12.7.2022 Matkailu Tykkimäen huvipuisto tarjoaa kasaritunnelmaa modernilla otteella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kouvolassa sijaitseva Tykkimäki on Suomen kolmanneksi suurin huvipuisto. Puiston laitteet tarjoavat aikamatkan vuosikymmenten taakse, mutta vauhdin hurmasta ei tarvitse tinkiä. Huvittelukeskus on rakennettu Tykkimäelle, joka on Salpausselän harjualuetta. Puisto on sijoitettu niin, ettei sen korkealla kohoavia huvilaitteita juuri huomaa ajaessaan kuutostietä, jonka tuntumassa paikka sijaitsee. Tykkimäen korkein laite Starflyer kohoaa 72 metrin korkeuteen. Lukema on metrilleen sama kuin Helsingin Olympiastadionin tornilla, joten korkeutta todella piisaa. Starflyer on karusellimaisesti pyörivä laite, joka kiidättää huvittelijat jopa 70 km/h vauhteihin. Vatsanpohjaan syntyvä kipristely ei tosin johdu vauhdista, vaan korkeudesta. 72 metriä on etenkin korkeita paikkoja vierastavalle ravisuttava kokemus Huvipuiston alue on kotimaamme suurempiin puistoihin verrattuna kompakti. Linnanmäki ja Särkänniemi ovat puistoja, joiden läpi kiertäminen ottaa päivän aikaa, mutta Tykkimäen rajat on kahlattu läpi parissa tunnissa. Se ei ole pelkästään huono asia, ainakaan ensikertalaisille. Tykkimäen historia näkyy puiston laitevalinnoissa ja fanaattisimmat huvipuistoilijat varmasti tunnistavat muutamia laitteita vanhoiksi Linnanmäen huvituksiksi. Puiston omistajana oli vuoteen 2005 saakka Linnanmäkeä pyörittävä Lasten Päivän säätiö, mistä johtuen laitteita kierrätettiin aikanaan kahden puiston välillä. Yksi vanhimmista laitteista on Pilvenpyörä, joka siirtyi Linnanmäeltä Tykkimäelle vuonna 1988. Klassikkolaite tarjoaa vauhtia, mutta kovin äärimmäiseksi meno ei nykymittapuulla yllä. Ehkä 60-luvun Linnanmäelle laite on aiheuttanut kauhua ja vilunväristyksiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Loop Fighter kiihdyttää 4,5G:n voimalla Huvipuiston hurjin laite lienee Loop Fighter, joka kieputtaa kyytiläisiä 4,5 G:n voimalla. Tämä on lukema, joka saattaa aiheuttaa herkimmille tajunnanmenetyksen, mutta ainakaan kolmesta kouluikäisestä koostuva testiryhmä ei pyörtynyt laitteen kieputuksessa. Huutoa sen sijaan oli luvassa reippaan puoleisesti. Moderniin laiteperheeseen kuuluvat myös Endeavor ja Trombi, jotka molemmat tarjoavat retrolaitteita kovempaa kyytiä. Jälkimmäinen ei ole käytössä sadekelillä laitteen teknisen toteutuksen vuoksi. Tykkimäellä on iso liuta klassisia retrolaitteita, jotka palvelevat edelleen hurvittelevaa kansaa. Kouvolapyörä, Idän pikajuna, Keinukaruselli ja Calypso ovat kyydinneet historiansa aikana melkoisen määrän huvia kaipaavia ihmisiä ja ilahduttavat edelleen puistossa vierailevia. Klassikkoja ovat myös Kummitusjuna ja Yllätysten talo, joka vääntyy kansa suussa usein väärin päin -taloksi. Talo sisältää optisia harhoja ja muuta ihmeteltävää. Se soveltuu niin perheen pienimmille kuin aikuisillekin, mutta liikuntarajoitteisten täytyy valita itselleen toinen huvitus. Kummitusjunasta uupuu kauhu Eniten ajan hammas on päässyt puraisemaan Kummitusjunaa, jonka kauhuelementti jää yli 3-vuotiaiden kohdalla hieman ohueksi. Toki ajatus lienee tarjota camp-huumoria kauhun sijaan. Pahin koettelemus Kummitusjunassa onkin homeen haju, joka tyrmää heti ovella. Tykkimäen ehdoton vahvuus on se, että laitteisiin ei edes heinäkuisena kevätpäivänä joutunut juuri jonottamaan. Suosituimpiinkaan laitteisiin ei täytynyt jonottaa muutamaa minuuttia pidempään, mikä ilahdutti 11-, 14- ja 16-vuotiaita testiryhmäläisiä erityisesti. Nuhteita testaajat antoivat WC-tilojen siisteydestä ja siitä, että pienessä puistossa kahden laitteen sulkeutuminen jäi harmittamaan. Sinänsä kaikkein hurjimpien laitteiden puute ei vaivannut edes vanhinta testiryhmäläistä, sillä Loop Fighteriin pääsi käytännössä niin monta kertaa kuin vain halusi. Erityisen ankeaa oli kuitenkin se, että henkilökunta tuntui olevan hyvin kireällä päällä. Saimme testipäivän aikana todistaa useamman kerran tilannetta, jossa huvittelijoille korotettiin ääntä reilusti. Huvin tyyssijassa moinen käytös tuntuu erityisen tympeältä. Kouvolassa sijaitseva Tykkimäen huvipuisto tarjoaa mukavaa tekemistä kaiken ikäisille huvittelijoille. Alueella on useampi kahvila ja ravintola, joten nälästä ja jäätelönhimosta ei tarvitse kärsiä. Puiston päivärannekkeen hinta on laitteiden lukumäärään suhteutettuna kova. Huvittelu maksaa yli 120 senttisiltä kävijöiltä 39 euroa. Huvipuiston vieressä on myös vesipuisto Aquapark ja seikkailupuisto Actionpark. Kolmen puiston ranneke maksaa 45 euroa, mikä on jo huomattavasti parempaa vastinetta rahalle. Tuolloin päivä kannattaa aloittaa heti aamulla ja päättää vasta illan suussa, sillä tekemistä riittää. Tykkimäen huvipuiston vankkaa kasaritunnelmaa ei kannata säikähtää, sillä huvittelupäivä oli testiryhmäläisten mielestä erittäin onnistunut ja kokemuksista puhuttiin vielä seuraavanakin aamuna. Teksti ja Kuvat: Tuomas Rajala Tykkimäki: Avoinna kesäkaudella 21.5.– 27.8. (2022) klo 11-19 Liput: Ranneke alle 120 cm 32€, Ranneke yli 120 cm 39€ Kausikortti 130€ Laitteita: 26 Lisätietoa: www.tykkimaki.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Lomareissu käytetyllä sähköautolla – Pieni range pelotti huvipuistolaitteita enemmän Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 17.3.2024 Matkailu Pisan kalteva kellotorni on tehnyt meistä robotteja 17.3.2024 Matkailu Risteilymatkailu elää uutta kasvun aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta