12.7.2022 Kotimaanmatkailu Tykkimäen huvipuisto tarjoaa kasaritunnelmaa modernilla otteella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kouvolassa sijaitseva Tykkimäki on Suomen kolmanneksi suurin huvipuisto. Puiston laitteet tarjoavat aikamatkan vuosikymmenten taakse, mutta vauhdin hurmasta ei tarvitse tinkiä. Huvittelukeskus on rakennettu Tykkimäelle, joka on Salpausselän harjualuetta. Puisto on sijoitettu niin, ettei sen korkealla kohoavia huvilaitteita juuri huomaa ajaessaan kuutostietä, jonka tuntumassa paikka sijaitsee.Tykkimäen korkein laite Starflyer kohoaa 72 metrin korkeuteen. Lukema on metrilleen sama kuin Helsingin Olympiastadionin tornilla, joten korkeutta todella piisaa. Starflyer on karusellimaisesti pyörivä laite, joka kiidättää huvittelijat jopa 70 km/h vauhteihin. Vatsanpohjaan syntyvä kipristely ei tosin johdu vauhdista, vaan korkeudesta. 72 metriä on etenkin korkeita paikkoja vierastavalle ravisuttava kokemusHuvipuiston alue on kotimaamme suurempiin puistoihin verrattuna kompakti. Linnanmäki ja Särkänniemi ovat puistoja, joiden läpi kiertäminen ottaa päivän aikaa, mutta Tykkimäen rajat on kahlattu läpi parissa tunnissa. Se ei ole pelkästään huono asia, ainakaan ensikertalaisille.Tykkimäen historia näkyy puiston laitevalinnoissa ja fanaattisimmat huvipuistoilijat varmasti tunnistavat muutamia laitteita vanhoiksi Linnanmäen huvituksiksi. Puiston omistajana oli vuoteen 2005 saakka Linnanmäkeä pyörittävä Lasten Päivän säätiö, mistä johtuen laitteita kierrätettiin aikanaan kahden puiston välillä.Yksi vanhimmista laitteista on Pilvenpyörä, joka siirtyi Linnanmäeltä Tykkimäelle vuonna 1988. Klassikkolaite tarjoaa vauhtia, mutta kovin äärimmäiseksi meno ei nykymittapuulla yllä. Ehkä 60-luvun Linnanmäelle laite on aiheuttanut kauhua ja vilunväristyksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoop Fighter kiihdyttää 4,5G:n voimallaHuvipuiston hurjin laite lienee Loop Fighter, joka kieputtaa kyytiläisiä 4,5 G:n voimalla. Tämä on lukema, joka saattaa aiheuttaa herkimmille tajunnanmenetyksen, mutta ainakaan kolmesta kouluikäisestä koostuva testiryhmä ei pyörtynyt laitteen kieputuksessa. Huutoa sen sijaan oli luvassa reippaan puoleisesti.Moderniin laiteperheeseen kuuluvat myös Endeavor ja Trombi, jotka molemmat tarjoavat retrolaitteita kovempaa kyytiä. Jälkimmäinen ei ole käytössä sadekelillä laitteen teknisen toteutuksen vuoksi.Tykkimäellä on iso liuta klassisia retrolaitteita, jotka palvelevat edelleen hurvittelevaa kansaa. Kouvolapyörä, Idän pikajuna, Keinukaruselli ja Calypso ovat kyydinneet historiansa aikana melkoisen määrän huvia kaipaavia ihmisiä ja ilahduttavat edelleen puistossa vierailevia.Klassikkoja ovat myös Kummitusjuna ja Yllätysten talo, joka vääntyy kansa suussa usein väärin päin -taloksi. Talo sisältää optisia harhoja ja muuta ihmeteltävää. Se soveltuu niin perheen pienimmille kuin aikuisillekin, mutta liikuntarajoitteisten täytyy valita itselleen toinen huvitus.Kummitusjunasta uupuu kauhuEniten ajan hammas on päässyt puraisemaan Kummitusjunaa, jonka kauhuelementti jää yli 3-vuotiaiden kohdalla hieman ohueksi. Toki ajatus lienee tarjota camp-huumoria kauhun sijaan. Pahin koettelemus Kummitusjunassa onkin homeen haju, joka tyrmää heti ovella.Tykkimäen ehdoton vahvuus on se, että laitteisiin ei edes heinäkuisena kevätpäivänä joutunut juuri jonottamaan. Suosituimpiinkaan laitteisiin ei täytynyt jonottaa muutamaa minuuttia pidempään, mikä ilahdutti 11-, 14- ja 16-vuotiaita testiryhmäläisiä erityisesti.Nuhteita testaajat antoivat WC-tilojen siisteydestä ja siitä, että pienessä puistossa kahden laitteen sulkeutuminen jäi harmittamaan. Sinänsä kaikkein hurjimpien laitteiden puute ei vaivannut edes vanhinta testiryhmäläistä, sillä Loop Fighteriin pääsi käytännössä niin monta kertaa kuin vain halusi.Erityisen ankeaa oli kuitenkin se, että henkilökunta tuntui olevan hyvin kireällä päällä. Saimme testipäivän aikana todistaa useamman kerran tilannetta, jossa huvittelijoille korotettiin ääntä reilusti. Huvin tyyssijassa moinen käytös tuntuu erityisen tympeältä.Kouvolassa sijaitseva Tykkimäen huvipuisto tarjoaa mukavaa tekemistä kaiken ikäisille huvittelijoille. Alueella on useampi kahvila ja ravintola, joten nälästä ja jäätelönhimosta ei tarvitse kärsiä. Puiston päivärannekkeen hinta on laitteiden lukumäärään suhteutettuna kova. Huvittelu maksaa yli 120 senttisiltä kävijöiltä 39 euroa.Huvipuiston vieressä on myös vesipuisto Aquapark ja seikkailupuisto Actionpark. Kolmen puiston ranneke maksaa 45 euroa, mikä on jo huomattavasti parempaa vastinetta rahalle. Tuolloin päivä kannattaa aloittaa heti aamulla ja päättää vasta illan suussa, sillä tekemistä riittää.Tykkimäen huvipuiston vankkaa kasaritunnelmaa ei kannata säikähtää, sillä huvittelupäivä oli testiryhmäläisten mielestä erittäin onnistunut ja kokemuksista puhuttiin vielä seuraavanakin aamuna.Teksti ja Kuvat: Tuomas Rajala Tykkimäki: Avoinna kesäkaudella 21.5.– 27.8. (2022) klo 11-19 Liput: Ranneke alle 120 cm 32€, Ranneke yli 120 cm 39€ Kausikortti 130€ Laitteita: 26 Lisätietoa: www.tykkimaki.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaLomareissu käytetyllä sähköautolla – Pieni range pelotti huvipuistolaitteita enemmän Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen