21.10.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: mistä siinä on kyse? Kiillotuskoneen, siihen kiinnitettävien alustallan ja kiillotuslaikan, sekä kiillotustahnan lisäksi myös kuulosuojaimet ovat tärkeitä varusteita maalipintaa kiillotettaessa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan kiillotus on vaativa ja aikaa vievä suoritus, josta osa ammattilaisistakin suoriutuu kiireessä huonosti. Rauhassa tehden harrastajakin voi saavuttaa upean lopputuloksen. Uutena kiiltävä maalipinta on kaunis näky. Taitava kiillottaja saattaa parhaimmillaan saada vanhasta ja kulahtaneesta pinnasta uutta paremman. Tässä jutussa käymme läpi kiillotuksen osa-alueet ja kerromme mistä aiheessa on kyse. Juttusarjan seuraavissa osissa perehdymme yksittäisiin vaiheisiin ja välineisiin tarkemmin. Muutaman vuoden ikäinen maalipinta näyttää usein tämänkaltaiselta hyvässä valossa. Musta väri on muuttunut lähes harmaaksi ajansaatossa, mutta hyvin tehty kiillotus palauttaa koko auton olemukseen merkittävästi ryhtiä. Maalipinnan kiillottaminen on aihealueena monimutkainen. Pinnan kiiltoon vaikuttaa useampi tekijä, mutta kaikki perustuu maalipinnan tasaisuuteen – insinöörimielinen ymmärtää kiillon pinnankarheuden laatuna. Maali- tai lakkapinnan karheus on mikroskooppista. Pinta ei ole täysin tasainen tai sileä, vaikka se sellaiseksi helposti mielletään. Juuri se vaikuttaa kiiltoon, sillä kiilto on käytännössä pinnan kyky heijastaa mahdollisimman tarkasti siihen kohdistuvat näkyvän valon aallonpituudet. Maalipinnan kiillotuksessa on kyse näiden karheuksien tasoittamisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiillotusta Alhaalla näkyy lähtötilanne ja ylhäällä tilanne ensimmäisen kiillotuskerran jälkeen. Naarmuja on poistunut, mutta tilalle on syntynyt hologrammeja. Tämä tarvitsee vielä huolellisen viimeistelykiillotuksen näyttääkseen hyvältä. Maalipinnan kiillotus kuvitellaan usein yksittäisen parkkipaikkanaarmun poistamiseksi. Se saattaa olla jopa mahdotonta kiillottamalla, sillä lakkapinta menee helposti puhki pienenkin kolhaisun seurauksena. Silloin kiillotus ei enää auta, sillä se ei millään tavoin lisää päällimmäistä maalikerrosta vaan poistaa sitä. Tulee myös ymmärtää, että kiillotus on eräänlaista hiomista hiomatahnalla - ei suinkaan jonkin tuotteen, kuten vahan, poistamista maalipinnalta. Kuvassa näkyvät esimerkiksi voimakkaasta naarmunpoistosta maalipintaan syntyvät hologrammit. Näitä ikäviä jälkiä saattaa syntyä kiillottaessa, mutta ne tulee aina poistaa tarvittavilla viimeistelykiillotusvaiheilla. Lopputulos riippuu monesta tekijästä, joita ovat käytettävä kiillotuskone, kiillotuslaikka, kiillotustahna, koneen liikutusnopeus, koneelle annettava paine sekä työstön pituus. Näitä taitavasti yhdistelemällä saadaan hieno lopputulos. Kiillon pieni lisääminen on helpompia kiillotusoperaatioita. Syvän naarmun poistaminen vaatii jo enemmän töitä. Selkeästi vaikein ja raskain työ on poistaa syvempiä naarmuja jättäen kauniin pinnan. Onneksi näyttävän kiillon aikaansaamiseksi ei tarvitse poistaa lähellekään kaikkia naarmuja maalipinnasta. Välineitä Maalipinnan huolellinen puhdistaminen on perusedellytys kiillottamiselle. Kiillotuskoneen laikka voi pyöriä noin 1500 kertaa minuutissa maalipintaa vasten, joten yksikin hiekanjyvänen maalipinnan ja laikan välissä tekee hetkessä rumaa jälkeä. Puhdistus suoritetaan samoin kuin ennen vahausta, joka on esitelty jo aiemmassa autonhoitojuttusarjan osassa. Maalipinnan kiillotus on vaativaa ja aikaa vievää työtä hyvin tehtynä. Maltilla opettelemalla taito on kuitenkin harjoiteltavissa. Kiillotuskoneita on olemassa erilaisia, joiden merkittävimpänä erona on kiillotuspään liikerata. Yleisesti nämä jaetaan tämän perusteella kahteen ryhmään, jotka ovat suoravetoiset koneet ja epäkeskokoneet. Epäkeskokoneita on olemassa sekä perinteisemmin vapaasti pyöriviä että pakotetulla liikkeellä varustettuja. Valittu kone sanelee myös kiillotukseen käytettävää tekniikkaa sen suhteen kuinka paljon painetta koneelle annettaan, kuinka nopeasti konetta liikutetaan ja mitä kierroslukua milloinkin käytetään. Tähän lisätään suoravetoisen koneen yhteydessä sopivan alustallan, sekä joka tapauksessa laikan ja tahnan, valinta. Alku ei ole helppo. Suoravetoinen kiillotuskone ja vaahtomuovista valmistettu kiillotuslaikka on yleinen yhdistelmä kiillotukseen, mutta näistäkin löytyy runsaasti erilaisia vaihtoehtoja. Kiillotustekniikkaa On huomattavasti parempi vaihtoehto kiillottaa kevyesti ja saada hyvä lopputulos, kuin pyrkiä täydelliseen naarmunpoistoon ja saada aikaan hirveää tuhoa maalipinnalle. Vaahtomuovista viimeistelylaikkaa ja viimeistelykiillotusainetta maltillisilla kierroksilla käyttämällä on hyvä totutella kiillotuksen saloihin. Eron saa sitenkin aikaan, kunhan muistaa työstää pieniä alueita kerrallaan. Vasemmalla kiillotettu pinta ja oikealla kiillottamaton. Vasenkaan puoli ei ole täysin virheetön, mutta ero on huomattava. Yhteen artikkeliin ei mahdu kaikki auton maalipinnan kiillottamiseen tarvittava tietous. Tästä artikkelista alkava juttusarja tulee käsittelemään kaikki tärkeät osa-alueet yksi kerrallaan. Mitään oikotietä onneen ei ole. Vain huolellisella tutustumisella aiheeseen ja pitkällisellä harjoittelulla saavuttaa upean lopputuloksen. Kevyellä aloituksella saa silti merkittävästi lisää kiiltoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?