4.6.2022 Ajoneuvot Nissan Qashqai: katumaasturi hyvässä ja pahassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monelle katumaasturi on varsinainen kirosana, ja monesti kyseisen autoluokan morkkaamiselle on hyvät perusteetkin. Vai onko? Kautta aikain erilaisia kaupunkimaastureita on moitittu, ja vuosia autolehdissäkin ihmeteltiin miksi ihmiset ostavat näitä perinteisten henkilöautojen sijaan – ja oikeastaan ihan syystäkin.Katumaastureita pidetään usein automaattisesti tavallista henkilöautoa enemmän mukavuuspainoitteisina. Näin ei kuitenkaan (ainakaan automaattisesti) ole. Kun korkeamman painopisteen omaavan auton pitäisi käyttäytyä kaarteissa yhtä sujuvasti ja turvallisesti kuin matalamman auton, se tarvitsee jäykempiä alustan komponentteja pitääkseen pyörät tiukasti kadussa.Jäykemmät osat taas luonnollisesti huonontavat ajomukavuutta epätasaisilla pinnoilla. Käyttötesti-Qashqaissamme tämä näkyy muun muassa pienenä nypytyksenä tasaisellakin tiellä. Ja kuten laajassa autotestissämme totesimme (Moottori 9/2021), ei uudenkaan Qashqain alusta erityisen mukava ole, huolimatta kehitysloikasta edeltäjäänsä.Kuitenkin kevään kelirikkoteillä ajellessa japanilainen suosikki on osoittautunut käytännössä yllättävän mukavaksi ajaa. Allekirjoittaneen asuinpaikkakunnalla Pohjois-Savossa useilla seututeillä näkee paikkoja enemmän kuin itse tien pintaa, ja silti reikiä ja töyssyjä on riittämiin. Vaikka kollegat olivat jo kehuneet Qashqaita, auto selvitti varsin karun Pielavedentien yllättävän mukavasti. Vauhdin saattoi pitää jatkuvasti nopeusrajoituksen sallimassa, eikä pahimmatkaan töyssyt tuoneet mieleen ”nyt särkyi varmasti jotain” -fiilistä.Myös hiekkatiellä katumaasturikorista alkoi pitämään, sillä talven jälkeen huonoimman kuntoluokituksen tiet taipuvat usein surunaaman muotoon, eli keskelle tietä jää ikään kuin sorapolanne. Siinä missä matalammilla autoilla piti ajaa tarkasti mahdollisimman reunassa tietä mikäli halusi välttää ikävän soran raapimisen pohjassa, Qashqailla sai mennä miten halusi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarmarimiehen päänsärkyPerheauton käyttötestiin kuuluu luonnollisesti myös perhearki, joten Nissan valikoitui luonnolliseksi valinnaksi puolen viikon koko perheen reissulle. Ja lapsiperheen kevätvarustushan ei ole mitenkään kevyt – ulkovaatteiden osalta on varauduttava niin kylmään, märkään, kuin kuumaankin keliin. Mukana on siis paksua toppahaalaria, kurahousuja, kumppareita, lenkkareita, pipoja, lippiksiä ja niin edespäin.. Ja mielellään tietysti vielä ne varavaatteet.Korkean auton ulkomuoto tuo myös tavan tallaajalle helposti mielikuvan, että katumaasturit olisivat automaattisesti tilavia. Harmi vain, että näin ei kuitenkaan ole. Kun viistoperäisen Qashqain konttiin ahtaa tuplarattaiden rungon ja vielä kaksi erillistä vaunukoppaa, ei hattuhyllyn alle paria irtonyssäkkää enempää tavaraa enää mahdukaan.Hetken mielessä käy romujen siirtäminen omaan farmariautoon, jonne niitä ei tarvitsisi tilan vuoksi edes asetella optimaalisesti. Nissanille on kuitenkin varattu eteläiseen Suomeen renkaanvaihtoaika, joten näillä korteilla on tällä kertaa pelattava.Käytännössä siis jo pakkauksen alkuvaiheessa hattuhylly lentää bumerangina autotallin perälle, jotta kaikki tarvittava saadaan kyytiin. Hetken pään raapimisen ja tetrismäisen survomisen jälkeen tavarat istuvatkin kontissa paikallaan.Autoon ei kuitenkaan saa lisävarusteenakaan aina niin kaivattua tavaratilan verkkoa, joka lisäisi matkustusturvallisuutta huomattavasti, kun romut eivät pääsisi kolaritilanteessakaan lentämään matkustajien päälle. Lisäksi hattuhyllyn poistaminen vähentää tavaratilan eristystä ohjaamosta, joten muutenkin korkeahko rengasmelu kulkeutuu matkalla korviin entistä kovempana.Pisteet tiloista jaetaan siis pitkäkattoisten autojen laariin. Mainittakoon kuitenkin vielä sen verran, että lähes 90 astetta aukeavien takaovien ansiosta lastenistuimet loksahtavat Isofix-kiinnikkeisiin näppärästi, eikä keskimittainen etupenkillä istuva joudu juuri tinkimään omista jalkatiloistaan niiden vuoksi.Helppous ja tylsyys viehättääKorkea kori ei ole siis optimaalinen lähtökohta hyviin ajo-ominaisuuksiin, eikä automaattisesti tiloihinkaan. Insinöörit viilaavat kuitenkin autoista jatkuvasti parempia, ja kehityskaari Qashqain ensimmäisestä sukupolvesta on ollut huikea.Auto on hyvin usein pohjimmiltaan tunnepitoinen päätös, ja jos kuluttaja haluaa itselleen katumaasturin hankkia, niin autonvalmistajan on sopeuduttava siihen. Tai näin ainakin mikäli haluaa tahkota maksimaalista myyntiä.Yksi ikävä trendi katumaastureiden suosiossa tosin on, joka vaikuttaa meihin kaikkiin. Korkeampi auto tarkoittaa välittömästi myös suurempaa ilmanvastusta, joka puolestaan tarkoittaa suurempaa kulutusta – joka tietysti tarkoittaa suurempia päästöjä. Korkeiden autojen suosion nosto onkin näkynyt hitaampana uusien autojen päästöjen laskuna. Siltä osin innokkaiden katumaasturivihaajien valittaminen on oikeutettua.On kuitenkin helppo nähdä, miksi tällaiset syntiset, ja vielä kaiken kukkuraksi syntisen tylsät autot uppoavat massoihin. Keskimäärin Nissanissammekin tuntuu olevan lähes kaikki hyvällä tolalla. Ja täytyy muistaa, että Suomessa uuden auton ostajat ovat usein varttuneempaa ikäluokkaa, jolloin osaa varmasti arvostaa korkealle sijoitettua istuinta. Reissaaville lapsiperheille suosittelen kuitenkin rehdisti pidempikonttista kulkinetta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon? 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous