11.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suoravetoisessa kiillotuskoneessa on tavallisesti irrotettava alustalla, johon kiillotuslaikat kiinnitetään. Koneen mukana tuleva kannattaakin usein vaihtaa parempaan. Kolmen edellisen viikon juttujen myötä on saatu lievä etupurenta auton koneellisen kiillottamisen maailmaan. Perusteiden jälkeen otettiin haltuun kiillotuskoneet kahdessa erillisessä jutussa. Nyt päästään etenemään tarpeellisten varusteiden suuntaan. Kiillotustarpeisiin lukeutuvat muun muassa laikkaharja sekä sopiva teippi. Näihin palataan myöhemmin tässä samassa artikkelissa, sillä vieläkin tärkeämpi osa kiillotusta on alustalla. Kiillotusaineet ja -laikat ovat luonnollisesti myös välttämättömiä kiillotuksen kannalta, mutta niistä julkaistaan omat artikkelit. Suoravetoinen kiillotuskone lyhyellä jatkolla ja pehmeällä erittäin pienellä tallalla sopii ahtaisiin paikkoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Irtoaa jos irtoaa Alustalla on se osa, joka on koneen ja varsinaisen kiillotuslaikan välissä. Erityisesti puhekielessä se lyhenee toisinaan vain tallaksi. Suoravetoisessa koneessa on tavallisesti mahdollisuus alustallan vaihtoon, joka on lähes poikkeuksetta kiinnitetty M14-kierteellä kiillotuskoneeseen. Epäkeskokoneisiin ei ole aina mahdollista tai tarkoituksenmukaista vaihtaa tallaa, mutta moniin koneisiin sekin onnistuu. Epäkeskokoneen erilaisesta toimintatavasta johtuen muutokset kohdistuvat lähinnä laikan kokoon. Koneesta riippumatta kiillotuslaikka kiinnitetään tallaan lähes poikkeuksetta tarrakiinnityksellä. Kokoa ja kovuutta Talloja valmistetaan erilaisista materiaaleista kovamuovisesta erittäin pehmeään vaahtomuoviin ja kaikkea siltä väliltä. Ominaisuudet vaihtelevat suuresti tallan jäykkyyden mukaan. Lisäksi on erikokoisia alustalloja. Sopivan tallan valinta mahdollistaa onnistuneen kiillotuksen. Suoravetoisen koneen tapauksessa laikan jäykkyydellä on suuri merkitys. Aloittelijan on suositeltavaa välttää kovamuovisia talloja ja suosia pehmeämpiä. Muutenkin vaahtomuovilaikkojen parina kannattaa suosia hieman joustavia talloja. Kovamuovinen talla on parasta jättää vain karvalaikan pariksi - ja osaaviin käsiin. Vasemmalta: pieni oranssi alustalla, keskikokoinen pehmeähkö valkoinen talla sekä kovamuovinen, karvalaikalle sopiva, talla. Pehmeällä tallalla varustettua konetta on nimittäin helpompi ajaa, sillä se ei vetele yhtä paljon kuin kovemmalla tallalla. Varjopuolena sillä ei saa yhtä paljon tehoa kantattaessa, eli konetta maalipintaan nähden kallistettaessa. Aloittelijan tulisi joka tapauksessa välttää kanttaamista, joten ongelmasta ei tarvitse huolehtia kiillotuksen alkutaipaleella. Koneen ajamiseen liittyviin tekniikoihin päästään juttusarjan myöhemmissä osissa. Ensimmäiseksi tallaksi suoravetoiseen koneeseen olisi suositeltavaa valita keskipehmeä vaihtoehto. Se on yleiskäyttöinen sopien kaikkeen tarvittavaan. Valitettavasti koneen mukana sellaista hyvin harvoin toimitetaan. Epäkeskokoneen tapauksessa, karkeasti yleistäen, tallaan ei tarvitse kajota. Tallan koko on teoriassa helppo valita, sillä se kulkee käsi kädessä kiillotuslaikkojen kanssa. Suoravetoiseen koneeseen yleinen laikkakoko on 5,5 tuumaa ja sitä vastaava talla on halkaisijaltaan 123 millimetriä. Laikan tarrapinnan ja alustallan on toivottavaa olla samankokoiset. Tällöin talla tukee oikealla tavalla, mutta sen ja maalipinnan kohtaaminen ei muodostu riskiksi. Tarkempaan työhön kaipaa sitten pienempiä laikkoja, joille on toki ostettava pariksi myös pienempi alustalla. Laikkaharja, teippi ja muut tarpeet Laikkaharja ja maskausteippi kuuluvat himokiillottajalle tuttuihin varusteisiin. Eivätkä kiillotukseen tarvittavat varusteet suinkaan tallaan lopu. Mikrokuituliinoista on jo kirjoitettu ja valaistukseen palataan myöhemmin. Seuraavissa kahdessa artikkelissa käsitellään kiillotusaineita sekä -laikkoja. Kaksi tarvetta kulkee kuitenkin tarkan kiillottajan matkassa. Näistä lähettyvillä on aina oltava niin sanottu laikkaharja. Kesken kiillotuksen laikkaa tulee puhdistaa tahnajäämistä, jotta laikka ei tukkeudu. Tämä tehdään laittamalla kone päälle ilmassa ja painamalla laikkaharja laikkaa vasten. Nimensä mukaisesti se harjaa vanhat tahnajäämät irti laikasta, jonka jälkeen kiillotusta voidaan jatkaa normaalisti. Vaihtoehtoisesti laikan puhdistamiseen voi käyttää paineilmaa. Toinen on maskausteippi. Teipillä peitetään kohdat, kuten esimerkiksi maalaamattomat muoviosat, joita ei haluta kiillottaa. On hyvä ajatus panostaa laadukkaaseen teippiin. Hyvä teippi tarttuu oikein, mutta ennen kaikkea irtoaa maalipinnasta ja muista osista liimajäämiä jättämättä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku