11.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suoravetoisessa kiillotuskoneessa on tavallisesti irrotettava alustalla, johon kiillotuslaikat kiinnitetään. Koneen mukana tuleva kannattaakin usein vaihtaa parempaan. Kolmen edellisen viikon juttujen myötä on saatu lievä etupurenta auton koneellisen kiillottamisen maailmaan. Perusteiden jälkeen otettiin haltuun kiillotuskoneet kahdessa erillisessä jutussa. Nyt päästään etenemään tarpeellisten varusteiden suuntaan.Kiillotustarpeisiin lukeutuvat muun muassa laikkaharja sekä sopiva teippi. Näihin palataan myöhemmin tässä samassa artikkelissa, sillä vieläkin tärkeämpi osa kiillotusta on alustalla. Kiillotusaineet ja -laikat ovat luonnollisesti myös välttämättömiä kiillotuksen kannalta, mutta niistä julkaistaan omat artikkelit.Suoravetoinen kiillotuskone lyhyellä jatkolla ja pehmeällä erittäin pienellä tallalla sopii ahtaisiin paikkoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIrtoaa jos irtoaaAlustalla on se osa, joka on koneen ja varsinaisen kiillotuslaikan välissä. Erityisesti puhekielessä se lyhenee toisinaan vain tallaksi. Suoravetoisessa koneessa on tavallisesti mahdollisuus alustallan vaihtoon, joka on lähes poikkeuksetta kiinnitetty M14-kierteellä kiillotuskoneeseen.Epäkeskokoneisiin ei ole aina mahdollista tai tarkoituksenmukaista vaihtaa tallaa, mutta moniin koneisiin sekin onnistuu. Epäkeskokoneen erilaisesta toimintatavasta johtuen muutokset kohdistuvat lähinnä laikan kokoon. Koneesta riippumatta kiillotuslaikka kiinnitetään tallaan lähes poikkeuksetta tarrakiinnityksellä.Kokoa ja kovuuttaTalloja valmistetaan erilaisista materiaaleista kovamuovisesta erittäin pehmeään vaahtomuoviin ja kaikkea siltä väliltä. Ominaisuudet vaihtelevat suuresti tallan jäykkyyden mukaan. Lisäksi on erikokoisia alustalloja. Sopivan tallan valinta mahdollistaa onnistuneen kiillotuksen.Suoravetoisen koneen tapauksessa laikan jäykkyydellä on suuri merkitys. Aloittelijan on suositeltavaa välttää kovamuovisia talloja ja suosia pehmeämpiä. Muutenkin vaahtomuovilaikkojen parina kannattaa suosia hieman joustavia talloja. Kovamuovinen talla on parasta jättää vain karvalaikan pariksi - ja osaaviin käsiin.Vasemmalta: pieni oranssi alustalla, keskikokoinen pehmeähkö valkoinen talla sekä kovamuovinen, karvalaikalle sopiva, talla.Pehmeällä tallalla varustettua konetta on nimittäin helpompi ajaa, sillä se ei vetele yhtä paljon kuin kovemmalla tallalla. Varjopuolena sillä ei saa yhtä paljon tehoa kantattaessa, eli konetta maalipintaan nähden kallistettaessa. Aloittelijan tulisi joka tapauksessa välttää kanttaamista, joten ongelmasta ei tarvitse huolehtia kiillotuksen alkutaipaleella. Koneen ajamiseen liittyviin tekniikoihin päästään juttusarjan myöhemmissä osissa.Ensimmäiseksi tallaksi suoravetoiseen koneeseen olisi suositeltavaa valita keskipehmeä vaihtoehto. Se on yleiskäyttöinen sopien kaikkeen tarvittavaan. Valitettavasti koneen mukana sellaista hyvin harvoin toimitetaan. Epäkeskokoneen tapauksessa, karkeasti yleistäen, tallaan ei tarvitse kajota.Tallan koko on teoriassa helppo valita, sillä se kulkee käsi kädessä kiillotuslaikkojen kanssa. Suoravetoiseen koneeseen yleinen laikkakoko on 5,5 tuumaa ja sitä vastaava talla on halkaisijaltaan 123 millimetriä. Laikan tarrapinnan ja alustallan on toivottavaa olla samankokoiset. Tällöin talla tukee oikealla tavalla, mutta sen ja maalipinnan kohtaaminen ei muodostu riskiksi. Tarkempaan työhön kaipaa sitten pienempiä laikkoja, joille on toki ostettava pariksi myös pienempi alustalla.Laikkaharja, teippi ja muut tarpeetLaikkaharja ja maskausteippi kuuluvat himokiillottajalle tuttuihin varusteisiin.Eivätkä kiillotukseen tarvittavat varusteet suinkaan tallaan lopu. Mikrokuituliinoista on jo kirjoitettu ja valaistukseen palataan myöhemmin. Seuraavissa kahdessa artikkelissa käsitellään kiillotusaineita sekä -laikkoja. Kaksi tarvetta kulkee kuitenkin tarkan kiillottajan matkassa.Näistä lähettyvillä on aina oltava niin sanottu laikkaharja. Kesken kiillotuksen laikkaa tulee puhdistaa tahnajäämistä, jotta laikka ei tukkeudu. Tämä tehdään laittamalla kone päälle ilmassa ja painamalla laikkaharja laikkaa vasten. Nimensä mukaisesti se harjaa vanhat tahnajäämät irti laikasta, jonka jälkeen kiillotusta voidaan jatkaa normaalisti. Vaihtoehtoisesti laikan puhdistamiseen voi käyttää paineilmaa.Toinen on maskausteippi. Teipillä peitetään kohdat, kuten esimerkiksi maalaamattomat muoviosat, joita ei haluta kiillottaa. On hyvä ajatus panostaa laadukkaaseen teippiin. Hyvä teippi tarttuu oikein, mutta ennen kaikkea irtoaa maalipinnasta ja muista osista liimajäämiä jättämättä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous