18.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotuslaikat kattavat vaahtomuovia, mikrokuitua ja karvaa. Vaahtomuovisista pitäisi osata valita open tai closed cell. Ei hätää, sillä selitämme kaiken. Kiillottamisen tärkeimmät muuttujat ovat kiillotusaineet ja -laikat. Taitava kiillottaja osaa myös hyödyntää niitä tekniikkansa avulla mahdollisimman tehokkaasti. Näin muokataan lopputulosta halutunkaltaiseksi. Kaikki aineiden ja laikkojen yhdistelmät eivät suinkaan sovi kaikkiin tilanteisiin.Tämän viikon artikkelissa syvennytään kiillotuslaikkoihin. Kiillotuslaikkojen valmistusmateriaali vaihtelee esimerkiksi vaahtomuovista mikrokuituun, mutta myös samasta materiaalista valmistettujen laikkojen välillä saattaa olla suuria eroja. Lisäksi laikkoja on saatavilla useassa eri koossa. Suurehkot laikat ovat yleiskäyttöisiä ja pieniä tarvitaan ahtaisiin paikkoihin.Tässä punainen viimeistelylaikka ja alustalla ovat juuri oikean kokoiset toisiinsa nähden ja laikka on myös keskitetty kuten pitääkin.Kiillotuslaikan ominaisuuksista olennaisin on leikkaavuus, eli kuinka tehokkaasti laikka poistaa naarmuja maalipinnasta. Tämä on valitettavasti lähes suoraan verrannollinen siihen kuinka pahasti laikalla on taipumusta jättää hologrammeja jälkeensä. Laikka-arsenaalin kaikkien monimutkaisten vaihtoehtojen ymmärtäminen vaatii hieman kokemusta tai useamman autonhoitojuttusarjan artikkelin lukemista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaahtomuovi-, mikrokuitu- ja karvalaikkaKiillotuslaikkojen monipuolisuus ja valikoima on kasvanut ajan saatossa. Nykyään laadukkaita kiillotuslaikkoja on todella usealla valmistajalla, joista osan valikoima on lähestulkoon tarpeettoman laaja. Onneksi laikat on usein nimetty vihjaavasti esimerkiksi viimeistelykiillotukseen (finishing) tai kovaan naarmunpoistoon (cutting).Kuvassa näkyy kaksi ominaisuuksiltaan ja leikkaavuudeltaan varsin erilaista karvalaikkaa, joista molemmat on kuitenkin tarkoitettu naarmunpoistoon. Viimeistelykiillotukseen on suositeltavaa etsiä muita vaihtoehtoja.Kaikkein karkeinta työstöä havitellessa tartutaan usein villalaikkaan. Monelle tällainen karvalaikka onkin ensimmäinen mielleyhtymä kiillotukseen. Karvalaikoissa on ominaisuuksien suhteen eroja, mutta silti viimeistelykiillotus suoritetaan muilla välineillä. Näistä syistä aloittelijan kannattaa välttää villalaikkaa, kunnes ymmärtää mitä on tekemässä.Kiillotuksen uudempia tuulia edustavat mikrokuituiset kiillotuslaikat. Näitä suositaan erityisesti epäkeskokoneiden kaverina. Kaikki autojen maalipinnat ja kiillottajat eroavat toisistaan, mutta mikrokuitulaikka on kelpo vaihtoehto perinteiselle vaahtomuovilaikalle.Näissä Chemical Guys Black Optics -mikrokuitulaikoissa on keskireikä epäkeskokoneita silmällä pitäen. Oranssi on näistä leikkaavampi ja musta vähemmän leikkaava.Eikä mikrokuitu ole ainoa erikoisempi laikkamateriaali, sillä on olemassa esimerkiksi farkkulaikkoja. Farkkukangas on erittäin leikkaava materiaali, jota voidaan käyttää maalipinnan appelsiinipinnan tasoittamiseen. Tämä on kuitenkin täysin oma aiheensa, jonka käsittely jääköön toiseen kertaan.Yleisimpiä ovat kuitenkin vaahtomuovista valmistetut laikat. Näitä onkin hyvin erilaisia karkeasta naarmunpoistosta erittäin hentoon viimeistelyyn. Monesti kovemmat ja karheamman tuntuiset laikat leikkaavat enemmän, mutta asia ei ole näin yksiselitteinen. Monesta kiillotustyöstä selviää pelkillä vaahtomuovilaikoilla, joten ne ovat hyvä lähtökohta kiillotukseen. Syvennymme enemmän vaahtomuovilaikkoihin, sillä ne ovat keskeisessä asemassa kiillotuksen osalta.Chemical Guys Hex-Logic vaahtomuovilaikkasarjaan kuuluu seitsemän laikkaa erittäin leikkaavasta hienoon viimeistelylaikkaan. Näistä on olemassa myös keskireiälliset Quantum-versiot suuriheittoisten epäkeskokoneiden kanssa käytettäväksi.Open cell vai closed cell?Vaahtomuovi koostuu eräänlaisesta kenno- tai solurakenteesta. Vaahtomuovilaikoissa kyseinen rakenne vaikuttaa kiillottamiseen, joten asia on hyvä ymmärtää. Tämän kennorakenteen voi nimittäin toteuttaa kahdella tavalla.Kuvassa on Hex-logic sarjan kaksi leikkaavinta laikkaa. Näistä keltainen on ”open cell” ja oranssi ”closed cell”.Ensimmäinen vaihtoehto on ”open cell”, eli avoin kennorakenne. Tässä vaahtomuovin jokaisesta solusta on yhteys viereiseen. Näin ollen kiillotusainekin saattaa kulkeutua syvälle laikan sisään kiillotuksen aikana.Toinen vaihtoehto on luonnollisesti ”closed cell”, eli suljettu rakenne. Vaahtomuovin muodostavat solut ovat tässä kaikki suljettuja eikä yhteyttä huokosista toisiin ole. Tämä tarkoittaa, että kaikki kiillotusaine pysyy koko ajan maalipinnan ja laikan välissä.Keskileikkaavia laikkoja Chemical Guysin -vaahtomuovisarjaan kuuluu kolme kappaletta. Näistä vihreä ja sininen kuuluvat ”open cell” -laikkoihin, kun taas valkoisessa on suljettu kennorakenne.Viimeksi mainittu, suljetulla rakenteella valmistettu laikka, reagoi voimakkaasti paineeseen kun tahna ei pääse pinnalta laikan sisälle. Kovaa painetta antamalla kiillotusaineen kaikki leikkaavuus saadaan silloin varmasti hyödynnettyä. Tämän vuoksi oikeissa käsissä ”closed cell” laikoilla on mahdollista saada sekä enemmän leikkausta että parempi lopputulos. Suljettu rakenne kuitenkin varastoi enemmän lämpöä, mikä voi olla hyvä tai huono asia. Avoin rakenne jäähtyy paremmin huokosista johtuen.Hex Logic -sarjan viimeistelykiillotuslaikat ovat punainen ja musta. Näistä musta on ”closed cell” ja punainen ”open cell”.Valitettavasti tämä ei ole ainoa vaahtomuovilaikkoja erottavat tekijä. Lisäksi laikasta voi havaita kokeilemalla esimerkiksi kovuuden ja muodonmuutosnopeuden. Eikä edes näiden perusteella voi sanoa kaikkea laikan ominaisuuksista.Leikkaavuus on havaittavissa vain kiillottamista kokeilemalla tai valmistajan ohjeistukseen luottamalla. Usein leikkaavat vaahtomuovilaikat ovat tosin myös kovemmasta päästä. Pehmeät laikat ovat aloittelijalle helpompia käyttää, sillä laikan jäykkyys tuo mukanaan epämiellyttävää koneen vetelyä kiillotettaessa. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen