28.12.2015 Matkailu Mato Valtonen Kuuban autokaunottarien lumoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Havannan katujen rakkaudella kokoon kursitut amerikanraudat saivat arvoisensa kirjan. Värikkäät amerikanraudat ovat erottamaton osa Havannan katukuvaa. Uusi kuvakirja kertoo autoista, mutta myös paljon muustakin kuten kuubalaisesta asenteesta elämään.Rockjätkänä tunnetun Markku ”Mato” Valtosen tuore kirja on romanttinen rakkaudentunnustus viisikymmenluvun nelipyöräisille tyyli-ikoneille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySalsaa, sikareita ja elämäniloaHuolellisesti tehty kirja on luettavissa myös syvällisempänä kunnianosoituksena kuubalaisille ihmisille ja elämänmenolle, jossa on jäljellä paljon sellaista, joka on lähes tyystin jo unohtunut meiltä tehokkailta pohjoismaalaisilta työmyyriltä.Kuubalainen arki pursuaa niukoista edellytyksistä huolimatta elämänjanoa, jonka osasia ovat salsan ja mambon rytmit, sikarin savu ja rommin tuoksu.– Havannassa on vaikea olla huonolla tuulella. Katselet vain ympärillesi, nostat käden pystyyn kyytiä varten ja kohta istut aikamatkalla 1950-luvun Chevroletin takapenkillä etkä voi olla hymyilemättä, Valtonen tiivistää.Taatusti harvinaisia!Havannan katukuvan 1950-luvun Plymouthit, Pontiacit, Chevroletit, Buickit ja Fordit ovat nielleet kilometrejä ja kokeneet useita uudestisyntymisiä. Autojen maalipinta on usein saanut moneen kertaan uuden kuosin, eikä nykyinen värisävy todellakaan löydy valmistajansa alkuperäisestä väripaletista!Rokkikukon paneutuminen nostaa kättä lippaan. Valtonen pyrkii kertomaan lukijalle jokaisen kirjaan päätyneen auton mallin mahdollisimman tarkasti. Valtosen havaintojen mukaan Chevroletit ovat Kuuban yleisin automerkki.Monet Havannan katukuvan autot ovat todellisia harvinaisuuksia, ainutlaatuisia yksilöitä, jotka ovat kaukana puritaanisesti kunnostetuista orkkisautoista. Kirjaa varten oli haasteellista tunnistaa autojen merkkiä tai mallia, sillä lopputulos on usein rakenneltu usean eri auton osista. Valtosella oli apuna Timo Jätyri, joka on voittanut autojen tunnistamisen Suomen mestaruuden.Kauppasaarron kurimuksessaEri puolille kirjaa ripoteltu historiallinen ja taustoittava aineisto syventää antia. Tuore kirja on paljon muutakin kuin vain autokuvien selailukirja.Moni muuten lienee unohtanut kauppasaarron alkuvaiheet. Vuoden 1959 Kuuban vallankumouksen jälkeen Yhdysvallat lopetti aluksi sokerin oston maasta ja määräsi myöhemmin vuonna 1962 Kuuban kauppasaartoon. Saarto vaikeutti paikallisten elämää monin tavoin ja näkyi kuubalaisessa arjessa. Saarto koetteli myös autoilua, sillä varaosien maahantuonti hankaloitui tai kävi mahdottomaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurmeltumaton – vielä pitkäänMuodokkaat, kookkaat ja värikkäät amerikanautot ovat vielä pitkään erottamaton osa ruuhkaisen Havannan katukuvaa. Valtosen mukaan autot ovat Havannalle samanlainen tunnusmerkki kuin Eiffel-torni Pariisille, Big Ben Lontoolle ja Guggnheimin museo New Yorkille.Vaikka Yhdysvallat aloittikin kauppasaarron purkamisen syksyllä 2015, ei monin tavoin nukkavieru, mutta myös kapitalismilta turmeltumaton matkakohde välttämättä muuksi muutu ainakaan kovin nopeasti, uumoilee kirjailija.Luovuutta ja peltityötaitojaHavannan kaduilla liikkuvat autot ovat elävä todiste sinnikkäästä optimismista. Autojen kunnostus on vaatinut havannalaisilta rasvanäpeiltä luovuutta ja monenlaisia taikatemppuja, sillä amerikanraudat on tuotu maahan ennen vallankumousta eli 56 vuotta sitten. Autovanhusten ylläpito on vaatinut omistajiltaan peltityötaitojen lisäksi merkittäviä rahallisia uhrauksia. Kuuban yhteiskuntajärjestelmän ja vuosikymmenten kauppasaarron vuoksi autonosien tilaaminen Yhdysvalloista on ollut havannalaisille autoharrastajille vain kaukainen haave. Ongelmat on täytynyt ratkaista muutoin kuin kuvetta kaivamalla, omatoimisesti.Missä Hemingway joi mojitonsa?Lukija saa tietää senkin, että Kuuban noin 55 000 kilometrin tieverkostosta vain puolet on päällystettyjä väyliä.Mutta missä kirjailija Ernest Hemigway joi mojitonsa ja mitä yhteistä on DeSoto-automerkillä ja Havana Club -rommilla?Katujen kaunottaret – Kuubalaista aikarautaaMato Valtonen153 sivua, ovh. 34 euroa (esim. addlibris.com-sivusto 22 eur), Bazar Kustannus Oywww.bazarkustannus.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mato Valtosen ensirakkaus oli Chevrolet Bel Air 1963 Kuvakirjan synnytti intohimo ja reissukaverien riesa Moni hyvä asia kehkeytyy vaivihkaa ja suunnittelematta. – Alunperin ei ollut tarkoitus tehdä kirjaa. Innostuin joitakin vuosia siten kuubalaisten autojen tunnelmasta ja kuvailin niitä loputtomasti matkaseuralaisteni riesaksi, Mato Valtonen taustoittaa. – Kävelyretkemme olivat kovin katkonaisia: näin kaikkialla valokuvan arvoisia aarteita. Kaverit vilkuilivat olkansa yli, että minne se Mato taas jäi. Useamman matkan jäljiltä koossa oli lopulta kuvia noin tuhannesta autosta. Kamera pysyy käsissä Kaikki 153-sivuisen kirjan autovalokuvat ovat Mato Valtosen ottamia. – Hain tilanteita, joissa olisi auton lisäksi ihmisiä, koiria ja maalauksellisia rakennuksia. Silmäilin sopivatko talojen tai ihmisten vaatteiden värit autoon. Mies vähättelee aivan turhaan otostensa laatua kirjoittamalla, että kuvaaminen Kuubassa on niin helppoa, että jokaisesta voi tulla ”mestariotosten armoitettu tekijä”. Oivaltaviin valokuviin vaaditaan paljon muutakin kuin oikeanlaista valoa, värisävyjä ja autoja: silmää, ennakointia ja todellisuuden rajaamista. Erinomainen lopputulos ei ole kuitenkaan valtava yllätys – Mato on aiemmilla tekemisillään ja tempauksillaan osoittanut olevansa populaaritaiteen moniottelija. Amerikanrauta sen olla pitää Mato Valtonen kertoo, että amerikanraudat ovat kulkeneet matkassa varhaisnuoruudesta. – Eka oli Chevrolet Bel Air 1963, jonka hankimme kolmen muun lahtelaisnuoren kanssa kimppa-autoksi. Se kiersi Lahden katuja tauotta muutaman kesän. Aina oli bileet pystyssä, kävelit vaan kaupungille ja kohta jonkun kulman takaa ilmestyi tuttu keula. Sen jälkeen niitä on ollut useampikin. Mato Valtonen kertoo, että hän haki Sakke Järvenpään kanssa Yhdysvalloista pitkälti toistasataa dollarihymyä Suomessa myytäväksi. – Jotkut niistä jäivät omaan käyttöön. Vuoden 1963 split window Corvetten myynti harmittaa vieläkin, se olisi pitänyt jättää. Harrikka vaihtui BMW:hen Valtosella ei ole tätä nykyä harrasteautoa. Viimeisin silmäterä oli vuoden 1956 Lincoln Continental Mark 2, jonka mies omisti lähes 30 vuotta. – En juuri ajanut sillä kymmeneen vuoteen ja totesin, että se ansaitsee paremman kodin. Käyttämättömänä nuo laitteet tuppaavat hajoilemaan itsekseen. Prätkä on sekin vaihtunut harrikoista BMW 1200 GS Adventureen. – Pitelemätön perhokalastaja pääsee sillä syvemmälle metsäteiden perälle jokien rantoihin. Teksti Marko Jokela Kuvat Mato Valtonen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.12.2024 Päivän kuva Päivän kuva: katedraali sherrylle 26.12.2024 Matkailu Erikoiset unet: ufo-kokemus kapselihotellissa Wienissä 25.12.2024 Matkailu Hampurin huima satama – Euroopan kolmanneksi suurin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Matkailu Helsinki-Vantaan lentoasema – kaupunki, joka sykkii 24/7/365 myös talvella! 23.12.2024 Matkailu Päivän torttu: Linzin torttu Linzissä – Sissikin arvostaisi 23.12.2024 Yleinen Tokio – kiehtovan kuhiseva metropoli 22.12.2024 Matkailu Timișoaran vallankumousmuseo, mistä kaikki alkoi 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti