Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä?

Kuva Jari Saarentaus
Mercedes monoblade

Autoissa on nykyään lähtökohtaisesti kaksi tuulilasinpyyhkijää, mutta se ei ole kuitenkaan mitenkään standardisoitu ratkaisu, kuten Moottorin käytetystä Mercedes-Benz S124:stä näkee.

Tuulilasinpyyhkijöiden voitaneen olettaa olevan tuttu toimilaite jokaiselle joskus autoa ajaneelle. Sen funktio on hyvin selvä, pyyhkiä metalliseen varteen kiinnitetyllä kumisella pinnalla tuulilasille satava tai roiskuva vesi pois. Yleensä toteutustapakin vaikuttaa ainakin päällepäin hyvin samanlaiselle: lähes kaikissa nykyautoissa pyyhkijänsulkia on kaksi kappaletta, ja niiden kulkurata on yleensä tasainen koko pyyhintäalueen matkalta.

Tuulilasinpyyhkijöiden reilun sadan vuoden kehityskaareen kuuluu kuitenkin vaikka millaisia erilaisia viritelmiä, joista yleistynein lienee Mercedes-Benzin pari vuosikymmentä käyttämä yhden pyyhkijänsulan taktiikka – jollaista käytetään myös Moottorin käytetyssä Mersussa.

Monoblade-nimellä tunnettu pyyhkijä esiteltiin ensimmäistä kertaa tuotantoautossa W201-sukupolven 190:ssä vuonna 1982. Yhtä pyyhkijänsulkaa oli käytetty jo joissain edullisemmissa automalleissa ainakin kustannusten pienentämiseksi. Näissä kuitenkin pyyhkimen liikerata oli myös yksinkertainen sädettä seuraava. Tämän järjestelmän ongelmana oli se, että yksi pyyhkijä jätti tuulilasin ylänurkkiin paljon aluetta, johon pyyhkijä ei yltänyt lainkaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulottuvuutta hammasrattailla

Mercedeksen Monoblade-järjestelmässä tämä puute oli korjattu, mutta mitään yksinkertaista siinä ei enää pyyhkimensulkien määrän lisäksi ollutkaan. Monoblade toimii niin, että pyyhkijänsulan saapuessa tuulilasin ylänurkkaan, sen varsi työntyy hammasrattaiden avulla hetkeksi pidemmälle, ja alkaa välittömästi palautumaan takaisin lyhyemmäksi ennen kuin se tulee lasin yläreunan kohdalle, ja tämän jälkeen alkaa välittömästi kurkottamaan jälleen kohti seuraavaa ylänurkkaa. Parhaiten Monobladen toimintaa mallintanee seuraava video.

Kahden sukupolven kokemus

W201 ja W124 -korimallien lisäksi Monobladea käytettiin myös W202 ja W210 -korien Mercedeksissä. Seuraavan sukupolven C- ja E-sarjoissa palattiin käyttämään kahta lasinpyyhkijää. Mutta miksi? Ainakin kovat mersumiehet ovat yhä sitä mieltä, että Monoblade oli paljon kahden pyyhkijän systeemiä parempi ratkaisu. Tuulilasi pyyhkiytyy isolta alalta, ja pyyhkijänsulkakulutkin on puolikkaat kahden pyyhkijän ratkaisuun nähden! Joidenkin mukaan pyyhkijän pitkittäissuuntainen liike piti myös itse sulkaa paremmin puhtaana.

Yhden selityksen mukaan – joka on automaailmassa aina todennäköisin syy jonkun hyvän mekanismin tai käyttöliittymän poistamiselle – Monoblade oli kallis järjestelmä valmistaa. Toisen selityksen mukaan tuulilasien pinta-alan kasvaessa yhden pyyhkijän olisi pitänyt käydä liian nopeasti riittävän vedenpoiston saavuttamiseksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat