12.7.2022 Matkailu Tykkimäen huvipuisto tarjoaa kasaritunnelmaa modernilla otteella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kouvolassa sijaitseva Tykkimäki on Suomen kolmanneksi suurin huvipuisto. Puiston laitteet tarjoavat aikamatkan vuosikymmenten taakse, mutta vauhdin hurmasta ei tarvitse tinkiä. Huvittelukeskus on rakennettu Tykkimäelle, joka on Salpausselän harjualuetta. Puisto on sijoitettu niin, ettei sen korkealla kohoavia huvilaitteita juuri huomaa ajaessaan kuutostietä, jonka tuntumassa paikka sijaitsee. Tykkimäen korkein laite Starflyer kohoaa 72 metrin korkeuteen. Lukema on metrilleen sama kuin Helsingin Olympiastadionin tornilla, joten korkeutta todella piisaa. Starflyer on karusellimaisesti pyörivä laite, joka kiidättää huvittelijat jopa 70 km/h vauhteihin. Vatsanpohjaan syntyvä kipristely ei tosin johdu vauhdista, vaan korkeudesta. 72 metriä on etenkin korkeita paikkoja vierastavalle ravisuttava kokemus Huvipuiston alue on kotimaamme suurempiin puistoihin verrattuna kompakti. Linnanmäki ja Särkänniemi ovat puistoja, joiden läpi kiertäminen ottaa päivän aikaa, mutta Tykkimäen rajat on kahlattu läpi parissa tunnissa. Se ei ole pelkästään huono asia, ainakaan ensikertalaisille. Tykkimäen historia näkyy puiston laitevalinnoissa ja fanaattisimmat huvipuistoilijat varmasti tunnistavat muutamia laitteita vanhoiksi Linnanmäen huvituksiksi. Puiston omistajana oli vuoteen 2005 saakka Linnanmäkeä pyörittävä Lasten Päivän säätiö, mistä johtuen laitteita kierrätettiin aikanaan kahden puiston välillä. Yksi vanhimmista laitteista on Pilvenpyörä, joka siirtyi Linnanmäeltä Tykkimäelle vuonna 1988. Klassikkolaite tarjoaa vauhtia, mutta kovin äärimmäiseksi meno ei nykymittapuulla yllä. Ehkä 60-luvun Linnanmäelle laite on aiheuttanut kauhua ja vilunväristyksiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Loop Fighter kiihdyttää 4,5G:n voimalla Huvipuiston hurjin laite lienee Loop Fighter, joka kieputtaa kyytiläisiä 4,5 G:n voimalla. Tämä on lukema, joka saattaa aiheuttaa herkimmille tajunnanmenetyksen, mutta ainakaan kolmesta kouluikäisestä koostuva testiryhmä ei pyörtynyt laitteen kieputuksessa. Huutoa sen sijaan oli luvassa reippaan puoleisesti. Moderniin laiteperheeseen kuuluvat myös Endeavor ja Trombi, jotka molemmat tarjoavat retrolaitteita kovempaa kyytiä. Jälkimmäinen ei ole käytössä sadekelillä laitteen teknisen toteutuksen vuoksi. Tykkimäellä on iso liuta klassisia retrolaitteita, jotka palvelevat edelleen hurvittelevaa kansaa. Kouvolapyörä, Idän pikajuna, Keinukaruselli ja Calypso ovat kyydinneet historiansa aikana melkoisen määrän huvia kaipaavia ihmisiä ja ilahduttavat edelleen puistossa vierailevia. Klassikkoja ovat myös Kummitusjuna ja Yllätysten talo, joka vääntyy kansa suussa usein väärin päin -taloksi. Talo sisältää optisia harhoja ja muuta ihmeteltävää. Se soveltuu niin perheen pienimmille kuin aikuisillekin, mutta liikuntarajoitteisten täytyy valita itselleen toinen huvitus. Kummitusjunasta uupuu kauhu Eniten ajan hammas on päässyt puraisemaan Kummitusjunaa, jonka kauhuelementti jää yli 3-vuotiaiden kohdalla hieman ohueksi. Toki ajatus lienee tarjota camp-huumoria kauhun sijaan. Pahin koettelemus Kummitusjunassa onkin homeen haju, joka tyrmää heti ovella. Tykkimäen ehdoton vahvuus on se, että laitteisiin ei edes heinäkuisena kevätpäivänä joutunut juuri jonottamaan. Suosituimpiinkaan laitteisiin ei täytynyt jonottaa muutamaa minuuttia pidempään, mikä ilahdutti 11-, 14- ja 16-vuotiaita testiryhmäläisiä erityisesti. Nuhteita testaajat antoivat WC-tilojen siisteydestä ja siitä, että pienessä puistossa kahden laitteen sulkeutuminen jäi harmittamaan. Sinänsä kaikkein hurjimpien laitteiden puute ei vaivannut edes vanhinta testiryhmäläistä, sillä Loop Fighteriin pääsi käytännössä niin monta kertaa kuin vain halusi. Erityisen ankeaa oli kuitenkin se, että henkilökunta tuntui olevan hyvin kireällä päällä. Saimme testipäivän aikana todistaa useamman kerran tilannetta, jossa huvittelijoille korotettiin ääntä reilusti. Huvin tyyssijassa moinen käytös tuntuu erityisen tympeältä. Kouvolassa sijaitseva Tykkimäen huvipuisto tarjoaa mukavaa tekemistä kaiken ikäisille huvittelijoille. Alueella on useampi kahvila ja ravintola, joten nälästä ja jäätelönhimosta ei tarvitse kärsiä. Puiston päivärannekkeen hinta on laitteiden lukumäärään suhteutettuna kova. Huvittelu maksaa yli 120 senttisiltä kävijöiltä 39 euroa. Huvipuiston vieressä on myös vesipuisto Aquapark ja seikkailupuisto Actionpark. Kolmen puiston ranneke maksaa 45 euroa, mikä on jo huomattavasti parempaa vastinetta rahalle. Tuolloin päivä kannattaa aloittaa heti aamulla ja päättää vasta illan suussa, sillä tekemistä riittää. Tykkimäen huvipuiston vankkaa kasaritunnelmaa ei kannata säikähtää, sillä huvittelupäivä oli testiryhmäläisten mielestä erittäin onnistunut ja kokemuksista puhuttiin vielä seuraavanakin aamuna. Teksti ja Kuvat: Tuomas Rajala Tykkimäki: Avoinna kesäkaudella 21.5.– 27.8. (2022) klo 11-19 Liput: Ranneke alle 120 cm 32€, Ranneke yli 120 cm 39€ Kausikortti 130€ Laitteita: 26 Lisätietoa: www.tykkimaki.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Lomareissu käytetyllä sähköautolla – Pieni range pelotti huvipuistolaitteita enemmän Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?