29.4.2017 Ajoneuvot Maalipinta puhtaaksi vahausta varten Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton vahaaminen oikeaoppisesti edellyttää täysin puhdasta maalipintaa. Vahausta edeltävä pesu eroaakin monella tapaa aiemmin julkaistusta ylläpitopesusta. Auton maalipinnan helppo puhdistettavuus, kestävyys ja kiiltävyys vaatii vahaa tai muuta suojatuotetta. Ennen vahaamista pinta tulisi kuitenkin saada mahdollisimman puhtaaksi.Suojatuote kiinnittyy oikealla tavalla puhtaaseen pintaan, jolloin saavutetaan vahan pisin mahdollinen kesto. Puhdas pinta on myös tasaisempi, joka tarkoittaa parempaa kiiltoa.Auton pintaan tarttuu ajan myötä muun muassa pikeä, jarrupölyä sekä mahlaa. Nämä pinttyvät osittain kiinni jo kohtuulliseen vahapintaan säännöllisistä ylläpitopesuista huolimatta – suojaamattomasta ja harvoin pestävästä maalista puhumattakaan.Jutussa esiteltävät pesumenetelmät toimivat, vaikka vahauksen sijaan auto olisi tarkoitus kiillottaa, suojata polymeerituotteilla tai vaikkapa kestopinnoittaa. Puhtaus on autonhoidossakin puoli ruokaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahva esipesuLikainen maalipinta on hyvä puhdistaa huolellisesti ennen vahausta.Esipesun tärkeyttä on painotettu jo useammassa jutussa. Tällä kertaa ei kuitenkaan tarvitse välittää vahaturvallisuudesta, sillä vahoista tahdotaan jopa tieten tahtoen eroon. Siksi voidaan, ja on hyväkin, käyttää vahvoja pesuaineita.Kuvaan astuvat liuotinpesuaineet, joilla tarkoitetaan maalipinnasta likaa liuottavia tuotteita, jotka tarvitse mekaanista kosketusta pesuvälineellä toimiakseen. Liuotinpesuaineita on karkeasti kahdenlaisia. Ensimmäisen ryhmän muodostavat laimennettavaksi tarkoitetut liuotinpesuaineet, joita on saatavilla myös ympäristöystävällisesti biohajoavina.Esipesuun käytettävän liuotinpesuaineen voi levittää esimerkiksi sumutinpullosta.Toinen, vielä tehokkaampi, vaihtoehto on hiilivetypohjainen pesuaine. Hiilivetyliuottimet eivät ole laimennettavissa vedellä ja siksi niiden käyttökustannus on korkeampi. Samalla ne ovat ympäristölle haitallisia ja siksi käyttö on sallittu ainoastaan öljynerotuskaivolla varustetuilla pesupaikoilla. Toisaalta hiilivetyaineet ovat tehokkaampia liuottaen esimerkiksi maantiepikeä.Kaikki vedellä laimennettavat pesuaineet voi vaahdottaa auton pintaan pesuainevaahdottimella. Liuotinpesuaineet voidaan myös levittää paineruiskusta tai sumutinpullosta, ja erityisesti hiilivetyliuottimet myydään usein jo valmiiksi jälkimmäisessä.Liuottimien kanssa tulee olla todella varovainen, sillä ne voivat liian pitkään vaikuttaessaan jättää rumat jäljet sekä maalattuihin pintoihin että muoviosiin. Huuhtelu on tehtävä ennen kuin pesuaine pääsee kuivumaan mistään kohdasta.Tuttu käsinpesuKäsinpesun voi suorittaa joko heti esipesun perään tai vasta pien- ja raudanpoiston jälkeen. Aikaisemmin tehtävän pesun ajatuksena on saada pinta puhtaaksi, jotta pien- ja raudanpoistoaineet pääsevät vaikuttamaan mahdollisimman tehokkaasti. Myöhemmän pesun perusteluna toimii mahdollisimman kattava esipesu ennen pesuvälineellä koskemista.Käsinpesu on tarpeen myös ennen vahausta tehtävän pesun yhteydessä.Käsinpesutekniikka ei sinällään poikkea ylläpitopesujutussa esitellyistä ohjeista. On kuitenkin tärkeää, että valittu pesuaine ei sisällä vahaa, sillä pinta yritetään saada tässä vaiheessa puhtaaksi myös vahoista. Tavallista vahvempi pesuaineseos, tai jopa veteen laimeneva liuotinpesuaine sopii tarkoitukseen. Jälkimmäinen tosin saattaa ärsyttää herkempää ihoa.Piki ja lentoruoste poisErilaiseen likaan on olemassa erilaiset pesuaineet. Suositeltavaa olisi pestä pinnasta pois ainakin tiestä irronnut piki sekä esimerkiksi jarrupölyn lentoruoste. Näille on molemmille omat aineensa, jotka sumutetaan pintaan ja huuhdellaan ennen kuivumista pois.Pienpoistoaineet ovat tavallisesti läpinäkyviä nesteitä, jotka liuottavat tehokkaasti maantiepikeä.Pienpoistoaineet ovat usein ksyleenipohjaisia, mutta myös esimerkiksi sitrusöljyyn pohjautuvia tuotteita löytyy. Penninvenyttäjä saattaakin hakea kaupasta raakaa ksyleeniä pienpoistoon. Tämä ei ole kovin suositeltavaa, sillä ilman sopivia lisäaineita se on hankala huuhtoa pois ja maalipinnalle jäädessään se saattaa aiheuttaa pysyviä jälkiä.Raudanpoistoaine reagoi lentoruosteen kanssa muuttuen tummanvioletiksi.Lentoruosteella tarkoitetaan esimerkiksi rautateistä ja autojen jarruista ilmaan nousevia äärimmäisen pieniä rautahiukkasia. Kuuma jarrupöly saattaa sulaa osin lakan sisään jatkaen sen jälkeen hapettumista. Erityisesti vaaleilla maalipinnoilla saattaa näkyä pieniä oransseja ruostetäpliä. Raudanpoistoaineet reagoivat nimensä mukaisesti raudan kanssa liuottaen sen pois ja muuttuen samalla tumman violetiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhdistussaviHuuhtelujen jälkeen kosteaa maalipintaa voi kokeilla hellästi sormenpäillä liu´uttamalla. Karhealta tuntuva pinta muuttuu sileäksi puhdistussavella (englanniksi detailing clay). Sitä kuljetetaan hellästi märällä maalipinnalla erityisen liukasteen avustamana. Savi tehoaa myös pikeen ja lentoruosteeseen, mutta hellintä on käyttää savea vasta mahdollisimman puhtaalle pinnalle.Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi irrottaa pinnasta epäpuhtauksia vielä huolellisen pesun jälkeen.Tämän jälkeen voidaan vielä suorittaa yksi käsinpesu tai liuotinpesu, jotta varmistetaan kaikkien ainejäämien poistuminen pinnalta. Se ei kuitenkaan ole täysin välttämätöntä. Maalipinta on joka tapauksessa huomattavasti lähtötilannetta puhtaampi.Kuivaus ja viimeistelyMaalipinta kuivataan tämän jälkeen kuivausliinalla ylläpitopesujutun ohjeita noudattaen. Kuivaamisen jälkeen pinnan puhtauden voi vielä varmistaa rasvanpoistolla. Tähän soveltuvat, useimmin isopropanolialkoholipohjaiset, autonhoitokäyttöön tarkoitetut viimeistelypuhdistusaineet. Aine sumutetaan pintaan, levitetään puhtaalla mikrokuituliinalla ja pyyhitään tämän jälkeen huolellisesti pois.Lopulta maalipinta on saatu puhtaaksi sen suojaamista varten. Ohjeista voi aluksi ottaa omaan rutiiniinsa esimerkiksi vain puhdistussaven. Yksikin lisävaihe tekee pinnasta puhtaamman ja lopputuloksesta paremman.Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta