25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Toyota Prius Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näin kävi. Seuraavien kuukausien ajan päästään perehtymään millaista on elämä varsin paljon ajetun hybridin kanssa. Suorastaan romanttisiksi kehkeytyneet kilometrit käytetyn Mercedes-Benz S124 250 TD:n kanssa ovat nyt takanapäin. Tai siis ei missään nimessä auton, vaan ainoastaan meidän Moottorin toimittajien osalta. Auto lähti jahtaamaan täyden miljoonan mittarin merkkipuuta seuraavan omistajan hoiviin ja tulemme vielä myöhemmin palaamaan auton pariin loppuraportin muodossa.Hieman ennen Mersun myyntiä löimme taas toimituksessa päät yhteen ja aloimme pohtia seuraavaa käytettyä autoa. Nostalgiannälkä oli hetkeksi Mersulla tyydytetty, joten päätimme jatkaa edullisten käyttökustannusten etsintää. Aiemmin olemme siis halpojen kilometrien jahdissa käyttötestanneet esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Nissan Leaf -täyssähköautoa ja Volvo V50 -ekodieseliä.Hyvin pikaisen pohdinnan jälkeen tulimme siihen lopputulokseen, että seuraava käytetty automme olisi jonkinlainen hybridi. Pikavilkaisu osoitti ladattavien hybridien olevan 5 000 euron ylähintarajamme ulottumattomissa, joten seuraavaksi katseet kääntyivät niin sanottuihin täyshybrideihin – eli ei-ladattaviin autoihin. Ja mikäs tästä valikoimasta olisikaan mielenkiintoisempi kuin se todellinen hybridipioneeri Toyota Prius.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPieteetillä puristettuToyota Priusin valmistus alkoi jo vuonna 1997. Ensimmäistä sukupolvea ei kuitenkaan tuotu Suomeen ja hybriditekniikan ollessa kokeiluvaiheessa valmistusmäärät jäivät muutenkin varsin vähäisiksi. Olihan kyseessä maailman ensimmäinen bensiini-sähköhybridi. Ensimmäisen sukupolven kasvojenkohotuksen jälkeen vuonna 2000 Prius saapui kuitenkin jo joihinkin Euroopan maihin. Etenkin sellaisiin, jotka säätivät hybridiautoille jonkinasteista tukea. Prius oli nimittäin ilmestyessään kallis auto, vaikkei kokoluokaltaan mikään valtava olekaan. Uusi tekniikka ja etenkin sen kehittäminen maksaa.Priusin maahantuonti Suomessa alkoi toisen sukupolven myötä vuonna 2003 ja mallin maahantuonti lopetettiin vasta aivan hiljattain. Priusin toinen sukupolvi oli kokoluokaltaan Toyotan itsensä mukaan Corollan ja Camryn välimalli. Käytännön tilat eivät kuitenkaan vedä vertoja esimerkiksi Avensikselle. Reilun 20 vuoden aikana Suomeen on ehditty rekisteröidä yli 4 000 kappaletta. Sopivan yksilön löytämisen ei pitäisi siis olla erityisen vaikeaa.Ekologisuus on ollut Priusin suunnittelun keskiössä. Malli saavutti ilmanvastuskertoimen 0.26, eikä otsapinta-alaakaan ole hirvittävästi. Kuplamaisen katon pitkittäissuuntaiset syvennykset kertovat jotain siitä pieteetistä, millä Priusista on haluttu tehdä mahdollisimman taloudellinen. Ja siinä onnistuen. Ainakin uutena Prius oli vetänyt kulutuksessa vertoja jopa taloudellisille dieselmalleille. Mutta miten on asian laita tänä päivänä, kun ensimmäisten Suomi-Priusien mittareissa alkaa olemaan järjestään yli 300 000 kilometriä? Tuoko hybridivoimalinja mukanaan jotain isompia lisäkuluja, tai onko järjestelmästä voinut puhti loppua niin, että kulutuslukemat olisivat nykyään kovempia? Siitä aiomme ottaa selvää.Yksi Prius, harmaana tietysti!Alkuvuodesta 2025 edulliset Priusit olivat yllättävän harvassa. Ilmeisesti moni muukin oli lähtenyt tavoittelemaan edullisempia kilometrejä hybridin hankinnalla. Budjettiimme mahtui tuolla hetkellä kaksi fiksun oloista vaihtoehtoa, jotka olivat hyvin samanlaisia. Ajomäärä, varusteet ja kuvien perusteella pääteltävissä oleva kunto täsmäsivät.Teimme päätöksen näiden kahden välillä nopeasti. Valitsisimme luonnollisesti lähempänä sijaitsevan yksilön. Etenkin kun se oli Priuksen lanseeraussävyn harmaa! Toinen yksilö olisi ollut kirkkaan sininen, mielestämme aivan liian pirteää intoilua Priukseen yhdistettäväksi. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Seurataan mielenkiinnolla priuksen käyttöä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen