16.9.2022 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Trek FX+ 2 – Kevyt kaupunkipyörä lyhyille siirtymille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trek FX+ 2 on Trekin uutuusmalli sähköpyörien alempaan hintaluokkaan. Takanapamoottorin ja pienen akun avulla sillä ajaa muutaman kymmenen kilometrin matkoja. Hyvää: ergonomia, kevyt käsiteltävyys. Huonoa: Sähkömoottorin toiminta varauksin, ei nopeusnäyttöä. Trek FX+ 2 -sähköpyörä on yksi kevyimmistä Trekin koskaan julkaisemista sähköpyöristä. Kun kaikkien sähköpyörien valikoimaa tarkastellaan, niin FX+ 2 -sijoittuu siinäkin sarjasssa kevyempien pyörien päähän, kuten myös Trek Dual Sport+ 2 -sähköpyörä, jonka koeajon Moottori julkaisi aikaisemmin.Keveys on toki valttia, se lisää erityisesti pyörän käsiteltävyyttä, myös ajossa – ja Trek FX+ 2 onkin kevyt ja mukava pyörä ajaa sekä käsitellä. Siinä on hyvä ergonomia ja 28-tuumaiset renkaat soveltuvat hyvin kaupunkipyöritykseen, työmatka-ajoon, ja myös satunnaisesti hiekkateille. Vakiona olevat etu- ja takavalot tuovat vaivattomuutta ja turvallisuutta siirtymien tekoon. Samoin vakiona oleva tavarateline antaa mahdollisuuden vaikka satulalaukkujen hankintaan. Kiinteät lokasuojat pitävät kuljettajan puhtaana raparoiskeilta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt sähköavustusTrek FX+ 2 -sähköpyörän runko ja myös muut osat ovat pitkälti samat kuin Trek Dual Sport+ 2 -pyörässä. Pyörän vanteita sekä renkaita muuttamalla isompikokoisiksi ja kapeammiksi, lisäämällä tavarateline sekä lokasuojat, pyörän luonne muuttuu kuitenkin merkittävästi. Kun Dual Sport+ 2 sopeutuu melko hyvin myös kestopäällysteiden ulkopuolelle, FX+ 2 on enemmän kaupunkipyörä.FX+ 2 on varustettu Shimanon Tektro -hydraulisilla levyjarruilla. Jarrulevyt ovat 160-milliset. Tehokkuudessaan ne eivät ole missään tapauksessa parasta A-ryhmää, mutta niiden pysäytysvoima riittää hyvin kaupunkiajoon, jossa muutenkin täytyy ajossa erityisesti ennakoida.Sähköavustamisesta huolehtii rungon alaputken sisään kätketty akku. Akku antaa maksimissaan noin 50 kilometrin toimintasäteen – ja tämänkin pyörän tapauksessa täytyy muistaa, että olosuhteet, kuljettajan paino ja monet muut asiat vaikuttavat sähköllä ajettavan toimintasäteen pituuteen. Trek onkin kehittänyt lisävarusteiden Range Extender plug and play -akun, jolla pyörän toimintamatkan saa tuplattua. Akku kiinnitetään pyörän rungon ulkopuolelle.Nykivää avustustaIlman sähköavustusta Trek FX+ 2, kuten muutkin takanapamoottoririset sähköpyörät ovat raskaita ajaa. Takanapamoottorista on se hyöty, että sellaisella pyörän hintaa saadaan painettua alaspäin ja käyttökustannukset ovat edullisemmat. Takanapamoottori syö vähemmän ketjuja ja rattaita kuin keskimoottorit. Trekin takanapamoottorin maksimivääntö 40 newtonmetriä riittää varsin hyvin perusajoon kaupungissa ja pyöräteillä.Trek FX+ 2 -pyörä on toki mukava ja ketterä ajaa, mutta siinä käytettävän G2-takanapamoottorin toiminnassa on kuitenkin hieman sanomista. Silloin kun pyörällä ajetaan niin lujaa kun sähköavusteisella pyörällä saa vain ajaa, eli rajoitinta vasten, ajaminen on aavistuksen nykivää. Sähkömoottori avustaa, sitten se ei avustakaan kun nopeus nousee yli 25:n, ja kun nopeus hieman laskee siitä syystä, että ollaan menty rajoittimen yli, sähkömoottori alkaa taas avustaa. Aavistuksen ärsyttävää, eikä tähän oikein pyörän koeajon aikana tottunut.Lisäksi sähkömoottori viipyilee hieman vedon kanssa esimerkiksi tilanteissa, joissa risteykseen tai mutkaan hiljennetään ja lähdetään taas kiihdyttämään eteenpäin. Viiveet vedon kytkeytymisen kanssa ovat sekunnin parin luokkaa.Päivittäisten ajojen pyöräTakanapamoottoria käsketään ohjaustangossa olevasta säätöyksiköstä, jossa ei ole nopeusnäyttöä. Yli 2500 euron hintaisessa pyörässä nopeusnäyttö olisi suotavaa, kun se löytyy monista 1500 euron sähköpyöristäkin. Ohjainyksikön punaisilla ledeillä ilmaistaan käytettävä teho kolmesta eri tasosta ja vihreä ledirivi kertoo akun varaustason. Koeajossa ollut pyörä käyttäytyi kolme kertaa myös niin, että kun sähköavustetussa ajossa pysähtyi liikennevaloihin, ja lähti valoista taas liikkeelle, sähköavustus ei ollutkaan päällä, vaikka avustuksen ohjainyksikkö näin ilmoitti. Sähköavustuksen joutui sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen, että sähköllä pääsi taas ajamaan. Tämä ei ole ominaisuus, vaan kyseisessä koeajoyksilössä oleva vika, pyörän maahantuoja vahvistaa.Trek FX+ 2 on koeajoyksilön pienestä viasta huolimatta mukava, helposti käsiteltävä ja tyylikäs pyörä päivittäiseen ajoon.Koeajossa olleesta Trek FX+ 2 -sähköpyörästä on olemassa myös FX+ 2 Stagger -malli, jossa pyörän yläputki on tuotu alemmaksi. Käytännössä tämän sähköpyörän koeajon koskee myös tätä naisten mallia, sillä pyörä on muuten teknisesti täysin samanlainen.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTrek Dual Sport+ 2Hinta: 2 649 € Paino: 17,69 kgRunko: Alpha Gold -alumiiniRungon koko: S, M, L, XLEtuhaarukka: FX+ alloyOhjaustanko: Bontrager Jarrut: Shimano RT26 -hydraulinen jarrulevy, 160 mm, UR300-jarrusatula, Promax DSK-927 -hydraulinen levyjarru, 160 mmVaihteisto: Shimano Altus M2000, pitkä häkki, 9 vaihdetta, vaihteiston ohjaus Shimano Altus M2010, rataspakka Shimano HG200, 11–36Ketju: KMC E9SKammet: ProWheel Pro alumiiniIstuin: Bontrager SportRengaskoko: 28”Vanteet: Bontrager ConnectionRenkaat: Bontrager H2 Comp, 700x40cSähkömoottori: G2-napamoottori, maksimivääntö 40 NmAkku: 250 WhAkun kantama: jopa 56 kilometriä, lisäakulla jopa 110 kilometriäAkun latausaika: 6 hMuuta: integroidut etu- ja takavalot, edessä Herrmans MR4, 120 lumenin LED-valo, takana Spanninga SOLO.Ssisäinen vaijerireititys, sisäinen akku, tavaratelineen ja lokasuojan kiinnityspisteet, tukijalan kiinnityspiste.Takuu: Osat 2 vuotta, pyörän runkotakuu elinikäinen, kun sen rekisteröi Trekin järjestelmään. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle