25.1.2022 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 5 – mieti mattamaalipinta loppuun asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttötestiautomme tämänkertaiset havainnot kantavat merkkiin ja mallin katsomatta. Mattamaalipinta saattaa näyttää hyvältä, mutta valinta kannattaa miettiä loppuun saakka. Automaailmaa aktiivisesti seuraavat ovat takuulla huomanneet, kuinka mattamaalipinta on kasvattanut suosiotaan muutamassa vuodessa. Erikoinen ja harvinainen maalausjälki on siirtynyt tuning-piireistä maailman suurimpienkin autonvalmistajien tarjoamaksi vaihtoehdoksi. Emmekä siis laske kilikalipullosta Mastonin mattamustalla maalattuja talviruoskia tähän kategoriaan – se on aivan oma taiteenlajinsa.Nyt tämä trendi näkyy Moottorin käyttötestiautossa, joka on harmaalla mattavärillä maalattu täyssähköinen Hyundai Ioniq 5. Itse autosta on kirjoitettu enemmän juttusarjassa – tällä kertaa keskitymme sen maalipintaan.Tämä on aiheuttanut jo jonkin verran päänvaivaa kestotestin aikana. Siinä missä auto olisi tavallisesti ajettu pesukadun läpi puhtaaksi, pesu on nyt jouduttu jättämään jopa kokonaan väliin. Ei ole helppoa löytää spontaanisti vapaana olevaa autonpesupaikkaa, jonka voi luottaa ymmärtävän, osaavan ja vieläpä huolehtivan mattamaalipinnan oikeaoppisesta pesusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMattamaalipinta mietinnässäMistä mattamaalipinnassa sitten oikein on kyse? Tämän ymmärtämiseksi on hyvä käsitellä sekä perinteinen maalipinta, niin sanottu satiini-, tai puolihimmeä, pinta sekä mattamaalipinta.Näistä ensin mainittu pyritään tekemään pinnaltaan mahdollisimman tasaiseksi, joka onkin väylä upean kiillon saavuttamiseksi. Tätä voidaan vielä parantaa jälkikäteen vesihionnalla ja useassa vaiheessa suoritettavalla koneellisella kiillotuksella, jota Moottorin Autonhoitojuttusarja onkin käsitellyt. Valon säteet heijastuvat tasaiselta pinnalta mahdollisimman suoraan ja tämä esittäytyy korkeana kiiltona.Vaikka puolihimmeät ja mattapinnat ovat monella tapaa hyvin samankaltaisia, poikkeavat ne juurikin valon heijastumisen osalta toisistaan yhtä paljon kuin perinteinen maalipinta mainitusta puolihimmeästä. Mattamaalipinta ei käytännössä heijasta valoa juuri ollenkaan sen mikrokarheuden johdosta ja satiinimaalissa on juurikin puolihimmeä pinta. Eron voi ymmärtää vertaamalla vaikkapa grillihiilen ja laudanpalan kykyä heijastaa valoa.Mattamaalipinta luo erikoisen efektin, jossa pinnat näyttävät tavallaan hyvin yhtenäisiltä. Tämän johdosta se luo hyvin dramaattisen vaikutelman esimerkiksi superautojen pinnalla ja itse asiassa Hyundai on onnistunut luomaan jotakin hieman samankaltaista veistoksellisuutta myös tämän perheauton muotoihin. Asiaa on vaikea selittää sanoin, joten se on parasta kokea itse.Mattamaalipinnan mikrokarheus on säilytettävä, jotta se näyttää siltä kuin kuuluukin. Näin kaikki vahat ja vahashampoot on pidettävä pinnasta kaukana. Nämä lisäävät kiiltoa osin myös täyttämällä maalipinnan mikrotason epätasaisuuksia.Mitään kiillottamista tai muuta korjaavaa toimenpidettä mattapinnalle ei voi myöskään tehdä. Tästä syystä sekä suurempia naarmuja että ajan kanssa kevyestäkin kosketuksesta kertyvää mikronaarmua on vältettävä kaikin mahdollisin tavoin.Palaamme tähän aiheeseen vielä. Tulemme kertomaan kuinka mattamaalipintaa tulee hoitaa. Ihan tavallinen pesukin vaatii nimittäin tarkkuutta – konepesuun mattapintaista autoa ei tule koskaan ajaa.Siksi halusimme tällä kertaa varoittaa ennakkoon aiheesta. Allekirjoittaneen mielestä mattamaalipinta sopii lähinnä henkilölle, joka huolehtii ja nauttii itse oman autonsa pesuista.Toisaalta jos näistä varoituksista huolimatta haluat mattamaalipinnan, niin se on takuulla oikea päätös. Tärkeintä on kuitenkin oma mieltymys ja siitä seuraava tyytyväisyys.Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle