18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Mercedes-Benz W124 250 D Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoissa on nykyään lähtökohtaisesti kaksi tuulilasinpyyhkijää, mutta se ei ole kuitenkaan mitenkään standardisoitu ratkaisu, kuten Moottorin käytetystä Mercedes-Benz S124:stä näkee. Tuulilasinpyyhkijöiden voitaneen olettaa olevan tuttu toimilaite jokaiselle joskus autoa ajaneelle. Sen funktio on hyvin selvä, pyyhkiä metalliseen varteen kiinnitetyllä kumisella pinnalla tuulilasille satava tai roiskuva vesi pois. Yleensä toteutustapakin vaikuttaa ainakin päällepäin hyvin samanlaiselle: lähes kaikissa nykyautoissa pyyhkijänsulkia on kaksi kappaletta, ja niiden kulkurata on yleensä tasainen koko pyyhintäalueen matkalta.Tuulilasinpyyhkijöiden reilun sadan vuoden kehityskaareen kuuluu kuitenkin vaikka millaisia erilaisia viritelmiä, joista yleistynein lienee Mercedes-Benzin pari vuosikymmentä käyttämä yhden pyyhkijänsulan taktiikka – jollaista käytetään myös Moottorin käytetyssä Mersussa.Monoblade-nimellä tunnettu pyyhkijä esiteltiin ensimmäistä kertaa tuotantoautossa W201-sukupolven 190:ssä vuonna 1982. Yhtä pyyhkijänsulkaa oli käytetty jo joissain edullisemmissa automalleissa ainakin kustannusten pienentämiseksi. Näissä kuitenkin pyyhkimen liikerata oli myös yksinkertainen sädettä seuraava. Tämän järjestelmän ongelmana oli se, että yksi pyyhkijä jätti tuulilasin ylänurkkiin paljon aluetta, johon pyyhkijä ei yltänyt lainkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlottuvuutta hammasrattaillaMercedeksen Monoblade-järjestelmässä tämä puute oli korjattu, mutta mitään yksinkertaista siinä ei enää pyyhkimensulkien määrän lisäksi ollutkaan. Monoblade toimii niin, että pyyhkijänsulan saapuessa tuulilasin ylänurkkaan, sen varsi työntyy hammasrattaiden avulla hetkeksi pidemmälle, ja alkaa välittömästi palautumaan takaisin lyhyemmäksi ennen kuin se tulee lasin yläreunan kohdalle, ja tämän jälkeen alkaa välittömästi kurkottamaan jälleen kohti seuraavaa ylänurkkaa. Parhaiten Monobladen toimintaa mallintanee seuraava video. Kahden sukupolven kokemusW201 ja W124 -korimallien lisäksi Monobladea käytettiin myös W202 ja W210 -korien Mercedeksissä. Seuraavan sukupolven C- ja E-sarjoissa palattiin käyttämään kahta lasinpyyhkijää. Mutta miksi? Ainakin kovat mersumiehet ovat yhä sitä mieltä, että Monoblade oli paljon kahden pyyhkijän systeemiä parempi ratkaisu. Tuulilasi pyyhkiytyy isolta alalta, ja pyyhkijänsulkakulutkin on puolikkaat kahden pyyhkijän ratkaisuun nähden! Joidenkin mukaan pyyhkijän pitkittäissuuntainen liike piti myös itse sulkaa paremmin puhtaana.Yhden selityksen mukaan – joka on automaailmassa aina todennäköisin syy jonkun hyvän mekanismin tai käyttöliittymän poistamiselle – Monoblade oli kallis järjestelmä valmistaa. Toisen selityksen mukaan tuulilasien pinta-alan kasvaessa yhden pyyhkijän olisi pitänyt käydä liian nopeasti riittävän vedenpoiston saavuttamiseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 4 – tärkeimmät luvut kuntoluokka 3 ja arvo 6800 euroa 11.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 3 – syynissä kori, lasit ja alusta 7.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 2 – ”sisätilan yleisilme erittäin hyvä” 4.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 Classic Data -arvioinnissa, osa 1 – katsaus aitouteen ja konehuoneeseen 27.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja takakelkkaan kaikki uusiksi 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen