21.10.2021 Ajoneuvot Tässäkö tulevaisuuden polttoaine Porschelta? Synteettinen eFuel tuotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusiutuvasta tuulivoimasta ja hiilidioksidista voidaan saada synteettistä polttoainetta. Tuore eFuel tahtoo tulevaisuuden ratkaisuksi. Saksalaisvalmistaja pyrkii vähentämään paikallispäästöjä sähköistämällä, mutta haluaa samalla tukea päästövähennyksiä myös toisaalla. Porsche on ollut vahvasti mukana kehittämässä uutta synteettistä polttoainetta, jonka lopputuloksena on eFuel.Porschen välittämien arvioiden mukaan vuonna 2030 maailman autokannasta vasta noin 20 prosenttia on täyssähköisiä. Siksi lopuille tarvitaan vähempipäästöisiä ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Juuri siitä on nyt kyse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyeFuel on synteettistäVain muutama viikko takaperin rakennustyöt aloitettiin lähes hiilineutraalia polttoainetta tuottavan tehtaan valmistamiseksi. Haru Oni -projekti on Porschen ja Siemensin lisäksi usean kansainvälisen yrityksen yhteistyöprojekti. Valmistuessaan kyseessä tulee olemaan maailman ensimmäinen synteettisen, mahdollisimman hiilineutraalin, polttoaineen ison mittakaavan kaupalliseen tuotantoon tähtäävä tehdas.Tämä eFuel luodaan hyödyntämällä uusiutuvaa tuulivoimaa, jonka sähköstä saadaan aikaan puhtaasti tuotettua vetyä. Sen kaveriksi kaapataan ilmasta hiilidioksidia. Tämä on sitä samaa hiilidioksidia, jota autojen pakoputkista gramman tarkkuudella nykyään mitataan.Nämä yhdistetään metanoliksi kemiallisen synteesin avulla. Lopputuloksena on Porschen projektin kielellä eMethanol, jonka kemiallinen kaava on CH3OH. Tätä polttoainetta on tarkoitus voida käyttää useissakin eri voimanlähteissä eikä suinkaan vain autojen polttomoottoreissa.Tuota syntynyttä Porsche eFuel -polttoainetta on tarkoitus sekoittaa ja jalostaa, kunnes se täyttää nykyisen DIN EN 228 -polttoainestandardin. Näin sitä olisi mahdollista käyttää nykyisissä polttomoottoreissa ja sekoittaa fossiilisiin polttoaineisiin.Jo ensi vuoden tuotantotavoitteeksi on asetettu 130 000 litraa eFuel-polttoainetta. Porsche ostaa tuon kokonaisuudessaan käyttääksen sitä moottoriurheiluun. Tämä mahdollistaa kehitystyön sekä moottoreiden että polttoaineen osalta suljetussa ympäristössä, josta saadaan kerättyä valtavasti dataa tulevaisuutta varten.Tuotantopaikka tärkeäTarvittava tuulienergia on järkevintä tuottaa hyvin kaukana etelässä alueilla, jossa tuulee tilastollisesti kaikkein eniten. Samaan aikaan on hyödynnettävä alueita, jossa on helposti saatavilla uusiutuvan sähkön ylituotantoa.Esimerkiksi Saksassa tuotettavaa sähköä ei ole millään tavoin järkevää käyttää synteettisen polttoaineen valmistamiseen – se voidaan hyödyntää huomattavasti tehokkaammin.Paikaksi on valikoitunut Chile, jonne aiemmin mainittu tuotantolaitos on rakenteilla. Edellä mainittujen asioiden lisäksi Chilessä on pieni väestöntiheys, joten paikalliset eivät kykene hyödyntämään kaikkea tuulivoimaa.Porschen mukaan Eurooppa ei tule tulevaisuudessa pärjäämään vain itse tuottamallaan uusiutuvalla energialla, sillä se ei yksinkertaisesti riitä kaikkiin tarpeisiin. Loput energiatarpeesta on hoidettava muilla tavoin ja nestemäinen synteettinen energia on merkittävästi sähköä helpommin laivattavissa. Toisaalta tuotettu vety voitaisiin jo sekin kuljettaa sellaisenaan, mutta haasteita toki on senkin suhteen olemassa.Sähköistäminen ja eFuelAiemmin mainittu yhteistyöprojekti ei suinkaan kehitä tätä polttoainetta vain Porschea varten. Tulevaisuudessa ratkaisua on tarkoitus skaalata ja muovata soveltumaan mahdollisesti vaikka laiva- tai lentoliikenteen käyttöön.Tämä Porschen kehitysaskel ei myöskään millään tavoin hidasta tai pysäytä sähköistämistä. Realistisesti maailmassa tulee olemaan liikenteessä vielä pitkän aikaa valtava määrä vanhoja polttomoottoriautoja, joten näiden päästöjen pienentäminen on sekin tärkeä asia paikallispäästöttömien uusien vaihtoehtojen rinnalla. Ja sitä paitsi, Porsche 911 tulee olemaan tulevaisuudessakin varustettu polttomoottorilla.Vielä siirtymävaiheen jälkeenkin synteettinen polttoaine voi tarjota hyväksyttävän, tai ainakin hyväksyvättävämmän, ratkaisun vanhoilla harrastekäyttöön siirtyneillä polttomoottoriautoilla ajamiseen tai vaikkapa kilpailemiseen. Erityisesti polttomoottoreita rakastavalle kansanosalle tällä on merkitystä.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti