4.5.2020 Ajoneuvot Volkswagen-pomo: kadehdimme ja tarvitsemme Teslan ohjelmistotaitoja Herbert Diess Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Groupin pääjohtaja Herbert Diess näkee ohjelmistokehityksen uhkana Volkswagenin tulevaisuudelle. Perinteinen autoteollisuus on tuntunut suhtautuvan Teslaan pitkään ylimielisesti. Nyt suunta ”tulokasta” kohtaan alkaa muuttuvan. Volkswagen-konsernia johtava Herbert Diess sanoi puheessaan yhtiön johdolle Teslan ohjelmisto-osaamisen olevan oikea uhka Volkswagenille, kertoo Automotive News Europe.Erityisesti Diess korosti Teslan kykyä käyttää autojaan tiedonkerääjinä ja siten tehdä ajoavustimista oppivia.–Teslalla on 500 000 auton neuroverkko joka kerää dataa ja sen perusteella tarjoaa asiakkaille uutta 14 päivän välein. Kukaan muu autonvalmistaja ei kykene siihen, Diess ylisti.Automotive News Europen mukaan Diess otti esimerkiksi Teslan ohjelmapäivityksen, joka kasvatti automallin toimintamatkaa 300 mailista 318 mailiin. Asiakkaat rakastavat pieniä konkreettisia parannuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjelmisto VW:n hidasteenaDiessin mukaan juuri uuden ohjelmiston kehittäminen hidastaa yhtiön automalliston sähköistystä. Volkswagen onkin paininut ohjelmisto-ongelmien parissa. Odotettu ID3-täyssähköauto uhkaa myöhästyä, vaikka autoja on virrannut liukuhihnalta marraskuusta saakka – ohjelmisto vain on yhä keskeneräinen. Volkswagen tosin vakuuttaa ID3:n julkaisun tapahtuvan yhä aikataulun mukaisesti kesällä.vw.os tulossaOngelmaa aiotaan ratkaista uudella Car Sofware -yksiköllä, joka vastaa nyt Volkswagen Groupin ohjelmistokehityksestä. Tähtäimessä on vw.os-niminen käyttöjärjestelmä konsernin kaikkien merkkien käyttöön. Sen päätehtäviä olisi tarjota juuri kehittyneiden ajoavustinten kaltaisia järjestelmiä, sekä linkittää auto ympäröivään ekosysteemiin.Diess kehui myös Teslan kykyä käyttää avaimena puhelinta – tätä jo yritettiin kopioida tuoreessa Volkswagen Golfissa, mutta toiminto onnistuu kömpelösti vain Samsungin puhelimilla. Epäilemättä juuri tällaiseen tiivistyy Diessin kuvailema kuilu Volkswagenin ja Teslan välillä.Nimettöminä pysyttelevät lähteet kommentoivat Automotive Newsille Diessin tiedostavan, ettei autoja enää kauaa osteta perinteisin arvoin, kuten moottoritehoin tai ajettavuuden perusteella, vaan auto tullaan enemmän näkemään internetiin kytkettynä laitteena muiden joukossa. Juuri tätä muutosta hän pyrkii ajamaan Volkswagen Groupissa – saa nähdä kuinka nopeasti autojätti reagoi.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa