21.10.2017 Ajoneuvot Maalipinnan kiillotus: mistä siinä on kyse? Kiillotuskoneen, siihen kiinnitettävien alustallan ja kiillotuslaikan, sekä kiillotustahnan lisäksi myös kuulosuojaimet ovat tärkeitä varusteita maalipintaa kiillotettaessa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maalipinnan kiillotus on vaativa ja aikaa vievä suoritus, josta osa ammattilaisistakin suoriutuu kiireessä huonosti. Rauhassa tehden harrastajakin voi saavuttaa upean lopputuloksen. Uutena kiiltävä maalipinta on kaunis näky. Taitava kiillottaja saattaa parhaimmillaan saada vanhasta ja kulahtaneesta pinnasta uutta paremman. Tässä jutussa käymme läpi kiillotuksen osa-alueet ja kerromme mistä aiheessa on kyse. Juttusarjan seuraavissa osissa perehdymme yksittäisiin vaiheisiin ja välineisiin tarkemmin. Muutaman vuoden ikäinen maalipinta näyttää usein tämänkaltaiselta hyvässä valossa. Musta väri on muuttunut lähes harmaaksi ajansaatossa, mutta hyvin tehty kiillotus palauttaa koko auton olemukseen merkittävästi ryhtiä. Maalipinnan kiillottaminen on aihealueena monimutkainen. Pinnan kiiltoon vaikuttaa useampi tekijä, mutta kaikki perustuu maalipinnan tasaisuuteen – insinöörimielinen ymmärtää kiillon pinnankarheuden laatuna. Maali- tai lakkapinnan karheus on mikroskooppista. Pinta ei ole täysin tasainen tai sileä, vaikka se sellaiseksi helposti mielletään. Juuri se vaikuttaa kiiltoon, sillä kiilto on käytännössä pinnan kyky heijastaa mahdollisimman tarkasti siihen kohdistuvat näkyvän valon aallonpituudet. Maalipinnan kiillotuksessa on kyse näiden karheuksien tasoittamisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiillotusta Alhaalla näkyy lähtötilanne ja ylhäällä tilanne ensimmäisen kiillotuskerran jälkeen. Naarmuja on poistunut, mutta tilalle on syntynyt hologrammeja. Tämä tarvitsee vielä huolellisen viimeistelykiillotuksen näyttääkseen hyvältä. Maalipinnan kiillotus kuvitellaan usein yksittäisen parkkipaikkanaarmun poistamiseksi. Se saattaa olla jopa mahdotonta kiillottamalla, sillä lakkapinta menee helposti puhki pienenkin kolhaisun seurauksena. Silloin kiillotus ei enää auta, sillä se ei millään tavoin lisää päällimmäistä maalikerrosta vaan poistaa sitä. Tulee myös ymmärtää, että kiillotus on eräänlaista hiomista hiomatahnalla - ei suinkaan jonkin tuotteen, kuten vahan, poistamista maalipinnalta. Kuvassa näkyvät esimerkiksi voimakkaasta naarmunpoistosta maalipintaan syntyvät hologrammit. Näitä ikäviä jälkiä saattaa syntyä kiillottaessa, mutta ne tulee aina poistaa tarvittavilla viimeistelykiillotusvaiheilla. Lopputulos riippuu monesta tekijästä, joita ovat käytettävä kiillotuskone, kiillotuslaikka, kiillotustahna, koneen liikutusnopeus, koneelle annettava paine sekä työstön pituus. Näitä taitavasti yhdistelemällä saadaan hieno lopputulos. Kiillon pieni lisääminen on helpompia kiillotusoperaatioita. Syvän naarmun poistaminen vaatii jo enemmän töitä. Selkeästi vaikein ja raskain työ on poistaa syvempiä naarmuja jättäen kauniin pinnan. Onneksi näyttävän kiillon aikaansaamiseksi ei tarvitse poistaa lähellekään kaikkia naarmuja maalipinnasta. Välineitä Maalipinnan huolellinen puhdistaminen on perusedellytys kiillottamiselle. Kiillotuskoneen laikka voi pyöriä noin 1500 kertaa minuutissa maalipintaa vasten, joten yksikin hiekanjyvänen maalipinnan ja laikan välissä tekee hetkessä rumaa jälkeä. Puhdistus suoritetaan samoin kuin ennen vahausta, joka on esitelty jo aiemmassa autonhoitojuttusarjan osassa. Maalipinnan kiillotus on vaativaa ja aikaa vievää työtä hyvin tehtynä. Maltilla opettelemalla taito on kuitenkin harjoiteltavissa. Kiillotuskoneita on olemassa erilaisia, joiden merkittävimpänä erona on kiillotuspään liikerata. Yleisesti nämä jaetaan tämän perusteella kahteen ryhmään, jotka ovat suoravetoiset koneet ja epäkeskokoneet. Epäkeskokoneita on olemassa sekä perinteisemmin vapaasti pyöriviä että pakotetulla liikkeellä varustettuja. Valittu kone sanelee myös kiillotukseen käytettävää tekniikkaa sen suhteen kuinka paljon painetta koneelle annettaan, kuinka nopeasti konetta liikutetaan ja mitä kierroslukua milloinkin käytetään. Tähän lisätään suoravetoisen koneen yhteydessä sopivan alustallan, sekä joka tapauksessa laikan ja tahnan, valinta. Alku ei ole helppo. Suoravetoinen kiillotuskone ja vaahtomuovista valmistettu kiillotuslaikka on yleinen yhdistelmä kiillotukseen, mutta näistäkin löytyy runsaasti erilaisia vaihtoehtoja. Kiillotustekniikkaa On huomattavasti parempi vaihtoehto kiillottaa kevyesti ja saada hyvä lopputulos, kuin pyrkiä täydelliseen naarmunpoistoon ja saada aikaan hirveää tuhoa maalipinnalle. Vaahtomuovista viimeistelylaikkaa ja viimeistelykiillotusainetta maltillisilla kierroksilla käyttämällä on hyvä totutella kiillotuksen saloihin. Eron saa sitenkin aikaan, kunhan muistaa työstää pieniä alueita kerrallaan. Vasemmalla kiillotettu pinta ja oikealla kiillottamaton. Vasenkaan puoli ei ole täysin virheetön, mutta ero on huomattava. Yhteen artikkeliin ei mahdu kaikki auton maalipinnan kiillottamiseen tarvittava tietous. Tästä artikkelista alkava juttusarja tulee käsittelemään kaikki tärkeät osa-alueet yksi kerrallaan. Mitään oikotietä onneen ei ole. Vain huolellisella tutustumisella aiheeseen ja pitkällisellä harjoittelulla saavuttaa upean lopputuloksen. Kevyellä aloituksella saa silti merkittävästi lisää kiiltoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maalipinnan kiillotus Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: kiillotuskoneita on erilaisia Maalipinnan kiillotus: Halvin tapa aloittaa Maalipinnan kiillotus: Alustalla ja muut tärkeät tarpeet Maalipinnan kiillotus: Kiillotuslaikat – millainen ja mihin tilanteeseen? Maalipinnan kiillotus: Kiillotusaineet – uskomuksista kohti tietoa Maalipinnan kiillotus: Kiillotuskone tutuksi: nämä asiat tulee tietää kiillotuksesta Maalipinnan kiillotus: Zenith-tekniikka haltuun Maalipinnan kiillotus: Tarvitset oikeat valot Maalipinnan kiillotus: Rasvanpoisto on tehtävä kiillotuksen jälkeen Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan