21.10.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: mistä siinä on kyse? Kiillotuskoneen, siihen kiinnitettävien alustallan ja kiillotuslaikan, sekä kiillotustahnan lisäksi myös kuulosuojaimet ovat tärkeitä varusteita maalipintaa kiillotettaessa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan kiillotus on vaativa ja aikaa vievä suoritus, josta osa ammattilaisistakin suoriutuu kiireessä huonosti. Rauhassa tehden harrastajakin voi saavuttaa upean lopputuloksen. Uutena kiiltävä maalipinta on kaunis näky. Taitava kiillottaja saattaa parhaimmillaan saada vanhasta ja kulahtaneesta pinnasta uutta paremman. Tässä jutussa käymme läpi kiillotuksen osa-alueet ja kerromme mistä aiheessa on kyse. Juttusarjan seuraavissa osissa perehdymme yksittäisiin vaiheisiin ja välineisiin tarkemmin.Muutaman vuoden ikäinen maalipinta näyttää usein tämänkaltaiselta hyvässä valossa. Musta väri on muuttunut lähes harmaaksi ajansaatossa, mutta hyvin tehty kiillotus palauttaa koko auton olemukseen merkittävästi ryhtiä.Maalipinnan kiillottaminen on aihealueena monimutkainen. Pinnan kiiltoon vaikuttaa useampi tekijä, mutta kaikki perustuu maalipinnan tasaisuuteen – insinöörimielinen ymmärtää kiillon pinnankarheuden laatuna. Maali- tai lakkapinnan karheus on mikroskooppista. Pinta ei ole täysin tasainen tai sileä, vaikka se sellaiseksi helposti mielletään. Juuri se vaikuttaa kiiltoon, sillä kiilto on käytännössä pinnan kyky heijastaa mahdollisimman tarkasti siihen kohdistuvat näkyvän valon aallonpituudet. Maalipinnan kiillotuksessa on kyse näiden karheuksien tasoittamisesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiillotustaAlhaalla näkyy lähtötilanne ja ylhäällä tilanne ensimmäisen kiillotuskerran jälkeen. Naarmuja on poistunut, mutta tilalle on syntynyt hologrammeja. Tämä tarvitsee vielä huolellisen viimeistelykiillotuksen näyttääkseen hyvältä.Maalipinnan kiillotus kuvitellaan usein yksittäisen parkkipaikkanaarmun poistamiseksi. Se saattaa olla jopa mahdotonta kiillottamalla, sillä lakkapinta menee helposti puhki pienenkin kolhaisun seurauksena. Silloin kiillotus ei enää auta, sillä se ei millään tavoin lisää päällimmäistä maalikerrosta vaan poistaa sitä.Tulee myös ymmärtää, että kiillotus on eräänlaista hiomista hiomatahnalla - ei suinkaan jonkin tuotteen, kuten vahan, poistamista maalipinnalta.Kuvassa näkyvät esimerkiksi voimakkaasta naarmunpoistosta maalipintaan syntyvät hologrammit. Näitä ikäviä jälkiä saattaa syntyä kiillottaessa, mutta ne tulee aina poistaa tarvittavilla viimeistelykiillotusvaiheilla.Lopputulos riippuu monesta tekijästä, joita ovat käytettävä kiillotuskone, kiillotuslaikka, kiillotustahna, koneen liikutusnopeus, koneelle annettava paine sekä työstön pituus. Näitä taitavasti yhdistelemällä saadaan hieno lopputulos.Kiillon pieni lisääminen on helpompia kiillotusoperaatioita. Syvän naarmun poistaminen vaatii jo enemmän töitä. Selkeästi vaikein ja raskain työ on poistaa syvempiä naarmuja jättäen kauniin pinnan. Onneksi näyttävän kiillon aikaansaamiseksi ei tarvitse poistaa lähellekään kaikkia naarmuja maalipinnasta.VälineitäMaalipinnan huolellinen puhdistaminen on perusedellytys kiillottamiselle. Kiillotuskoneen laikka voi pyöriä noin 1500 kertaa minuutissa maalipintaa vasten, joten yksikin hiekanjyvänen maalipinnan ja laikan välissä tekee hetkessä rumaa jälkeä. Puhdistus suoritetaan samoin kuin ennen vahausta, joka on esitelty jo aiemmassa autonhoitojuttusarjan osassa.Maalipinnan kiillotus on vaativaa ja aikaa vievää työtä hyvin tehtynä. Maltilla opettelemalla taito on kuitenkin harjoiteltavissa.Kiillotuskoneita on olemassa erilaisia, joiden merkittävimpänä erona on kiillotuspään liikerata. Yleisesti nämä jaetaan tämän perusteella kahteen ryhmään, jotka ovat suoravetoiset koneet ja epäkeskokoneet. Epäkeskokoneita on olemassa sekä perinteisemmin vapaasti pyöriviä että pakotetulla liikkeellä varustettuja.Valittu kone sanelee myös kiillotukseen käytettävää tekniikkaa sen suhteen kuinka paljon painetta koneelle annettaan, kuinka nopeasti konetta liikutetaan ja mitä kierroslukua milloinkin käytetään. Tähän lisätään suoravetoisen koneen yhteydessä sopivan alustallan, sekä joka tapauksessa laikan ja tahnan, valinta. Alku ei ole helppo.Suoravetoinen kiillotuskone ja vaahtomuovista valmistettu kiillotuslaikka on yleinen yhdistelmä kiillotukseen, mutta näistäkin löytyy runsaasti erilaisia vaihtoehtoja.KiillotustekniikkaaOn huomattavasti parempi vaihtoehto kiillottaa kevyesti ja saada hyvä lopputulos, kuin pyrkiä täydelliseen naarmunpoistoon ja saada aikaan hirveää tuhoa maalipinnalle. Vaahtomuovista viimeistelylaikkaa ja viimeistelykiillotusainetta maltillisilla kierroksilla käyttämällä on hyvä totutella kiillotuksen saloihin. Eron saa sitenkin aikaan, kunhan muistaa työstää pieniä alueita kerrallaan.Vasemmalla kiillotettu pinta ja oikealla kiillottamaton. Vasenkaan puoli ei ole täysin virheetön, mutta ero on huomattava.Yhteen artikkeliin ei mahdu kaikki auton maalipinnan kiillottamiseen tarvittava tietous. Tästä artikkelista alkava juttusarja tulee käsittelemään kaikki tärkeät osa-alueet yksi kerrallaan. Mitään oikotietä onneen ei ole. Vain huolellisella tutustumisella aiheeseen ja pitkällisellä harjoittelulla saavuttaa upean lopputuloksen. Kevyellä aloituksella saa silti merkittävästi lisää kiiltoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa