1.12.2022 Ajoneuvot Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R oli luotettavin Moottorin käytetty auto ikinä, mutta piti sitä kerran itsekin korjata Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin käytetty Honda Civic Type R oli vastoin odotuksia tähän asti luotettavin käytetty käyttötestiauto. Kerran pääsimme kuitenkin myös itse ropaamaan kesärassiamme. Edellisessä Honda Civic Type R:n loppuraportin osassa kerroimme, että kesäautoilu oli harrastamiseksi aika halpaa. Vaikkakin hintava liikkeellä teetätetty jarruremppa ja 8,38 litran keskikulutus sadalle kilometrille kieltämättä jonkin verran tyhjensi lompakkoa. Samaan hengenvetoon todettakoon, että autolla myös ajettiin vähemmän kuin käytetyllä Mondeolla ja Golfilla, mutta sekin huomioiden rassauksen määrä oli erittäin vähäistä.Käyttökulujen suhteellistamisessa auttoi kuitenkin se, että Civic toimi läpi käyttötestin lähes moitteettomasti. Käyttötestin loppupuoliskolla suoritettu ratareissu Kymiringille toi kuitenkin mukanaan pari ongelmaa. Niistä kriittisempi oli edellä mainittu jarrupalojen kitkapintojen irtoaminen, jonka johdosta autoon jouduttiin vaihdattamaan myös jarrulevyt. Tämä korjaus tehtiin autoon Kymiringin lähellä sijaitsevalla liikkeellä, koska itsellämme ei ollut mukana tarvittavia työkaluja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUnohtunut ongelmaKun auto jokusen päivän päästä haettiin korjaamolta, oli jo tyystin unohtunut, että sisätilan puhaltimen moottori teki niin ikään radalla tenän.Vian paikannus aloitetaan aina yksinkertaisimmasta paikasta – eli tässä tapauksessa sulakkeesta. Sulake näytti päälle päin ehjälle, mutta varmuuden vuoksi sen kunto vilkaistiin vielä yleismittarin jatkuvuustesti-toiminnolla. Yleismittarin koskettimet siis sulakkeen eri päihin, piippaus kuului, eli sulake oli varmasti ehjä.Seuraavaksi oli siis aika käydä itse puhallinmoottorin kimppuun. Joskus kyseisen osan irroitus voi olla hyvinkin työlästä, pahimmissa automalleissa voi joutua purkamaan kojelautaa tuntisotalla moottorin irrottamiseksi.Civicissä homma kuitenkin hoitui helposti. Moottori löytyi vain yhden suojamuovin takaa, ja mahtui tulemaan sieltä irti puhaltimen siivikkoineen kaikkineen heti muutaman ruuvin irrottamisen jälkeen. Tässä vaiheessa olikin jo helppo arvata syyn olevan nimenomaan moottorilla, sillä sen kuoret olivat paksun hiilipölykerroksen peitossa.Kiire tien päälleMoottoriin olisi voinut myös vaihtaa hiilet, mutta nykyään suositellaan usein vaihdettavan koko osan. Usein muutkin komponentit on mitoitettu kestämään suurin piirtein saman ajan kuin hiilien, joten reilut 50 euroa kustantava uusi moottori ei tuntunut tyhmemmältä satsaukselta.Kello löi jo pitkästi iltapäivän puolella, ja samana päivänä autolla oli vielä taitettava 500 kilometrin kotimatka, eli varaosapuodista vauhdilla takaisin tallille puhaltimen kimppuun. Uusi osa näytti samanlaiselle kuin vanha, ja sen sai vaihdettua paikoilleen kuoriin kymmenisessä minuutissa.Pian koko hökötys oli ruuvailtu takaisin paikalleen, eikä jäljellä ollut enää kuin liittimen kiinnitys. Ja sitten olikin taas aika kiroilla koko rahan edestä: liitin ei mennyt paikalleen, eikä kojelaudan alle pimeään oikein nähnyt mikä siellä mättää. Puhallinkompleksi oli siis irrotettava uudestaan.Puhallin pöydälle, ja vertaamaan uuden moottorin liitintä vanhan vastaavaan. Erilainenhan se oli – nimittäin toinen moottorin kosketinpinta oli käännetty 90 astetta viereiseen nähden, kun vanhassa molemmat pinnat sojottivat samaan suuntaan. Muuten osa oli siis oikea, ja korjauksen olisi voinut tehdä esimerkiksi liittimillä ja johdoilla, mutta nyt oli kuitenkin jo aika lähteä ajamaan kotiin. Vanha puhallin asennettiin paikalleen, ja alamuovi jätettiin asentamatta. Aina kun puhallin herkesi toimimasta auto ajettiin tien sivuun ja annettiin napakka kopautus puhaltimelle, joka aina jaksoikin herättää moottorin uudelleen käyntiin.Uuteen nousuun ja pettymykseenSeuraavana päivänä tilattiin uusi moottori, joka varaosakuvan mukaan oli myös liittimen osalta juuri sellainen kuin piti. No, ei ollut, vaan tämä oli täysin vastaavanlainen edellisen ostoksen kanssa. Samaa alihankkijan valmistamaa osaa käytetään useissa eri automalleissa, ja myös useamman eri valmistajan tuotteissa – jossain vaiheessa täysin oikeanlaisen moottorin valmistus lienee lopetettu kokonaan, sillä muita vaihtoehtoja tilalle ei löytynyt.Päädyttiin siis jo aiemmin harkitsemaamme ratkaisuun, niin kutsuttuun Zetor-miehen asennukseen. Kaikessa yksinkertaisuudessaan lyhyiden monisäikeisten sähköjohdon päihin kiinnitettiin liittimet, joiden avulla auton omasta liittimestä virta saatiin syötettyä uudelle moottorille. Asennuksessa ei mennyt kauaa, mutta sen rujouden vuoksi oikeanlainen osa olisi ollut parempi.Pääasia kuitenkin, että auto tuli kuntoon. Muita korjauksia autoon ei enää sen käyttötestin aikana tehtykään, joten kyseessä oli oikeastaan ihan virkistävä iltapuhde.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäytetty kesäauto: Honda Civic Type R jäi unohtumattomasti mieleen jo lapsena, kiitos videopelien Käytetty kesäauto: Honda Civic Type R:n alkuhuolto oli superhalpa Kesäauto Kymiringillä: Honda Civic Type R ei kestänyt GP-radan rääkkiä Roadtrip kesäautolla: Honda Civic Type R soveltuu hyvin hitaillekin osuuksille Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?