28.10.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Rivissä kiillotuskoneita, jotka vasemmalta: suoravetoinen, pakotettu epäkesko sekä avoin epäkesko. Kahdesta oikeanpuoleisesta on nähtävissä, kuinka talla on pysähtynyt epäkeskeisesti akseliin nähden. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen maalipinnan kiillotukseen ryhtymistä on hyvä perehtyä työvälineisiin. Perehdymme kahden yleisimmän kiillotuskonetyypin vahvuuksiin ja heikkouksiin. Moottorin maalipinnan kiillotusta käsittelevän juttusarjan avausosa kertoi, mistä kiillotuksessa ylipäänsä on kyse. Ennen syvempää perehtymistä kiillottamiseen on syytä tutustua välineisiin, joista tärkein on kiillotuskone. Kiillotuskoneen valinta kannattaa tehdä tiedostaen eri konetyyppien vahvuudet ja rajoitteet. Valitettavasti täydellistä kiillotuskonetta ei ole olemassakaan. Kiillotuskoneiden raamit ja rajoitteet eivät riipu pelkästään koneen hinnasta tai laadusta, vaan myös valitusta konetyypistä. Nopeusalue on suoravetoisen kiillotuskoneen tärkeimpiä ominaisuuksia. Kuvan koneen 700 - 2500 minuuttikierrosta sopii hyvin kiillotukseen. Kiillotuskone on usein kalleimpia autonhoidon yksittäishankintoja heti painepesurin jälkeen. Jopa useiden satojen eurojen rahallinen panostus on syytä perustaa huolelliselle pohdinnalle. Hankintaan on olemassa edullisiakin vaihtoehtoja, mutta niihin palataan ensi viikon jutussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erilaisia koneita Kiillotuskoneita on erilaisia, ja niin on myös koneiden toimintatapoja. Kaksi pääryhmää ovat suoravetoiset kiillotuskoneet ja epäkeskokiillotuskoneet. Toimintatapa vaikuttaa käyttöön, eli kiillotustekniikkaan. Myös samaan toimintatapaan pohjautuvat koneet voivat olla hyvin erilaisia riippuen muista ominaisuuksista. Kiillotuskoneen painikkeet ja säätimet ovat yleensä: käynnistyspainike (alhaalla), virran lukituspainike (musta keskellä) sekä nopeudensäätö (yläreunassa). Kärjistäen voisi väittää edullisimmista suoravetoisista koneista puuttuvan riittävän alhainen kierroslukualue sekä eräänlainen vakionopeudensäädin. Halvimmat epäkeskokoneet taas ovat usein tehottomia, jolloin niillä ei saa paljon aikaan. Usein vahauskoneina myytäviä, kiillotusliinahupulla peitettäviä, laitteita ei kannata edullisesta hinnasta huolimatta edes harkita. Niille ei ole mitään järkevää käyttöä. Perinteinen suoravetoinen Suoravetoinen kiillotuskone (englanniksi rotary) on edelleen yleisin konetyyppi. Laikka pyörii tällaisessa samalla tapaa, kuin vaikkapa kulmahiomakoneessa. Sitä voi pitää samaan aikaan perinteisenä ja toisaalta jopa vanhanaikaisena yksinkertaisen toimintatapansa vuoksi. Se on kuitenkin edelleen tehokkain kone naarmunpoistoon. Shine Mate EP801 on suoravetoinen kiillotuskone. Tämä johtuu siitä, että suoravetoisessa koneessa laikka pyörii paikallaan saman akselin ympäri, ellei käyttäjä liikuta konetta. Tästä syystä se kehittää nopeasti lämpöä yhteen pisteeseen. Lämmin, tai jopa kuuma, maali- tai lakkapinta on helpommin työstettävissä. Samasta syystä suoravetoisella koneella on helpompi saada aikaan vahinkoa polttamalla lakka tai kuluttamalla se puhki. Laadukkaalla suoravetoisella kiillotuskoneella on käytännössä kaksi äärimmäisen tärkeää vaatimusta, joista edullinen kone suoriutuu vain harvoin kunnialla. Ensimmäisenä koneen alhaisin käyttökelpoinen kierrosluku tulee olla mielellään noin 700 minuuttikierrosta tai vähemmän. Toiseksi koneen tulee pitää tämä, tai mikä tahansa muu valittu kierrosluku, tasaisena riippumatta käyttäjän koneelle antamasta paineesta. Jälkimmäisen näistä mainituista tehtävistä hoitaa eräänlainen vakionopeudensäädin, jota edulliseen koneeseen ei välttämättä ole varaa sisällyttää. Alhainen kierrosluvun alaraja erottaa auton maalipinnan kiillottamiseen tarkoitetun koneen muista kiillotuskoneista. Kierroslukualueen toinen pää on eri asia - vielä ei ole tullut vastaan konetta, jonka maksimikierrosluku ei riittäisi auton kiillottamiseen. Epäkeskeisesti maltilla, mutta kiiltoa Toinen kiillotuskoneiden pääryhmä ovat epäkeskokoneet (englanniksi eccentric). Näitä yhdistää pyörivän kiilloituspään epäkeskoliike, mutta niitäkin on erilaisia. Yleisesti epäkeskokiillotuskoneet jaetaan kahteen ryhmään: vapaasti pyöriviin ja pakotettuihin epäkeskokoneisiin. Vapaasti pyörivistä epäkeskokoneista kuvassa on Rupes Bigfoot LHR 15 Mark II. Vapaasti pyörivä epäkeskokone ei pyörittää itse laikkaa ollenkaan. Pyöriminen tapahtuu pakottamalla talla, eli kiillotuslaikan kiinnitystausta, joidenkin millimetrien kokoiselle ympyräradalle. Se aiheuttaa laikalle pyörimisliikkeen. Tavoite olisi pitää laikka pyörimässä hitaasti oman akselinsa ympäri. Liian kovaa painamalla laikan pyörivä liike pysähtyy, jota halutaan välttää. Pakotetussa epäkeskokoneessa laikan pyöriminen seuraa epäkeskoliikettä. Mekaniikka on usein toteutettu hammasrattailla. Toteutuksesta johtuen työstävä liike pysyy käyttäjän valitsemana koneelle annettavasta painosta riippumatta. Tästä syystä painetta voidaan hyödyntää työstön tehostamiseksi. Pakotettu on tästä johtuen vapaasti pyörivää epäkeskoa voimakkaampi kiillotuskone. Flex XC 3041 VRG on pakotetulla liikkeellä varustettu epäkeskokiillotuskone. Suoravetoinen kiillotuskone on näitä molempia tehokkaampi, mutta epäkeskokoneilla on huomattavasti helpompi saada aikaan moitteeton viimeistely. Erittäin hankalilla maalipinnoilla ero saattaa olla jopa ratkaiseva. Epäkeskoliikkeestä johtuen pinnan ylikuumeneminen ei ole ongelma. Yhdistettynä helpompaan viimeistelyyn epäkeskokone soveltuu suoravetoista paremmin yksin harjoittelevalle aloittelijalle. Epäkeskoliikettä vatkaava talla kolhii kuitenkin helposti vahingossa ovenkahvoja tai muita alueita, joten riskit vahingon aiheuttamiseen ovat silti olemassa. Kiillotettaessa tulee olla aina huolellinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku