18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoissa on nykyään lähtökohtaisesti kaksi tuulilasinpyyhkijää, mutta se ei ole kuitenkaan mitenkään standardisoitu ratkaisu, kuten Moottorin käytetystä Mercedes-Benz S124:stä näkee. Tuulilasinpyyhkijöiden voitaneen olettaa olevan tuttu toimilaite jokaiselle joskus autoa ajaneelle. Sen funktio on hyvin selvä, pyyhkiä metalliseen varteen kiinnitetyllä kumisella pinnalla tuulilasille satava tai roiskuva vesi pois. Yleensä toteutustapakin vaikuttaa ainakin päällepäin hyvin samanlaiselle: lähes kaikissa nykyautoissa pyyhkijänsulkia on kaksi kappaletta, ja niiden kulkurata on yleensä tasainen koko pyyhintäalueen matkalta.Tuulilasinpyyhkijöiden reilun sadan vuoden kehityskaareen kuuluu kuitenkin vaikka millaisia erilaisia viritelmiä, joista yleistynein lienee Mercedes-Benzin pari vuosikymmentä käyttämä yhden pyyhkijänsulan taktiikka – jollaista käytetään myös Moottorin käytetyssä Mersussa.Monoblade-nimellä tunnettu pyyhkijä esiteltiin ensimmäistä kertaa tuotantoautossa W201-sukupolven 190:ssä vuonna 1982. Yhtä pyyhkijänsulkaa oli käytetty jo joissain edullisemmissa automalleissa ainakin kustannusten pienentämiseksi. Näissä kuitenkin pyyhkimen liikerata oli myös yksinkertainen sädettä seuraava. Tämän järjestelmän ongelmana oli se, että yksi pyyhkijä jätti tuulilasin ylänurkkiin paljon aluetta, johon pyyhkijä ei yltänyt lainkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlottuvuutta hammasrattaillaMercedeksen Monoblade-järjestelmässä tämä puute oli korjattu, mutta mitään yksinkertaista siinä ei enää pyyhkimensulkien määrän lisäksi ollutkaan. Monoblade toimii niin, että pyyhkijänsulan saapuessa tuulilasin ylänurkkaan, sen varsi työntyy hammasrattaiden avulla hetkeksi pidemmälle, ja alkaa välittömästi palautumaan takaisin lyhyemmäksi ennen kuin se tulee lasin yläreunan kohdalle, ja tämän jälkeen alkaa välittömästi kurkottamaan jälleen kohti seuraavaa ylänurkkaa. Parhaiten Monobladen toimintaa mallintanee seuraava video. Kahden sukupolven kokemusW201 ja W124 -korimallien lisäksi Monobladea käytettiin myös W202 ja W210 -korien Mercedeksissä. Seuraavan sukupolven C- ja E-sarjoissa palattiin käyttämään kahta lasinpyyhkijää. Mutta miksi? Ainakin kovat mersumiehet ovat yhä sitä mieltä, että Monoblade oli paljon kahden pyyhkijän systeemiä parempi ratkaisu. Tuulilasi pyyhkiytyy isolta alalta, ja pyyhkijänsulkakulutkin on puolikkaat kahden pyyhkijän ratkaisuun nähden! Joidenkin mukaan pyyhkijän pitkittäissuuntainen liike piti myös itse sulkaa paremmin puhtaana.Yhden selityksen mukaan – joka on automaailmassa aina todennäköisin syy jonkun hyvän mekanismin tai käyttöliittymän poistamiselle – Monoblade oli kallis järjestelmä valmistaa. Toisen selityksen mukaan tuulilasien pinta-alan kasvaessa yhden pyyhkijän olisi pitänyt käydä liian nopeasti riittävän vedenpoiston saavuttamiseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 1.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Raswaa koneeseen – huolenpitoa Mercedes-Benz S124:n kattoluukulle 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 20.8.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ja vielä lisää vanhojen Mersujen eroja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä