23.8.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benzin ohjelmistopomo: ”Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz pyrkii ylläpitämään oman identiteettinsä myös autoteollisuuden digiloikan keskellä. Avainasemassa on yhteistyö oikeiden tahojen kanssa. Saksalaiset autovalmistajat ovat tunnustaneet heikkoutensa erityisesti ohjelmistoissa ja niihin riittävässä ketteryydessä. Volkswagen-ryhmän toimitusjohtaja Herbert Diess on muun muassa kertonut toistuvasti kadehtivansa erityisesti Teslan ohjelmisto-osaamista. Samalla jalalla on liikkeellä myös Mercedes-Benzin Sajjad Khan, merkin digitaalisten ajoneuvo- ja liikkuvuusprojektien johtaja. Hän kertoi mietteitään Automobile News Europen sisarjulkaisu Automobilwochelle.AW: Mercedes ja BMW pistivät jäihin yhteistyöhönsä itseajavien teknologioiden suhteen. Miksi yhteistyö ei toiminut?SK: Se olisi ollut hyvä asia Saksalle sekä sijaintina että asioiden vetäjänä. Aloitimme keskustelut huipulta ja sitten siirryimme teknisiin yksityiskohtiin ja ne olivatkin käynnissä. Sitten tuli ilmi selväksi, että meillä on merkittäviä eroja ja kysyimme itseltämme, millaisia teknologiamoduuleja haluamme tahoillamme ja millä aikataululla. Joten päätimme yhteisesti jatkaa hankkeitamme erillään.Sajjad Khan ja nahkarotsistaan tunnettu Nvidian toimitusjohtaja Jensen Huang Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla 2019.AW: Miksi valitsitte Nvidian kumppaniksi uudelle käyttöjärjestelmälle?SK: Olemme työskennelleet Nvidian kanssa useita vuosia. Esimerkiksi meidän MBUX-tietoviihdejärjestelmämme perustuu tähän yhteistyöhön. Se on yhteistyösuhde, josta tiedämme, missä sen vahvuus on ja millä alueilla täydennämme toisiamme. Olemme myös työskennelleet Boschin kanssa automatisoidun ajamisen projektimme kanssa ja voimme käyttää elementtejä siitä myös Nvidian kanssa.AW: Mitkä tuotantomallit saavat uuden järjestelmän ensiksi?SK: Ei ole mahdollista sanoa. Näemme suuria osia järjestelmästä sarjatuotantomalleista tulevina vuosina, joten asiakkaidemme ei tarvitse odottaa vuoteen 2024. Uusi S-sarja ottaa jo ison askeleen tähän suuntaan ja se on täysin päivitettävissä verkon kautta. Lisää uusia komponentteja nähdään ensi vuonna sähköautojemme käyttämän uuden perusarkkitehtuurin myötä.AW: Miksette halunneet liittoutua muiden saksalaisvalmistajien kanssa käyttöjärjestelmän suhteen?SK: Olemme vakuuttuneita, että pystymme pysymään markkinoiden etunenässä osaamisellamme. Tämä koskee niin uuden S-sarjan digitalisaatiota ja mitä tulee 2024 Nvidian kanssa. MBUX:llä olemme jo mittapuuna tietoviihdejärjestelmissä. Emme halua avata järjestelmää muille, koska sen yhteiskehittäminen kestäisi liian kauan.AW: Se tarkoittaa käytännössä, että kyseessä on Mercedes vastaan muut?SK: Olemme valmiita myymään järjestelmäämme muille valmistajille myöhemmin. Sitä ennen meidän täytyy tehdä se itse. Haluamme Saksan autoteollisuuden ottavan johtavan roolin ohjelmistokehityksestä. Meillä ei ole varaa siihen, että pohjoisamerikkalaiset tai kiinalaiset yritykset ohittavat meidät.AW: Miten tärkeää Mercedekselle on, että sillä on oma käyttöjärjestelmä?SK: Se on ollut kärkitavoitteemme neljän, viiden vuoden ajan. Siksi perustimme digitaalisia keskuksia ympäri maailman. Meillä ei ole mitään suunnitelmia säästää tällä alueella. Mutta kyse ei ole vain rahasta, se on ennen kaikkea osaamisesta ja motivaatiosta. Tällä yhteistyöllä todistamme teoin mihin pystymme. Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja.Lähde: Automotive News Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle