18.1.2018 Automatkailu Saksa: helpot tiet, Elvis, Alvar Aalto ja Autostadt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoloma monipuolisessa Saksassa käy vaivattomasti, jos ottaa matkakumppaniksi tuoreen opaskirjan. Saksa on Euroopan johtava autoilumaa – monessakin mielessä. Saksa on myös elämyksellinen ja monipuolinen matkailumaa, joka on kuin tehty omatoimiselle automatkailijalle: nähtävää on paljon ja matkailuvalttien luo pääsee kätevästi. Autoloma käy vaivattomasti, jos ottaa suunnitteluavuksi ja matkaan mukaan Autoliiton tuoreen opaskirjan.Kirja esittelee matkailualueiden kiinnostavimpia matkailutäkyjä pienistä hansakaupungeista miljoonametropoleihin, sokerina pohjalla on eläväinen Berliini. Kirjassa annetaan vinkkejä erilaisista majoitusvaihtoehdoista ja herkkusuille saksalaisen keittiön antimista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEri reittejä perillePerille Saksaan on vaivatonta ja melko nopeata ajaa omalla autolla joko Ruotsin ja Tanskan tai Baltian läpi tai suoraan laivalla Travemündeen. Autoliiton uudessa Autolomalle Saksaan -oppaassa esitellään vaihtoehtoisia reittejä Suomesta Saksaan.Liikennekulttuuri Saksassa on yleensä ystävällistä, sillä kanssaliikkujat arvostavat kaikille jouhevaa etenemistä. Ensikertalaisenkaan ei kannata aristella suurten kaupunkien välisiä nelikaistaisia moottoriteitä edes vilkkaimpina aikoina, kunhan valitsee omalle ajotavalle ja aikataululle sopivan kaistan. Ja jos tavoite ei ole vain edetä rivakasti etapista toiseen, kannattaa suunnata moottoriteiltä myös pienille teille ja pienille paikkakunnille.Osalla Saksan moottoriteistä on vapaat nopeudet ja myös jotkut liikennesäännöt voivat yllättää suomalaisen, jos niihin ei ole perehtynyt etukäteen. Kirja esittelee erikoisempia liikennemerkkejä ja avaa liikennemääräyksiä. Sekin on hyvä tietää jo ennen matkalle lähtemistä, että Saksan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä, joihin ajaminen edellyttää autokohtaisen tarran hankkimista.Hymistelemättä ja ironisella otteellaAutoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kuvaa kirjoittaja Risto Hemmingin otetta lempeän ironiseksi, joka tekee kirjan lukemisesta nautinnollista.– Opaskirja poikkeaa täysin tavanomaisista kohde-esitteiden hymistelytarinoista, Suokonautio-Hynninen arvioi tuoretta opusta – ja on aivan oikeassa.Kirjoitustyyliä kuvaava esimerkki on tarina Elviksestä, tämän tulevasta vaimosta ja Wiesbadenista.Hemminki kirjoittaa: ”Elvis Presleyn kahden vuoden asepalvelus Saksassa on tuottanut tukuttain tarinoita, joista suuri osa on pötyä. Elvis kyllä tapasi Priscillan Saksassa, mutta kuhertelivatko he Wiesbadenin kylpyläpuistossa, ja kaiversiko Elvis puunrunkoon E + P, jäänee arvoitukseksi, sanokoon kaupungin matkailutoimisto mitä sanoo.”Fiksu matkailija välttää ruuhkatFiksu matkailija osa kirjan avulla valita itselleen järkevän ajankohdan autolomalle Saksassa. Ennakoimalla kun voi välttää sen, että kallisarvoinen vapaa-aika tuhraantuu ruuhkissa. Moni luottaa siihen, että ruuhkilta välttyy ja enemmän näkee, jos valitsee reitikseen lähinnä pieniä teitä.Kirja paljastaa eri osavaltioiden koulujen porrastetut loma-ajat. Viimeisenä lomansa osavaltioista pitää etelän Baijeri. Jos esimerkiksi koulujen ensimmäinen lomapäivä on maanantaina, voi varautua siihen, että alueella esiintyy ruuhkia jo edeltävänä viikonloppuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlvar Aalto ja autokaupunkiTuore kirja kertoo myös Wolfsburgin eli autojätti Volkswagenin kotikaupungin kehityksen tärkeät ja mielenkiintoisimmat etapit. Kaupungin suosituin nähtävyys on Volkswagenin perustama Autostadt. Se on maailman monipuolisimpia autoteemaisia elämyspuistoja, joten tutustumiseen kannattaa varata useampi tunti. Volkswagen-konsernin automerkkeinä ovat esillä muun muassa Audi, Lamborghini, Porsche, Seat, Škoda ja Volkswagen.Wolfsburgissa sijaitsee myös kolme arkkitehti Alvar Aallon suunnittelemaa rakennusta: kulttuurikeskus ja kaksi kirkkoa.Mikä on paras kesäkaupunki?Kirja paljastaa myös tilastolliseen analyysiin perustuen, mikä on säiden puolesta Saksan paras kesäkaupunki. Kärkikaksikkona vuosien 1987–2016 aurinkoisten kesäpäivien määrällä laskettuna ovat Freiburg ja München.Mukana listauksessa on 14 eri puolilla Saksaa sijaitsevaa kaupunkia.Kesäpäiväksi tässä luetaan ne päivät, jolloin lämpötila kipuaa ainakin 25 asteeseen – ja sehän on Suomen kesässä ainakin viime kesän perusteella ollut harvinaista herkkua.Vehreä kevät, kuuma kesä, leuto syksyKeväällä vehreys puskee vahvasti esiin. Se on hyvää matkailuaikaa Saksassa. Keskikesällä voi olla jopa tukahduttavan kuumaa.Ja jos haluaa kiertää esimerkiksi Saksan viinialueita, on alkusyksy kiinnostavaa aikaa: sää on yleensä sopivan leuto ja kypsyvä sato maisemoi ohi vilahtavat viinitarhat.Viinikaupungeista kuuluisin on Rüdesheim, ja Reinin varren etelärinteiden kuuluin rypäle on Riesling. 10 000 asukkaan Rüdesheimissa käy vuosittain huimat kolme miljoonaa matkailijaa. Moni viinitila on ollut saman suvun elinkeino kenties jo satojen vuosien ajan.Koettavaa Rüdesheimin seudulla on myös vaikka ritarilinnassa tai mekaanisen musiikin museossa. Maisemia voi nousta ihailemaan ylös köysiradalla.Autolomalle Saksaan -kirjan hinta on 37 euroa (Autoliiton jäsenille 29 euroa). Kirjassa on 192 sivua. Kirjaa myydään AL-kaupassa, Autoliiton myymälöissä sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?