Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin?

Kuva Rikhard Wacker

W124-Mercedekset ovat yleisiä museoajoneuvoharrastajien piireissä, joten päätimme tutkia, riittäisikö käyttötesti-Mersumme kunto museorekisteriin asti.

Käyttötesti käytetyllä -juttusarjassa olemme seuranneet noin vuoden ajan arkea yli 30 vuotta vanhan Mercedes-Benz 250 D:n kanssa. Auto on poikkeuksellisen vanha käyttötestiautoksemme, sillä aiemmat käytetyt käyttötestiautomme Volkswagen Golf, Nissan Leaf, Ford Mondeo, Honda Civic Type-R ja Volvo V50 ovat olleet kaikki 2000-luvun autoja.

Vuosimallin 1992 Mercedes-Benz S214 tarjoaa meille ikänsä puolesta mahdollisuuden tutkailla automaailmaa kokonaan uudesta näkökulmasta, sillä yli 30-vuotiaana ajoneuvona sillä olisi, ainakin ikänsä puolesta, mahdollista päästä museorekisteriin asti. Koska aiemmin vastaavaa ei ole käyttötestiautoilla voitu edes teoriatasolla miettiä, päätimme teettää S124:lle ”alustavan museotarkastuksen”.

Epäviralliselta kalskahtava alustava museotarkastus valittiin sen vuoksi, että kesken käyttötestin emme edes voisi viedä autoa museorekisteriin, vaikka se kuntonsa puolesta sinne saakka yltäisikin. Käyttötestissä autot ovat nimensä mukaisesti käyttötavaraa, kun taas suomalainen museorekisteröintikäytäntö on suunnattu satunnaisemmassa käytössä oleville harrasteajoneuvoille.

Käyttötestiautomme museokelpoisuutta tuli analysoimaan Classic Data Finland Auto Oy:n Anssi Juutilainen.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat