1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Toyota Prius Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotat tunnetaan perinteisesti luotettavina autoina, myös hybrideinä. Täysin viaton Moottorin lähes 300 000 kilometriä ajettu vanha hybridi ei kuitenkaan ole. Aloitimme vastikään käytetyn auton käyttötestin lähes 300 000 kilometriä ajetulla Toyota Prius -hybridillä, vuosimallia 2008. Pyrimme mahdollisimman nopeasti käyttötestin aloittamisen jälkeen tekemään käytetyille autoille aloitustarkastuksen, jossa tutkitaan ja listataan auton lähitulevaisuudessa tarvitsemat huollot ja korjaukset.Käytetty hybridimme päätti aikaistaa tuon tarkastuksen ajankohtaa entisestään, sillä muutaman sadan kilometrin yhteisen taipaleen jälkeen mittaristoon syttyi kummittelemaan moottorin vikavalo.Moottorin tehoissa tai muussa ei tuntunut mitään eroa tavalliseen, joten matkan suunta käännettiin suoraan kohti huoltotiloja. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (3) Jossain ratin alla (vasemmalla?) on avaimettoman käytön kytkin, suositellaan laitettavan OFF asentoon jos auto seisoo pitkään. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että yleisesti varaattorityyppisiä vaihteistoja pyritään käyttämään, kuten perinteisiä käytetään: kun halutaan kiihdyttää, kaasupojin painetaan nopeasti pohjaan. Perinteisessä automaatissa vaihteisto vaihtaa silloin pienemmälle vaihteelle ja kiihtyvyys paranee. Portaattomassa vaihteistossa ei tapahdu juuri muuta kuin kierrosten nousu. Paras tapa kiihdyttää portaattomalla vaihteistolla ei useinkaan ole painaa kaasua pohjaan, vaan painaa sitä vähitellen syvemmälle, jolloin kierrosluku ja nopeus kasvavat paremmin suhteessa toisiinsa. Minulla on Dieselkäyttöinen, manuaalivaihteinen tila-auto Nissan. siihen tuli samoja ongelmia: moottorivalo syttyi, vika nollattiin useaan kertaan. Sitten auton kiihtyvyys huononi, nopeus laski… Pitkän etsimisen jälkeen todettiin, että turbo on rikki. Nyt toiminut jo pitkään (kop kop puuta), mittarissa lähes 200 000. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?