Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi?

Kuva Eetu Kokkonen
Toyota Prius

Toyotat tunnetaan perinteisesti luotettavina autoina, myös hybrideinä. Täysin viaton Moottorin lähes 300 000 kilometriä ajettu vanha hybridi ei kuitenkaan ole.

Aloitimme vastikään käytetyn auton käyttötestin lähes 300 000 kilometriä ajetulla Toyota Prius -hybridillä, vuosimallia 2008. Pyrimme mahdollisimman nopeasti käyttötestin aloittamisen jälkeen tekemään käytetyille autoille aloitustarkastuksen, jossa tutkitaan ja listataan auton lähitulevaisuudessa tarvitsemat huollot ja korjaukset.

Käytetty hybridimme päätti aikaistaa tuon tarkastuksen ajankohtaa entisestään, sillä muutaman sadan kilometrin yhteisen taipaleen jälkeen mittaristoon syttyi kummittelemaan moottorin vikavalo.

Moottorin tehoissa tai muussa ei tuntunut mitään eroa tavalliseen, joten matkan suunta käännettiin suoraan kohti huoltotiloja.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (3)

  • JANNE KUIVASNIEMI

    Jossain ratin alla (vasemmalla?) on avaimettoman käytön kytkin, suositellaan laitettavan OFF asentoon jos auto seisoo pitkään.

  • SAULI SALMINEN

    Oletteko tulleet ajatelleeksi, että yleisesti varaattorityyppisiä vaihteistoja pyritään käyttämään, kuten perinteisiä käytetään: kun halutaan kiihdyttää, kaasupojin painetaan nopeasti pohjaan. Perinteisessä automaatissa vaihteisto vaihtaa silloin pienemmälle vaihteelle ja kiihtyvyys paranee. Portaattomassa vaihteistossa ei tapahdu juuri muuta kuin kierrosten nousu. Paras tapa kiihdyttää portaattomalla vaihteistolla ei useinkaan ole painaa kaasua pohjaan, vaan painaa sitä vähitellen syvemmälle, jolloin kierrosluku ja nopeus kasvavat paremmin suhteessa toisiinsa.

  • LEILA SAARENTAUS

    Minulla on Dieselkäyttöinen, manuaalivaihteinen tila-auto Nissan. siihen tuli samoja ongelmia: moottorivalo syttyi, vika nollattiin useaan kertaan. Sitten auton kiihtyvyys huononi, nopeus laski… Pitkän etsimisen jälkeen todettiin, että turbo on rikki. Nyt toiminut jo pitkään (kop kop puuta), mittarissa lähes 200 000.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat