4.6.2022 Ajoneuvot Nissan Qashqai: katumaasturi hyvässä ja pahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monelle katumaasturi on varsinainen kirosana, ja monesti kyseisen autoluokan morkkaamiselle on hyvät perusteetkin. Vai onko? Kautta aikain erilaisia kaupunkimaastureita on moitittu, ja vuosia autolehdissäkin ihmeteltiin miksi ihmiset ostavat näitä perinteisten henkilöautojen sijaan – ja oikeastaan ihan syystäkin.Katumaastureita pidetään usein automaattisesti tavallista henkilöautoa enemmän mukavuuspainoitteisina. Näin ei kuitenkaan (ainakaan automaattisesti) ole. Kun korkeamman painopisteen omaavan auton pitäisi käyttäytyä kaarteissa yhtä sujuvasti ja turvallisesti kuin matalamman auton, se tarvitsee jäykempiä alustan komponentteja pitääkseen pyörät tiukasti kadussa.Jäykemmät osat taas luonnollisesti huonontavat ajomukavuutta epätasaisilla pinnoilla. Käyttötesti-Qashqaissamme tämä näkyy muun muassa pienenä nypytyksenä tasaisellakin tiellä. Ja kuten laajassa autotestissämme totesimme (Moottori 9/2021), ei uudenkaan Qashqain alusta erityisen mukava ole, huolimatta kehitysloikasta edeltäjäänsä.Kuitenkin kevään kelirikkoteillä ajellessa japanilainen suosikki on osoittautunut käytännössä yllättävän mukavaksi ajaa. Allekirjoittaneen asuinpaikkakunnalla Pohjois-Savossa useilla seututeillä näkee paikkoja enemmän kuin itse tien pintaa, ja silti reikiä ja töyssyjä on riittämiin. Vaikka kollegat olivat jo kehuneet Qashqaita, auto selvitti varsin karun Pielavedentien yllättävän mukavasti. Vauhdin saattoi pitää jatkuvasti nopeusrajoituksen sallimassa, eikä pahimmatkaan töyssyt tuoneet mieleen ”nyt särkyi varmasti jotain” -fiilistä.Myös hiekkatiellä katumaasturikorista alkoi pitämään, sillä talven jälkeen huonoimman kuntoluokituksen tiet taipuvat usein surunaaman muotoon, eli keskelle tietä jää ikään kuin sorapolanne. Siinä missä matalammilla autoilla piti ajaa tarkasti mahdollisimman reunassa tietä mikäli halusi välttää ikävän soran raapimisen pohjassa, Qashqailla sai mennä miten halusi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarmarimiehen päänsärkyPerheauton käyttötestiin kuuluu luonnollisesti myös perhearki, joten Nissan valikoitui luonnolliseksi valinnaksi puolen viikon koko perheen reissulle. Ja lapsiperheen kevätvarustushan ei ole mitenkään kevyt – ulkovaatteiden osalta on varauduttava niin kylmään, märkään, kuin kuumaankin keliin. Mukana on siis paksua toppahaalaria, kurahousuja, kumppareita, lenkkareita, pipoja, lippiksiä ja niin edespäin.. Ja mielellään tietysti vielä ne varavaatteet.Korkean auton ulkomuoto tuo myös tavan tallaajalle helposti mielikuvan, että katumaasturit olisivat automaattisesti tilavia. Harmi vain, että näin ei kuitenkaan ole. Kun viistoperäisen Qashqain konttiin ahtaa tuplarattaiden rungon ja vielä kaksi erillistä vaunukoppaa, ei hattuhyllyn alle paria irtonyssäkkää enempää tavaraa enää mahdukaan.Hetken mielessä käy romujen siirtäminen omaan farmariautoon, jonne niitä ei tarvitsisi tilan vuoksi edes asetella optimaalisesti. Nissanille on kuitenkin varattu eteläiseen Suomeen renkaanvaihtoaika, joten näillä korteilla on tällä kertaa pelattava.Käytännössä siis jo pakkauksen alkuvaiheessa hattuhylly lentää bumerangina autotallin perälle, jotta kaikki tarvittava saadaan kyytiin. Hetken pään raapimisen ja tetrismäisen survomisen jälkeen tavarat istuvatkin kontissa paikallaan.Autoon ei kuitenkaan saa lisävarusteenakaan aina niin kaivattua tavaratilan verkkoa, joka lisäisi matkustusturvallisuutta huomattavasti, kun romut eivät pääsisi kolaritilanteessakaan lentämään matkustajien päälle. Lisäksi hattuhyllyn poistaminen vähentää tavaratilan eristystä ohjaamosta, joten muutenkin korkeahko rengasmelu kulkeutuu matkalla korviin entistä kovempana.Pisteet tiloista jaetaan siis pitkäkattoisten autojen laariin. Mainittakoon kuitenkin vielä sen verran, että lähes 90 astetta aukeavien takaovien ansiosta lastenistuimet loksahtavat Isofix-kiinnikkeisiin näppärästi, eikä keskimittainen etupenkillä istuva joudu juuri tinkimään omista jalkatiloistaan niiden vuoksi.Helppous ja tylsyys viehättääKorkea kori ei ole siis optimaalinen lähtökohta hyviin ajo-ominaisuuksiin, eikä automaattisesti tiloihinkaan. Insinöörit viilaavat kuitenkin autoista jatkuvasti parempia, ja kehityskaari Qashqain ensimmäisestä sukupolvesta on ollut huikea.Auto on hyvin usein pohjimmiltaan tunnepitoinen päätös, ja jos kuluttaja haluaa itselleen katumaasturin hankkia, niin autonvalmistajan on sopeuduttava siihen. Tai näin ainakin mikäli haluaa tahkota maksimaalista myyntiä.Yksi ikävä trendi katumaastureiden suosiossa tosin on, joka vaikuttaa meihin kaikkiin. Korkeampi auto tarkoittaa välittömästi myös suurempaa ilmanvastusta, joka puolestaan tarkoittaa suurempaa kulutusta – joka tietysti tarkoittaa suurempia päästöjä. Korkeiden autojen suosion nosto onkin näkynyt hitaampana uusien autojen päästöjen laskuna. Siltä osin innokkaiden katumaasturivihaajien valittaminen on oikeutettua.On kuitenkin helppo nähdä, miksi tällaiset syntiset, ja vielä kaiken kukkuraksi syntisen tylsät autot uppoavat massoihin. Keskimäärin Nissanissammekin tuntuu olevan lähes kaikki hyvällä tolalla. Ja täytyy muistaa, että Suomessa uuden auton ostajat ovat usein varttuneempaa ikäluokkaa, jolloin osaa varmasti arvostaa korkealle sijoitettua istuinta. Reissaaville lapsiperheille suosittelen kuitenkin rehdisti pidempikonttista kulkinetta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen