18.11.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiillotuslaikat kattavat vaahtomuovia, mikrokuitua ja karvaa. Vaahtomuovisista pitäisi osata valita open tai closed cell. Ei hätää, sillä selitämme kaiken. Kiillottamisen tärkeimmät muuttujat ovat kiillotusaineet ja -laikat. Taitava kiillottaja osaa myös hyödyntää niitä tekniikkansa avulla mahdollisimman tehokkaasti. Näin muokataan lopputulosta halutunkaltaiseksi. Kaikki aineiden ja laikkojen yhdistelmät eivät suinkaan sovi kaikkiin tilanteisiin.Tämän viikon artikkelissa syvennytään kiillotuslaikkoihin. Kiillotuslaikkojen valmistusmateriaali vaihtelee esimerkiksi vaahtomuovista mikrokuituun, mutta myös samasta materiaalista valmistettujen laikkojen välillä saattaa olla suuria eroja. Lisäksi laikkoja on saatavilla useassa eri koossa. Suurehkot laikat ovat yleiskäyttöisiä ja pieniä tarvitaan ahtaisiin paikkoihin.Tässä punainen viimeistelylaikka ja alustalla ovat juuri oikean kokoiset toisiinsa nähden ja laikka on myös keskitetty kuten pitääkin.Kiillotuslaikan ominaisuuksista olennaisin on leikkaavuus, eli kuinka tehokkaasti laikka poistaa naarmuja maalipinnasta. Tämä on valitettavasti lähes suoraan verrannollinen siihen kuinka pahasti laikalla on taipumusta jättää hologrammeja jälkeensä. Laikka-arsenaalin kaikkien monimutkaisten vaihtoehtojen ymmärtäminen vaatii hieman kokemusta tai useamman autonhoitojuttusarjan artikkelin lukemista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaahtomuovi-, mikrokuitu- ja karvalaikkaKiillotuslaikkojen monipuolisuus ja valikoima on kasvanut ajan saatossa. Nykyään laadukkaita kiillotuslaikkoja on todella usealla valmistajalla, joista osan valikoima on lähestulkoon tarpeettoman laaja. Onneksi laikat on usein nimetty vihjaavasti esimerkiksi viimeistelykiillotukseen (finishing) tai kovaan naarmunpoistoon (cutting).Kuvassa näkyy kaksi ominaisuuksiltaan ja leikkaavuudeltaan varsin erilaista karvalaikkaa, joista molemmat on kuitenkin tarkoitettu naarmunpoistoon. Viimeistelykiillotukseen on suositeltavaa etsiä muita vaihtoehtoja.Kaikkein karkeinta työstöä havitellessa tartutaan usein villalaikkaan. Monelle tällainen karvalaikka onkin ensimmäinen mielleyhtymä kiillotukseen. Karvalaikoissa on ominaisuuksien suhteen eroja, mutta silti viimeistelykiillotus suoritetaan muilla välineillä. Näistä syistä aloittelijan kannattaa välttää villalaikkaa, kunnes ymmärtää mitä on tekemässä.Kiillotuksen uudempia tuulia edustavat mikrokuituiset kiillotuslaikat. Näitä suositaan erityisesti epäkeskokoneiden kaverina. Kaikki autojen maalipinnat ja kiillottajat eroavat toisistaan, mutta mikrokuitulaikka on kelpo vaihtoehto perinteiselle vaahtomuovilaikalle.Näissä Chemical Guys Black Optics -mikrokuitulaikoissa on keskireikä epäkeskokoneita silmällä pitäen. Oranssi on näistä leikkaavampi ja musta vähemmän leikkaava.Eikä mikrokuitu ole ainoa erikoisempi laikkamateriaali, sillä on olemassa esimerkiksi farkkulaikkoja. Farkkukangas on erittäin leikkaava materiaali, jota voidaan käyttää maalipinnan appelsiinipinnan tasoittamiseen. Tämä on kuitenkin täysin oma aiheensa, jonka käsittely jääköön toiseen kertaan.Yleisimpiä ovat kuitenkin vaahtomuovista valmistetut laikat. Näitä onkin hyvin erilaisia karkeasta naarmunpoistosta erittäin hentoon viimeistelyyn. Monesti kovemmat ja karheamman tuntuiset laikat leikkaavat enemmän, mutta asia ei ole näin yksiselitteinen. Monesta kiillotustyöstä selviää pelkillä vaahtomuovilaikoilla, joten ne ovat hyvä lähtökohta kiillotukseen. Syvennymme enemmän vaahtomuovilaikkoihin, sillä ne ovat keskeisessä asemassa kiillotuksen osalta.Chemical Guys Hex-Logic vaahtomuovilaikkasarjaan kuuluu seitsemän laikkaa erittäin leikkaavasta hienoon viimeistelylaikkaan. Näistä on olemassa myös keskireiälliset Quantum-versiot suuriheittoisten epäkeskokoneiden kanssa käytettäväksi.Open cell vai closed cell?Vaahtomuovi koostuu eräänlaisesta kenno- tai solurakenteesta. Vaahtomuovilaikoissa kyseinen rakenne vaikuttaa kiillottamiseen, joten asia on hyvä ymmärtää. Tämän kennorakenteen voi nimittäin toteuttaa kahdella tavalla.Kuvassa on Hex-logic sarjan kaksi leikkaavinta laikkaa. Näistä keltainen on ”open cell” ja oranssi ”closed cell”.Ensimmäinen vaihtoehto on ”open cell”, eli avoin kennorakenne. Tässä vaahtomuovin jokaisesta solusta on yhteys viereiseen. Näin ollen kiillotusainekin saattaa kulkeutua syvälle laikan sisään kiillotuksen aikana.Toinen vaihtoehto on luonnollisesti ”closed cell”, eli suljettu rakenne. Vaahtomuovin muodostavat solut ovat tässä kaikki suljettuja eikä yhteyttä huokosista toisiin ole. Tämä tarkoittaa, että kaikki kiillotusaine pysyy koko ajan maalipinnan ja laikan välissä.Keskileikkaavia laikkoja Chemical Guysin -vaahtomuovisarjaan kuuluu kolme kappaletta. Näistä vihreä ja sininen kuuluvat ”open cell” -laikkoihin, kun taas valkoisessa on suljettu kennorakenne.Viimeksi mainittu, suljetulla rakenteella valmistettu laikka, reagoi voimakkaasti paineeseen kun tahna ei pääse pinnalta laikan sisälle. Kovaa painetta antamalla kiillotusaineen kaikki leikkaavuus saadaan silloin varmasti hyödynnettyä. Tämän vuoksi oikeissa käsissä ”closed cell” laikoilla on mahdollista saada sekä enemmän leikkausta että parempi lopputulos. Suljettu rakenne kuitenkin varastoi enemmän lämpöä, mikä voi olla hyvä tai huono asia. Avoin rakenne jäähtyy paremmin huokosista johtuen.Hex Logic -sarjan viimeistelykiillotuslaikat ovat punainen ja musta. Näistä musta on ”closed cell” ja punainen ”open cell”.Valitettavasti tämä ei ole ainoa vaahtomuovilaikkoja erottavat tekijä. Lisäksi laikasta voi havaita kokeilemalla esimerkiksi kovuuden ja muodonmuutosnopeuden. Eikä edes näiden perusteella voi sanoa kaikkea laikan ominaisuuksista.Leikkaavuus on havaittavissa vain kiillottamista kokeilemalla tai valmistajan ohjeistukseen luottamalla. Usein leikkaavat vaahtomuovilaikat ovat tosin myös kovemmasta päästä. Pehmeät laikat ovat aloittelijalle helpompia käyttää, sillä laikan jäykkyys tuo mukanaan epämiellyttävää koneen vetelyä kiillotettaessa. Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle