos huonosti käy, niin koneen osuminen kiitorataan tietää paluuta marraskuun räntäsateisiin. Mutta tiesitkö nämä faktat kiitoteistä Helsinki – Vantaan lentokentällä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmän kuin HeathrowssaHelsinki–Vantaan lentoasemalla on yhteensä kolme kiitorataa: ensimmäisenä ja viimeisenä valmistuneet kiitoradat kulkevat samansuuntaisesti koillisesta lounaaseen ja kiitorata 2 ylittää ensimmäisen kiitoradan luoteesta kaakkoon. Kiitoradat ovat kolme kilometriä pitkiä ja 60 metriä leveitä.Kiitoratoja on sama määrä myös Kööpenhaminassa ja Tukholman Arlandan lentokentällä. Vertailun vuoksi: Lontoon Heathrowssa kiitoratoja on vain kaksi ja Amsterdamin Schipholissa peräti kuusi.Numero näkyy kompassistaKoska kiitoradat ovat kaksisuuntaisia, kolmesta kiitoradasta muodostuu kuusi kiitotietä. Kiitotiet on numeroitu niiden sijainnin mukaan.Rinnakkaiset samansuuntaiset tiet erotetaan toisistaan yleisimmin kirjaimilla L (left), R (right) tai C (center). Siksi lentäjät tuntevat vanhimman kiitotien lentosuunnasta riippuen koodeilla 22L tai 04R ja sille rinnakkaisen uusimman kiitotien koodeilla 22R ja 04L.Ratojen numeroijalle pohjoinen sijaintimme teettää tuskaa, sillä lähellä napojen eranto eli tosisuunnan ja magneettisen suunnan ero muuttuu vuosien saatossa. Usein käy niin, että kiitotien numero pidetään ennallaan, vaikka oikea suunta muuttuu. Esimerkiksi Oulussa kiitotiet ovat edelleen 12 ja 30, vaikka oikeat suunnat 111 ja 291 astetta kuuluisi pyöristää 11 ja 29.Vastatuuleen turvallisintaKaikkia kiitoteitä käytetään sekä nousuun että laskeutumiseen. Nousuun ja laskeutumiseen käytettävä kiitotie valitaan aina samanaikaisesti: Helsinki–Vantaan lentokentällä on lentäjälle noin 20 erilaista kiitotieyhdistelmää.Kiitoteitä käytetään ensisijaisesti vastatuuleen niin lentoonlähtöihin kuin laskuihinkin, jotta koneen nopeus maahan nähden jää ilmanopeutta pienemmäksi, jolloin nousu- ja laskeutumismatkat lyhenevät. Finavian mukaan sekä lentokoneen nousu että laskeutuminen ovat siten myös turvallisimpia.Varsinkin heikoilla tuulilla saatetaan kuitenkin käyttää myös sen hetkiseen liikennevirtaan sopivampia suuntia tai vähiten liikennemelua lähialueille tuottavia suuntia. Siksi puolet kaikista lennoista lähtevät vuonna 2002 valmistuneelta kolmannelta kiitoradalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkuinen kesäLumi ja jää heikentävät kiitotien pinnan kitkaa. Siksi jokainen kiitotie puhdistetaan yksitellen: 9-10 lumipuhallinajoneuvolla puhdistamiseen kuluu reilut 10 minuuttia per kiitotie. Jotta lentokoneen siivet eivät jää kiinni lumikinoksiin, kinoksia madalletaan yli tuhannen hevosvoiman lumilingoilla.Lähde: Finavia Kuva: Roman RazinkovLue myös:Kuusi ilmaista asiaa lentokentällä – tiesitkö nämä? Robottibussi Helsinki-Vantalla – tarjolla ilmainen siirtymä parkkihallista terminaaliin Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa