28.10.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Rivissä kiillotuskoneita, jotka vasemmalta: suoravetoinen, pakotettu epäkesko sekä avoin epäkesko. Kahdesta oikeanpuoleisesta on nähtävissä, kuinka talla on pysähtynyt epäkeskeisesti akseliin nähden. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen maalipinnan kiillotukseen ryhtymistä on hyvä perehtyä työvälineisiin. Perehdymme kahden yleisimmän kiillotuskonetyypin vahvuuksiin ja heikkouksiin. Moottorin maalipinnan kiillotusta käsittelevän juttusarjan avausosa kertoi, mistä kiillotuksessa ylipäänsä on kyse. Ennen syvempää perehtymistä kiillottamiseen on syytä tutustua välineisiin, joista tärkein on kiillotuskone.Kiillotuskoneen valinta kannattaa tehdä tiedostaen eri konetyyppien vahvuudet ja rajoitteet. Valitettavasti täydellistä kiillotuskonetta ei ole olemassakaan. Kiillotuskoneiden raamit ja rajoitteet eivät riipu pelkästään koneen hinnasta tai laadusta, vaan myös valitusta konetyypistä.Nopeusalue on suoravetoisen kiillotuskoneen tärkeimpiä ominaisuuksia. Kuvan koneen 700 - 2500 minuuttikierrosta sopii hyvin kiillotukseen.Kiillotuskone on usein kalleimpia autonhoidon yksittäishankintoja heti painepesurin jälkeen. Jopa useiden satojen eurojen rahallinen panostus on syytä perustaa huolelliselle pohdinnalle. Hankintaan on olemassa edullisiakin vaihtoehtoja, mutta niihin palataan ensi viikon jutussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErilaisia koneitaKiillotuskoneita on erilaisia, ja niin on myös koneiden toimintatapoja. Kaksi pääryhmää ovat suoravetoiset kiillotuskoneet ja epäkeskokiillotuskoneet. Toimintatapa vaikuttaa käyttöön, eli kiillotustekniikkaan. Myös samaan toimintatapaan pohjautuvat koneet voivat olla hyvin erilaisia riippuen muista ominaisuuksista.Kiillotuskoneen painikkeet ja säätimet ovat yleensä: käynnistyspainike (alhaalla), virran lukituspainike (musta keskellä) sekä nopeudensäätö (yläreunassa).Kärjistäen voisi väittää edullisimmista suoravetoisista koneista puuttuvan riittävän alhainen kierroslukualue sekä eräänlainen vakionopeudensäädin. Halvimmat epäkeskokoneet taas ovat usein tehottomia, jolloin niillä ei saa paljon aikaan. Usein vahauskoneina myytäviä, kiillotusliinahupulla peitettäviä, laitteita ei kannata edullisesta hinnasta huolimatta edes harkita. Niille ei ole mitään järkevää käyttöä.Perinteinen suoravetoinenSuoravetoinen kiillotuskone (englanniksi rotary) on edelleen yleisin konetyyppi. Laikka pyörii tällaisessa samalla tapaa, kuin vaikkapa kulmahiomakoneessa. Sitä voi pitää samaan aikaan perinteisenä ja toisaalta jopa vanhanaikaisena yksinkertaisen toimintatapansa vuoksi. Se on kuitenkin edelleen tehokkain kone naarmunpoistoon.Shine Mate EP801 on suoravetoinen kiillotuskone.Tämä johtuu siitä, että suoravetoisessa koneessa laikka pyörii paikallaan saman akselin ympäri, ellei käyttäjä liikuta konetta. Tästä syystä se kehittää nopeasti lämpöä yhteen pisteeseen. Lämmin, tai jopa kuuma, maali- tai lakkapinta on helpommin työstettävissä. Samasta syystä suoravetoisella koneella on helpompi saada aikaan vahinkoa polttamalla lakka tai kuluttamalla se puhki.Laadukkaalla suoravetoisella kiillotuskoneella on käytännössä kaksi äärimmäisen tärkeää vaatimusta, joista edullinen kone suoriutuu vain harvoin kunnialla. Ensimmäisenä koneen alhaisin käyttökelpoinen kierrosluku tulee olla mielellään noin 700 minuuttikierrosta tai vähemmän. Toiseksi koneen tulee pitää tämä, tai mikä tahansa muu valittu kierrosluku, tasaisena riippumatta käyttäjän koneelle antamasta paineesta.Jälkimmäisen näistä mainituista tehtävistä hoitaa eräänlainen vakionopeudensäädin, jota edulliseen koneeseen ei välttämättä ole varaa sisällyttää. Alhainen kierrosluvun alaraja erottaa auton maalipinnan kiillottamiseen tarkoitetun koneen muista kiillotuskoneista. Kierroslukualueen toinen pää on eri asia - vielä ei ole tullut vastaan konetta, jonka maksimikierrosluku ei riittäisi auton kiillottamiseen.Epäkeskeisesti maltilla, mutta kiiltoaToinen kiillotuskoneiden pääryhmä ovat epäkeskokoneet (englanniksi eccentric). Näitä yhdistää pyörivän kiilloituspään epäkeskoliike, mutta niitäkin on erilaisia. Yleisesti epäkeskokiillotuskoneet jaetaan kahteen ryhmään: vapaasti pyöriviin ja pakotettuihin epäkeskokoneisiin.Vapaasti pyörivistä epäkeskokoneista kuvassa on Rupes Bigfoot LHR 15 Mark II.Vapaasti pyörivä epäkeskokone ei pyörittää itse laikkaa ollenkaan. Pyöriminen tapahtuu pakottamalla talla, eli kiillotuslaikan kiinnitystausta, joidenkin millimetrien kokoiselle ympyräradalle. Se aiheuttaa laikalle pyörimisliikkeen. Tavoite olisi pitää laikka pyörimässä hitaasti oman akselinsa ympäri. Liian kovaa painamalla laikan pyörivä liike pysähtyy, jota halutaan välttää.Pakotetussa epäkeskokoneessa laikan pyöriminen seuraa epäkeskoliikettä. Mekaniikka on usein toteutettu hammasrattailla. Toteutuksesta johtuen työstävä liike pysyy käyttäjän valitsemana koneelle annettavasta painosta riippumatta. Tästä syystä painetta voidaan hyödyntää työstön tehostamiseksi. Pakotettu on tästä johtuen vapaasti pyörivää epäkeskoa voimakkaampi kiillotuskone.Flex XC 3041 VRG on pakotetulla liikkeellä varustettu epäkeskokiillotuskone.Suoravetoinen kiillotuskone on näitä molempia tehokkaampi, mutta epäkeskokoneilla on huomattavasti helpompi saada aikaan moitteeton viimeistely. Erittäin hankalilla maalipinnoilla ero saattaa olla jopa ratkaiseva.Epäkeskoliikkeestä johtuen pinnan ylikuumeneminen ei ole ongelma. Yhdistettynä helpompaan viimeistelyyn epäkeskokone soveltuu suoravetoista paremmin yksin harjoittelevalle aloittelijalle. Epäkeskoliikettä vatkaava talla kolhii kuitenkin helposti vahingossa ovenkahvoja tai muita alueita, joten riskit vahingon aiheuttamiseen ovat silti olemassa. Kiillotettaessa tulee olla aina huolellinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?