16.1.2018 Ajoneuvot Muistatko tämän: Citroënin Activa tarjosi alustojen aatelia jo 30 vuotta sitten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kallistuksenestolla varustetun aktiivijousituksen historia on mielenkiintoinen. Activa aloitti tarinansa 30 vuotta sitten ja matkalla luotu ennätys pitää tänäkin päivänä. Vuosi 2018 merkitsee juhlavuotta Citroënin Activa -nimelle. Asiaa ei ole vielä suuremmin juhlistettu, sillä tarkempi ajankohta osuu syyskuulle. Toivottavasti Citroën muistaa viimeistään silloin erään historiansa upeista merkkipaaluista.Kaasunestejousitus on toki paljon vanhempi keksintö ja sitä käytettiin Citroënissä jo 50-luvulla. Ensin se asennettiin Traction Avantin taka-akselille ja kaikkia neljää pyörää hydraulinen taikamatto pehmensi ensi kertaa Citroën DS:n alla.Kaasunestejousituksen kehityksen huippuna voitaneen pitää Activana tunnettua kallistuksenestolla varustettua aktiivijousitusta. Se esiteltiin samaa nimeä kantaneessa konseptissa, ja pääsi tuotantoon Xantia Activa -mallin myötä. Viimeksi mainitulla on yhä voimassa ainakin yksi ennätys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyActiva 1Ensimmäinen Activa -konseptiauto esiteltiin syyskuussa 1988 Pariisin autonäyttelyssä. Sen avauskuvassa näkyvä ulkonäkö oli vähintäänkin futuristinen, mutta toisaalta kyseessä olikin vain konsepti. Lyhyet ylitykset, pitkä keula ja erittäin lyhyeksi katkaistu perä hallitsivat Activan muotoja.Activan teknisiin hienouksiin kuuluvat muun muassa lukkiutumaton jarrujärjestelmä, luistonesto, neliveto sekä hydraulisesti ohjattu nelipyöräohjaus. Näistä nelipyöräohjaus sallii yksittäisten pyörien ohjaamiseen tietokoneen avulla. Tämä oli 80-luvulla ajatuksena lähes utopistinen, mutta Citroën onnistui toteutuksessakin.Kiinnostuksen kohteena on kuitenkin, myöhemmin Activa -nimeen yhdistetty, kaasunestejousitukseen perustuva aktiivijousitus. Kuten kaikki muutkin auton hydrauliset järjestelmät, myös konseptiauton jousitus on sähköisesti ohjattu. Sen suurin hienous on kuitenkin kallistuksenesto - ei siis kallistuksenvakaaja kuten tavallisissa autoissa.Kallistelua mittaavaan sähköiseen järjestelmään kytketyt hydrauliset toimilaitteet estävät auton kallistumisen. Järjestelmä tarkkailee kallistuskulman lisäksi muun muassa ajonopeutta ja ohjauspyörän asentoa. Activan jousitus suoriutuu kaarteesta, ajonopeudesta ja mutkan profiilista riippumatta, kallistumatta.Activa 2Jälkikäteen on helppoa todeta aikakauden olleen yksi Ranskan autoteollisuuden parhaita. Citroën julkisti saman sarjan seuraavan konseptiauton vain kaksi vuotta myöhemmin. Nimeksi annettiin ehkä turhankin järjestelmällisesti Activa 2.Edeltäjä ei ollut vanhentunut kahdessa vuodessa mihinkään ja teknisesti lähes vastaava Activa 2 oli edelleen kaikkia muita edellä. Nyt konsepti oli kuitenkin saatu jo lähes tuotantovalmiiksi 200 hevosvoimaisen V6-moottorin ja automaattivaihteiston liikuttamana.Citroën Activa 2 -konseptiauto CX ja XM -mallien välissä Conservatoire Citroënissä.Upeista muodoista oli vastuussa Dan Abramson, joka piirsi myös ensimmäisen Activan konseptin. Sisätiloista vastasi Citroënin oma muotoiluosasto ja sieltä löytyi esimerkiksi värillinen monitoiminäyttö, jota hyödynnettiin muun muassa navigointijärjestelmän tarkasteluun.Valitettavasti Activa 2 ei koskaan päätynyt tuotantoon. Ranskalaisvalmistaja ei ilmeisesti uskonut imagon riittävän taisteluun premium -tarjontaa vastaan, vaikka tekniikka ja muotoilu olisi edustanut ehdotonta kärkeä. Toisaalta uutukainen olisi saanut Citroënin silloisen lippulaivan XM:n näyttämään vanhentuneelta - kuten lähes kaiken muunkin markkinoilla olleen.Xantia ActivaBertonen koripajan muotoilema Citroën Xantia julkistettiin vuonna 1993 korvaamaan menestynyt, ja myös Bertonella työskennelleen Marcello Gandinin piirtämä, Citroën BX. Xantiassa kansalle tarjottiin ensimmäistä, ja valitettavasti viimeistä, kertaa konsepteissa esiintynyt aktiivijousitusratkaisu kallistuksenestojärjestelmällä. Tuotantoon Citroën Xantia Activa tuli vuonna 1995.Kallistuksenestojärjestelmä on ranskaksi Systeme Citroën de Contrôle Actif du Roulis. Järjestelmä ohjelmoitiin tuotantoversioon sallimaan hyvin pieni kallistelu - ilmeisesti, jotta kuljettaja tuntisi ajamisen edes hieman luonnollisemmaksi. Valmistajan mukaan Activalla on mahdollista saavuttaa, 90-luvun perheautojen rengasteknologialla koossa 205/60 R15, jopa 1,2 g:n sivuttaiskiihtyvyys.Ruotsalaisen Teknikens Världin hirviväistössä Xantia Activalla saavutettiin todellinen 0,97 g:n sivuttaiskiihtyvyys ja sillä pidetään edelleen kärkipaikkaa esimerkiksi McLarenin ja Porschen uusimpien urheiluautojen edellä. Suoritus on erityisesti renkaat huomioiden täysin käsittämätön.Xantian tavallisemmat versiot menestyivät hyvin vertailuissa, eikä kallistuksenestojärjestelmä karsinut oikeastaan millään tavalla arkikäytettävyyttä. Activalla saavutettiin pidon ja ajettavuuden lisäksi hyvä jousitusmukavuus tavallisessa ajossa. Onko Xantia Activassa yhä paras koskaan tuotantoautoon valmistettu alusta? Tämä riippunee näkökannasta.Teksti: Henri Posa Kuvat: Lauri Ahtiainen ja valmistajaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle