11.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suoravetoisessa kiillotuskoneessa on tavallisesti irrotettava alustalla, johon kiillotuslaikat kiinnitetään. Koneen mukana tuleva kannattaakin usein vaihtaa parempaan. Kolmen edellisen viikon juttujen myötä on saatu lievä etupurenta auton koneellisen kiillottamisen maailmaan. Perusteiden jälkeen otettiin haltuun kiillotuskoneet kahdessa erillisessä jutussa. Nyt päästään etenemään tarpeellisten varusteiden suuntaan.Kiillotustarpeisiin lukeutuvat muun muassa laikkaharja sekä sopiva teippi. Näihin palataan myöhemmin tässä samassa artikkelissa, sillä vieläkin tärkeämpi osa kiillotusta on alustalla. Kiillotusaineet ja -laikat ovat luonnollisesti myös välttämättömiä kiillotuksen kannalta, mutta niistä julkaistaan omat artikkelit.Suoravetoinen kiillotuskone lyhyellä jatkolla ja pehmeällä erittäin pienellä tallalla sopii ahtaisiin paikkoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIrtoaa jos irtoaaAlustalla on se osa, joka on koneen ja varsinaisen kiillotuslaikan välissä. Erityisesti puhekielessä se lyhenee toisinaan vain tallaksi. Suoravetoisessa koneessa on tavallisesti mahdollisuus alustallan vaihtoon, joka on lähes poikkeuksetta kiinnitetty M14-kierteellä kiillotuskoneeseen.Epäkeskokoneisiin ei ole aina mahdollista tai tarkoituksenmukaista vaihtaa tallaa, mutta moniin koneisiin sekin onnistuu. Epäkeskokoneen erilaisesta toimintatavasta johtuen muutokset kohdistuvat lähinnä laikan kokoon. Koneesta riippumatta kiillotuslaikka kiinnitetään tallaan lähes poikkeuksetta tarrakiinnityksellä.Kokoa ja kovuuttaTalloja valmistetaan erilaisista materiaaleista kovamuovisesta erittäin pehmeään vaahtomuoviin ja kaikkea siltä väliltä. Ominaisuudet vaihtelevat suuresti tallan jäykkyyden mukaan. Lisäksi on erikokoisia alustalloja. Sopivan tallan valinta mahdollistaa onnistuneen kiillotuksen.Suoravetoisen koneen tapauksessa laikan jäykkyydellä on suuri merkitys. Aloittelijan on suositeltavaa välttää kovamuovisia talloja ja suosia pehmeämpiä. Muutenkin vaahtomuovilaikkojen parina kannattaa suosia hieman joustavia talloja. Kovamuovinen talla on parasta jättää vain karvalaikan pariksi - ja osaaviin käsiin.Vasemmalta: pieni oranssi alustalla, keskikokoinen pehmeähkö valkoinen talla sekä kovamuovinen, karvalaikalle sopiva, talla.Pehmeällä tallalla varustettua konetta on nimittäin helpompi ajaa, sillä se ei vetele yhtä paljon kuin kovemmalla tallalla. Varjopuolena sillä ei saa yhtä paljon tehoa kantattaessa, eli konetta maalipintaan nähden kallistettaessa. Aloittelijan tulisi joka tapauksessa välttää kanttaamista, joten ongelmasta ei tarvitse huolehtia kiillotuksen alkutaipaleella. Koneen ajamiseen liittyviin tekniikoihin päästään juttusarjan myöhemmissä osissa.Ensimmäiseksi tallaksi suoravetoiseen koneeseen olisi suositeltavaa valita keskipehmeä vaihtoehto. Se on yleiskäyttöinen sopien kaikkeen tarvittavaan. Valitettavasti koneen mukana sellaista hyvin harvoin toimitetaan. Epäkeskokoneen tapauksessa, karkeasti yleistäen, tallaan ei tarvitse kajota.Tallan koko on teoriassa helppo valita, sillä se kulkee käsi kädessä kiillotuslaikkojen kanssa. Suoravetoiseen koneeseen yleinen laikkakoko on 5,5 tuumaa ja sitä vastaava talla on halkaisijaltaan 123 millimetriä. Laikan tarrapinnan ja alustallan on toivottavaa olla samankokoiset. Tällöin talla tukee oikealla tavalla, mutta sen ja maalipinnan kohtaaminen ei muodostu riskiksi. Tarkempaan työhön kaipaa sitten pienempiä laikkoja, joille on toki ostettava pariksi myös pienempi alustalla.Laikkaharja, teippi ja muut tarpeetLaikkaharja ja maskausteippi kuuluvat himokiillottajalle tuttuihin varusteisiin.Eivätkä kiillotukseen tarvittavat varusteet suinkaan tallaan lopu. Mikrokuituliinoista on jo kirjoitettu ja valaistukseen palataan myöhemmin. Seuraavissa kahdessa artikkelissa käsitellään kiillotusaineita sekä -laikkoja. Kaksi tarvetta kulkee kuitenkin tarkan kiillottajan matkassa.Näistä lähettyvillä on aina oltava niin sanottu laikkaharja. Kesken kiillotuksen laikkaa tulee puhdistaa tahnajäämistä, jotta laikka ei tukkeudu. Tämä tehdään laittamalla kone päälle ilmassa ja painamalla laikkaharja laikkaa vasten. Nimensä mukaisesti se harjaa vanhat tahnajäämät irti laikasta, jonka jälkeen kiillotusta voidaan jatkaa normaalisti. Vaihtoehtoisesti laikan puhdistamiseen voi käyttää paineilmaa.Toinen on maskausteippi. Teipillä peitetään kohdat, kuten esimerkiksi maalaamattomat muoviosat, joita ei haluta kiillottaa. On hyvä ajatus panostaa laadukkaaseen teippiin. Hyvä teippi tarttuu oikein, mutta ennen kaikkea irtoaa maalipinnasta ja muista osista liimajäämiä jättämättä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”