4.5.2020

Volkswagen-pomo: kadehdimme ja tarvitsemme Teslan ohjelmistotaitoja

Volkswagen tulevaisuus Herbert Diess
Herbert Diess

Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess näkee ohjelmistokehityksen uhkana Volkswagenin tulevaisuudelle.

Perinteinen autoteollisuus on tuntunut suhtautuvan Teslaan pitkään ylimielisesti. Nyt suunta ”tulokasta” kohtaan alkaa muuttuvan. Volkswagen-konsernia johtava Herbert Diess sanoi puheessaan yhtiön johdolle Teslan ohjelmisto-osaamisen olevan oikea uhka Volkswagenille, kertoo Automotive News Europe.

Erityisesti Diess korosti Teslan kykyä käyttää autojaan tiedonkerääjinä ja siten tehdä ajoavustimista oppivia.

–Teslalla on 500 000 auton neuroverkko joka kerää dataa ja sen perusteella tarjoaa asiakkaille uutta 14 päivän välein. Kukaan muu autonvalmistaja ei kykene siihen, Diess ylisti.

Automotive News Europen mukaan Diess otti esimerkiksi  Teslan ohjelmapäivityksen, joka kasvatti automallin toimintamatkaa 300 mailista 318 mailiin. Asiakkaat rakastavat pieniä konkreettisia parannuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjelmisto VW:n hidasteena

Diessin mukaan juuri uuden ohjelmiston kehittäminen hidastaa yhtiön automalliston sähköistystä. Volkswagen onkin paininut ohjelmisto-ongelmien parissa. Odotettu ID3-täyssähköauto uhkaa myöhästyä, vaikka autoja on virrannut liukuhihnalta marraskuusta saakka – ohjelmisto vain on yhä keskeneräinen. Volkswagen tosin vakuuttaa ID3:n julkaisun tapahtuvan yhä aikataulun mukaisesti kesällä.

vw.os tulossa

Ongelmaa aiotaan ratkaista uudella Car Sofware -yksiköllä, joka vastaa nyt Volkswagen Groupin ohjelmistokehityksestä. Tähtäimessä on vw.os-niminen käyttöjärjestelmä konsernin kaikkien merkkien käyttöön. Sen päätehtäviä olisi tarjota juuri kehittyneiden ajoavustinten kaltaisia järjestelmiä, sekä linkittää auto ympäröivään ekosysteemiin.

Diess kehui myös Teslan kykyä käyttää avaimena puhelinta – tätä jo yritettiin kopioida tuoreessa Volkswagen Golfissa, mutta toiminto onnistuu kömpelösti vain Samsungin puhelimilla. Epäilemättä juuri tällaiseen tiivistyy Diessin kuvailema kuilu Volkswagenin ja Teslan välillä.

Nimettöminä pysyttelevät lähteet kommentoivat Automotive Newsille Diessin tiedostavan, ettei autoja enää kauaa osteta perinteisin arvoin, kuten moottoritehoin tai ajettavuuden perusteella, vaan auto tullaan enemmän näkemään internetiin kytkettynä laitteena muiden joukossa. Juuri tätä muutosta hän pyrkii ajamaan Volkswagen Groupissa – saa nähdä kuinka nopeasti autojätti reagoi.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat