Ajoneuvot | Autonhoito | 29.4.2017

Maalipinta puhtaaksi vahausta varten

Auton vahaaminen oikeaoppisesti edellyttää täysin puhdasta maalipintaa. Vahausta edeltävä pesu eroaakin monella tapaa aiemmin julkaistusta ylläpitopesusta.

Jaa artikkeli

Auton maalipinnan helppo puhdistettavuus, kestävyys ja kiiltävyys vaatii vahaa tai muuta suojatuotetta. Ennen vahaamista pinta tulisi kuitenkin saada mahdollisimman puhtaaksi.

Suojatuote kiinnittyy oikealla tavalla puhtaaseen pintaan, jolloin saavutetaan vahan pisin mahdollinen kesto. Puhdas pinta on myös tasaisempi, joka tarkoittaa parempaa kiiltoa.

Auton pintaan tarttuu ajan myötä muun muassa pikeä, jarrupölyä sekä mahlaa. Nämä pinttyvät osittain kiinni jo kohtuulliseen vahapintaan säännöllisistä ylläpitopesuista huolimatta – suojaamattomasta ja harvoin pestävästä maalista puhumattakaan.

Jutussa esiteltävät pesumenetelmät toimivat, vaikka vahauksen sijaan auto olisi tarkoitus kiillottaa, suojata polymeerituotteilla tai vaikkapa kestopinnoittaa. Puhtaus on autonhoidossakin puoli ruokaa.

Vahva esipesu

autonhoito

Likainen maalipinta on hyvä puhdistaa huolellisesti ennen vahausta.

Esipesun tärkeyttä on painotettu jo useammassa jutussa. Tällä kertaa ei kuitenkaan tarvitse välittää vahaturvallisuudesta, sillä vahoista tahdotaan jopa tieten tahtoen eroon. Siksi voidaan, ja on hyväkin, käyttää vahvoja pesuaineita.

Kuvaan astuvat liuotinpesuaineet, joilla tarkoitetaan maalipinnasta likaa liuottavia tuotteita, jotka tarvitse mekaanista kosketusta pesuvälineellä toimiakseen. Liuotinpesuaineita on karkeasti kahdenlaisia. Ensimmäisen ryhmän muodostavat laimennettavaksi tarkoitetut liuotinpesuaineet, joita on saatavilla myös ympäristöystävällisesti biohajoavina.

autonhoito

Esipesuun käytettävän liuotinpesuaineen voi levittää esimerkiksi sumutinpullosta.

Toinen, vielä tehokkaampi, vaihtoehto on hiilivetypohjainen pesuaine. Hiilivetyliuottimet eivät ole laimennettavissa vedellä ja siksi niiden käyttökustannus on korkeampi. Samalla ne ovat ympäristölle haitallisia ja siksi käyttö on sallittu ainoastaan öljynerotuskaivolla varustetuilla pesupaikoilla. Toisaalta hiilivetyaineet ovat tehokkaampia liuottaen esimerkiksi maantiepikeä.

Kaikki vedellä laimennettavat pesuaineet voi vaahdottaa auton pintaan pesuainevaahdottimella. Liuotinpesuaineet voidaan myös levittää paineruiskusta tai sumutinpullosta, ja erityisesti hiilivetyliuottimet myydään usein jo valmiiksi jälkimmäisessä.

Liuottimien kanssa tulee olla todella varovainen, sillä ne voivat liian pitkään vaikuttaessaan jättää rumat jäljet sekä maalattuihin pintoihin että muoviosiin. Huuhtelu on tehtävä ennen kuin pesuaine pääsee kuivumaan mistään kohdasta.

Tuttu käsinpesu

Käsinpesun voi suorittaa joko heti esipesun perään tai vasta pien- ja raudanpoiston jälkeen. Aikaisemmin tehtävän pesun ajatuksena on saada pinta puhtaaksi, jotta pien- ja raudanpoistoaineet pääsevät vaikuttamaan mahdollisimman tehokkaasti. Myöhemmän pesun perusteluna toimii mahdollisimman kattava esipesu ennen pesuvälineellä koskemista.

autonhoito

Käsinpesu on tarpeen myös ennen vahausta tehtävän pesun yhteydessä.

Käsinpesutekniikka ei sinällään poikkea ylläpitopesujutussa esitellyistä ohjeista. On kuitenkin tärkeää, että valittu pesuaine ei sisällä vahaa, sillä pinta yritetään saada tässä vaiheessa puhtaaksi myös vahoista. Tavallista vahvempi pesuaineseos, tai jopa veteen laimeneva liuotinpesuaine sopii tarkoitukseen. Jälkimmäinen tosin saattaa ärsyttää herkempää ihoa.

Piki ja lentoruoste pois

Erilaiseen likaan on olemassa erilaiset pesuaineet. Suositeltavaa olisi pestä pinnasta pois ainakin tiestä irronnut piki sekä esimerkiksi jarrupölyn lentoruoste. Näille on molemmille omat aineensa, jotka sumutetaan pintaan ja huuhdellaan ennen kuivumista pois.

autonhoito

Pienpoistoaineet ovat tavallisesti läpinäkyviä nesteitä, jotka liuottavat tehokkaasti maantiepikeä.

Pienpoistoaineet ovat usein ksyleenipohjaisia, mutta myös esimerkiksi sitrusöljyyn pohjautuvia tuotteita löytyy. Penninvenyttäjä saattaakin hakea kaupasta raakaa ksyleeniä pienpoistoon. Tämä ei ole kovin suositeltavaa, sillä ilman sopivia lisäaineita se on hankala huuhtoa pois ja maalipinnalle jäädessään se saattaa aiheuttaa pysyviä jälkiä.

autonhoito

Raudanpoistoaine reagoi lentoruosteen kanssa muuttuen tummanvioletiksi.

Lentoruosteella tarkoitetaan esimerkiksi rautateistä ja autojen jarruista ilmaan nousevia äärimmäisen pieniä rautahiukkasia. Kuuma jarrupöly saattaa sulaa osin lakan sisään jatkaen sen jälkeen hapettumista. Erityisesti vaaleilla maalipinnoilla saattaa näkyä pieniä oransseja ruostetäpliä. Raudanpoistoaineet reagoivat nimensä mukaisesti raudan kanssa liuottaen sen pois ja muuttuen samalla tumman violetiksi.

Puhdistussavi

Huuhtelujen jälkeen kosteaa maalipintaa voi kokeilla hellästi sormenpäillä liu´uttamalla. Karhealta tuntuva pinta muuttuu sileäksi puhdistussavella (englanniksi detailing clay). Sitä kuljetetaan hellästi märällä maalipinnalla erityisen liukasteen avustamana. Savi tehoaa myös pikeen ja lentoruosteeseen, mutta hellintä on käyttää savea vasta mahdollisimman puhtaalle pinnalle.

autonhoito

Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi irrottaa pinnasta epäpuhtauksia vielä huolellisen pesun jälkeen.

Tämän jälkeen voidaan vielä suorittaa yksi käsinpesu tai liuotinpesu, jotta varmistetaan kaikkien ainejäämien poistuminen pinnalta. Se ei kuitenkaan ole täysin välttämätöntä. Maalipinta on joka tapauksessa huomattavasti lähtötilannetta puhtaampi.

Kuivaus ja viimeistely

Maalipinta kuivataan tämän jälkeen kuivausliinalla ylläpitopesujutun ohjeita noudattaen. Kuivaamisen jälkeen pinnan puhtauden voi vielä varmistaa rasvanpoistolla. Tähän soveltuvat, useimmin isopropanolialkoholipohjaiset, autonhoitokäyttöön tarkoitetut viimeistelypuhdistusaineet. Aine sumutetaan pintaan, levitetään puhtaalla mikrokuituliinalla ja pyyhitään tämän jälkeen huolellisesti pois.

Lopulta maalipinta on saatu puhtaaksi sen suojaamista varten. Ohjeista voi aluksi ottaa omaan rutiiniinsa esimerkiksi vain puhdistussaven. Yksikin lisävaihe tekee pinnasta puhtaamman ja lopputuloksesta paremman.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu