4.3.2021 Ajoneuvot Porsche esitteli Taycanin kaivatun farkkuversion – tarjolla lisää tilaa ja maastomausteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche ei varsinaisesti ole yrittänyt salailla tietoa Taycanin toisesta korimallista. Uutuus tottelee lisänimeä Cross Turismo ja se tarjoaa maastohenkisyyden lisäksi kaivattua lisätilaa. Porsche antoi ensimmäiset lupaukset nyt esitellystä täyssähköisestä maastohenkisestä farmarimallista Geneven autonäyttelyssä 2018. Mission E Cross Turismo -nimeä totellut konsepti oli varustettu rohkealla maastoilmeelle suorastaan menneiden aikojen ralliautojen henkeen. Kuten kovin tavallista konseptin näyttävyys latistuu matkalla tuotantoautoksi, mutta lisänimi on kuitenkin säilynyt paikallaan. Taycan Cross Turismo on kokonaisuutena kaivattu laajennus merkin sähköautomallistoon.Cross Turismo noudattaa muotokielellisesti hyvin tuttua linjaa vuonna 2017 nähdyn Panamera Sport Turismon kanssa. Kyseessä on siis käytännössä sähköauto Taycan jatketulla kattolinjalla ja monikäyttöisemmillä tiloilla. Perusmalliin verrattuna Cross Turismo tarjoaa etenkin takapenkkiläisille enemmän pääntilaa ja suurin kasvu on luonnollisesti tavaratilassa. Perusmuodossaan tilaa on tarjolla 446 litraa ja laajennettuna 1 212 litraa. Keulalta löytyy sisarmallin tavoin tilaa 84 litraa. Monikäyttöisempien tilojen lisäksi Taycan Cross Turismo tarjoilee ulkonäössä annoksen maastohenkisyyttä. Autoa kiertävät suojalistat vievät ajatuksia katumaasturien suuntaan, vaikka mikään varsinainen maastoversio Cross Turismo ei olekaan. Myös Porsche haluaa tehdä eroa katumaastureihin, joista puhutaan perinteisesti lyhenteellä SUV ja Taycanin kohdalla valmistaja käyttää lyhennettä CUV (Cross Utility Vehicle). Perus-Taycaniin verrattuna isoimpana erona ajomoodien valikoimaan kuuluu kevyeen maastoajoon, esimerkiksi mökkiteille, tarkoitettu Gravel Mode, joka nostaa autoa ilmajousituksen turvin 30 milliä vakioasetusta korkeammalle. Ainakin viimeksi mainittu edellyttää auton varustelua Off-Road Design -paketilla, jonka tarkempi sisältö selviää myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi akkuvaihtoehto, neljä tehoversiotaTaycanin tavoin Cross Turismo on aina täyssähköinen, mutta mallisto eroaa hieman sisarmallista. Siinä missä perusmalliin on tarjolla kaksi akkuvaihtoehtoja, on Cross Turismo aina varustettu isommalla 93,4 kWh kapasiteetilla varustetulla Performance Battery Plussalla. Tämän turvin tehoversiosta ja varustelusta riippuen valmistaja ilmoittaa WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi 388-456 kilometriä. Auto on vakiona varustettu 11 kW AC-laturilla ja lisävarusteena on tarjolla 22 kW laturi. Muiden Taycanien tapaan pikalatauksen huipputehoksi valmistaja ilmoittaa 270 kW. Tehoversioita on tarjolla kaikkiaan neljä ja kaikki mallit ovat nelivetoisia. Perusmallin nimi on Porschen perinteitä noudattaen Taycan 4 Cross Turismo, ja eri tehoversiot tottelevat nimiä 4S, Turbo ja Turbo S. Hetkelliset huipputehot lähtötilanteissa ovat samat kuin Taycan-mallistolla, eli nimijärjestyksessä 350 kW (476 hv), 420 kW (571 hv), 500 kW (680 hv) ja 560 kW (761 hv). Miedoinkin versio ampaisee satasen nopeuteen 5,1 sekunnissa ja Turbo S:n luvuksi kirjataan 2,9 sekuntia.Tavaroita mukaan katolle ja peräänCross Turismo tarjoaa jo itsessään paremmat tilat tavaroiden kuljettamiselle, mutta tämän lisäksi auton ulkopuolelle on tarjolla lisätilaa. Porsche esitteli lisävarustelistalla erityisesti korkeisiin nopeuksiin suunnitellun suksiboksin, jonka kanssa on lupa ajaa jopa 200 km/h. 480 litraa lisätilaa tarjoava boksi on tarjolla Taycanin molempien mallien lisäksi Porsche katumaasturimalleihin.Itse auton lisäksi Porsche julkaisi myös kaksi sähköpyörää ja näitä varten suunnitellun kuljetustelineen. Teline ei tule perinteiseen tapaan kiinni vetokoukkuun, vaan se kiinnitetään auton koriin kahden kiinnityspisteen avulla. Telineellä voi kuljettaa Porsche eBike Sport ja eBike Sport Cross -pyörien lisäksi myös normaaleja polkupyöriä ja tilaa on enimmillään kolmelle pyörälle.Porsche Taycan Cross Turismon lanseeraus tapahtuu kesällä. Saksassa hinnat alkavat 93 635 eurosta. Suomen lähtöhinnan voi olettaa asettuvan hieman päälle 100 000 euroon.Teksti: Mikko Autio Lähde ja kuvat: PorscheLisää aiheestaKoeajo: Porsche Taycan Turbo S on 625-hevosvoimainen täysosuma, mutta onko maali oikea?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?