23.8.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benzin ohjelmistopomo: ”Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz pyrkii ylläpitämään oman identiteettinsä myös autoteollisuuden digiloikan keskellä. Avainasemassa on yhteistyö oikeiden tahojen kanssa. Saksalaiset autovalmistajat ovat tunnustaneet heikkoutensa erityisesti ohjelmistoissa ja niihin riittävässä ketteryydessä. Volkswagen-ryhmän toimitusjohtaja Herbert Diess on muun muassa kertonut toistuvasti kadehtivansa erityisesti Teslan ohjelmisto-osaamista. Samalla jalalla on liikkeellä myös Mercedes-Benzin Sajjad Khan, merkin digitaalisten ajoneuvo- ja liikkuvuusprojektien johtaja. Hän kertoi mietteitään Automobile News Europen sisarjulkaisu Automobilwochelle.AW: Mercedes ja BMW pistivät jäihin yhteistyöhönsä itseajavien teknologioiden suhteen. Miksi yhteistyö ei toiminut?SK: Se olisi ollut hyvä asia Saksalle sekä sijaintina että asioiden vetäjänä. Aloitimme keskustelut huipulta ja sitten siirryimme teknisiin yksityiskohtiin ja ne olivatkin käynnissä. Sitten tuli ilmi selväksi, että meillä on merkittäviä eroja ja kysyimme itseltämme, millaisia teknologiamoduuleja haluamme tahoillamme ja millä aikataululla. Joten päätimme yhteisesti jatkaa hankkeitamme erillään.Sajjad Khan ja nahkarotsistaan tunnettu Nvidian toimitusjohtaja Jensen Huang Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessuilla 2019.AW: Miksi valitsitte Nvidian kumppaniksi uudelle käyttöjärjestelmälle?SK: Olemme työskennelleet Nvidian kanssa useita vuosia. Esimerkiksi meidän MBUX-tietoviihdejärjestelmämme perustuu tähän yhteistyöhön. Se on yhteistyösuhde, josta tiedämme, missä sen vahvuus on ja millä alueilla täydennämme toisiamme. Olemme myös työskennelleet Boschin kanssa automatisoidun ajamisen projektimme kanssa ja voimme käyttää elementtejä siitä myös Nvidian kanssa.AW: Mitkä tuotantomallit saavat uuden järjestelmän ensiksi?SK: Ei ole mahdollista sanoa. Näemme suuria osia järjestelmästä sarjatuotantomalleista tulevina vuosina, joten asiakkaidemme ei tarvitse odottaa vuoteen 2024. Uusi S-sarja ottaa jo ison askeleen tähän suuntaan ja se on täysin päivitettävissä verkon kautta. Lisää uusia komponentteja nähdään ensi vuonna sähköautojemme käyttämän uuden perusarkkitehtuurin myötä.AW: Miksette halunneet liittoutua muiden saksalaisvalmistajien kanssa käyttöjärjestelmän suhteen?SK: Olemme vakuuttuneita, että pystymme pysymään markkinoiden etunenässä osaamisellamme. Tämä koskee niin uuden S-sarjan digitalisaatiota ja mitä tulee 2024 Nvidian kanssa. MBUX:llä olemme jo mittapuuna tietoviihdejärjestelmissä. Emme halua avata järjestelmää muille, koska sen yhteiskehittäminen kestäisi liian kauan.AW: Se tarkoittaa käytännössä, että kyseessä on Mercedes vastaan muut?SK: Olemme valmiita myymään järjestelmäämme muille valmistajille myöhemmin. Sitä ennen meidän täytyy tehdä se itse. Haluamme Saksan autoteollisuuden ottavan johtavan roolin ohjelmistokehityksestä. Meillä ei ole varaa siihen, että pohjoisamerikkalaiset tai kiinalaiset yritykset ohittavat meidät.AW: Miten tärkeää Mercedekselle on, että sillä on oma käyttöjärjestelmä?SK: Se on ollut kärkitavoitteemme neljän, viiden vuoden ajan. Siksi perustimme digitaalisia keskuksia ympäri maailman. Meillä ei ole mitään suunnitelmia säästää tällä alueella. Mutta kyse ei ole vain rahasta, se on ennen kaikkea osaamisesta ja motivaatiosta. Tällä yhteistyöllä todistamme teoin mihin pystymme. Tesla on älykäs ja hyvä, mutta emme mekään ole huonoja.Lähde: Automotive News Kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?