4.5.2020 Ajoneuvot Volkswagen-pomo: kadehdimme ja tarvitsemme Teslan ohjelmistotaitoja Herbert Diess Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess näkee ohjelmistokehityksen uhkana Volkswagenin tulevaisuudelle. Perinteinen autoteollisuus on tuntunut suhtautuvan Teslaan pitkään ylimielisesti. Nyt suunta ”tulokasta” kohtaan alkaa muuttuvan. Volkswagen-konsernia johtava Herbert Diess sanoi puheessaan yhtiön johdolle Teslan ohjelmisto-osaamisen olevan oikea uhka Volkswagenille, kertoo Automotive News Europe.Erityisesti Diess korosti Teslan kykyä käyttää autojaan tiedonkerääjinä ja siten tehdä ajoavustimista oppivia.–Teslalla on 500 000 auton neuroverkko joka kerää dataa ja sen perusteella tarjoaa asiakkaille uutta 14 päivän välein. Kukaan muu autonvalmistaja ei kykene siihen, Diess ylisti.Automotive News Europen mukaan Diess otti esimerkiksi Teslan ohjelmapäivityksen, joka kasvatti automallin toimintamatkaa 300 mailista 318 mailiin. Asiakkaat rakastavat pieniä konkreettisia parannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjelmisto VW:n hidasteenaDiessin mukaan juuri uuden ohjelmiston kehittäminen hidastaa yhtiön automalliston sähköistystä. Volkswagen onkin paininut ohjelmisto-ongelmien parissa. Odotettu ID3-täyssähköauto uhkaa myöhästyä, vaikka autoja on virrannut liukuhihnalta marraskuusta saakka – ohjelmisto vain on yhä keskeneräinen. Volkswagen tosin vakuuttaa ID3:n julkaisun tapahtuvan yhä aikataulun mukaisesti kesällä.vw.os tulossaOngelmaa aiotaan ratkaista uudella Car Sofware -yksiköllä, joka vastaa nyt Volkswagen Groupin ohjelmistokehityksestä. Tähtäimessä on vw.os-niminen käyttöjärjestelmä konsernin kaikkien merkkien käyttöön. Sen päätehtäviä olisi tarjota juuri kehittyneiden ajoavustinten kaltaisia järjestelmiä, sekä linkittää auto ympäröivään ekosysteemiin.Diess kehui myös Teslan kykyä käyttää avaimena puhelinta – tätä jo yritettiin kopioida tuoreessa Volkswagen Golfissa, mutta toiminto onnistuu kömpelösti vain Samsungin puhelimilla. Epäilemättä juuri tällaiseen tiivistyy Diessin kuvailema kuilu Volkswagenin ja Teslan välillä.Nimettöminä pysyttelevät lähteet kommentoivat Automotive Newsille Diessin tiedostavan, ettei autoja enää kauaa osteta perinteisin arvoin, kuten moottoritehoin tai ajettavuuden perusteella, vaan auto tullaan enemmän näkemään internetiin kytkettynä laitteena muiden joukossa. Juuri tätä muutosta hän pyrkii ajamaan Volkswagen Groupissa – saa nähdä kuinka nopeasti autojätti reagoi.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”