24.3.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: ekorengas syntyy keventämällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alhaisen vierintävastuksen kesärengas on vieläkin haasteellisempi kehiteltävä kuin tavalliset kesärenkaat. Tuorein rengastestimme valottaa taustoja ekorenkaiden takana. Kuten aiemmassa ennakkojutussa kerroimme, kaikkiin Euroopan unionin alueella myytäviin kesärenkaisiin on nykyisin liimattava tarra, josta käy ilmi renkaan suorituskyky vierintävastuksessa, märkäjarrutuspidossa sekä ohiajomelussa.Tämä marraskuussa 2012 voimaan tullut EU-merkintä on osaltaan muuttanut renkaiden kehitystä turvallisempaan suuntaan.Samalla viralliselta taholta tullut luokitteluvaatimus yhdistettynä nykyiseen hiilidioksidikeskusteluun on kohdistanut rengasvalmistajille entistä enemmän paineita: uusia teknisiä ratkaisuja ajonaikaisten päästöjen alentamiseen vaativat niin kuluttajat kuin autonvalmistajatkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmönhukan minimointiaTällä hetkellä markkinoilla on jo useampia renkaita, joissa sekä kulutus että märkäjarrutuspito on saatu puristettua EU-luokituksessa parhaaseen A-luokkaan. Mutta miten tähän on päästy?Merkittävimpinä syinä renkaiden suorituskyvyn parantumiseen ovat olleet kumiseosten ja runkorakenteiden muutokset. Esimerkiksi alhaisen vierintävastuksen saavuttamiseksi kehitystyössä on kiinnitettävä huomiota matalaan ajonaikaiseen lämmönkehitykseen, koska renkaaseen muodostuva lämpö on suurimmalta osin hukattua energiaa.Asia ei ole vähäpätöinen, sillä vierintävastuksen osuus tavanomaisen henkilöauton kokonaisajovastuksista on viidenneksen luokkaa. Liiallinen lämpö lisää myös renkaan ennenaikaista kulumista.Keinona keventäminenRenkaan massan keventäminen ja kulutuspinnan urasyvyyden madaltaminen vähentävät niin ikään vierintävastusta.Nämä keinot on helppo havaita, kun tutkii nykyrenkaita tarkemmin. Ylimääräisiä grammoja pyritään viilaamaan pois, ja testimme parhaiten rullaavien renkaiden urasyvyydet osuvat 6,2–6,5 millimetrin välimaastoon, kun tavallisesti kesärenkaiden kohdalla puhutaan seitsemällä tai kahdeksalla alkavista millimetrimääristä.Ja kun tavoitellaan hyvää märkäpitoa, materiaalivalinnat ja kumiseoksen täyteaineet ovat tärkeitä. Esimerkiksi nykyisin suosiossa oleva synteettinen SSBR-kumiseos ja silikan käyttö sideaineena parantavat märkäpitoa aiempiin ratkaisuihin nähden.Kulutuspinnallakin merkitystäMyös renkaan kontaktialueen koolla, muodolla ja painejakautumalla on omat vaikutuksensa märkäpitoa maksimoitaessa.Ylettömän pehmeäksi kulutuspintakumia ei kannata suunnitella, sillä yksi tärkeimmistä kuluttajien määrittelemistä renkaan ominaisuuksista on hyvä kulutuskestävyys. Sitä pyritäänkin parantamaan nykyisin muun muassa hartsin käytöllä.Moottorin numeron 4/2020 suureen kesärengastestiin ottaa osaa kahdeksan rengasta. Täydellisen testiraportin voit lukea lehden ilmestymisen (25.3.) jälkeen myös sähköisesti Lehtiluukusta.Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Turanza T005 Continental Eco Contact 6 Goodyear Efficient Grip 2 Kumho Wattrun VS31 Michelin Energy Saver + Michelin Primacy 4 Nokian Hakka Blue 2 Pirelli Cinturato P7 Blue Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: ”paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja