16.2.2023 Ajoneuvot Loppuraportti: minkä verran vuosi vanhalla Nissan Leaf -sähköautolla maksoi? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhä useampi vaihtaa nyt menokkinsa täyssähköautoon, ja usein syyksi mainitaan halvemmat käyttökustannukset. Nyt on aika koostaa paljonko vuosi Moottorin käytetyllä Nissan Leafilla oikeasti maksoi. Sähköautojen suurimpana houkuttimena ovat tietysti ajokustannukset. Käytettyjen sähköautojen kysyntä kiihtyi Suomessakin viimeistään polttonesteen hintojen hurjan nousun myötä. Yhä useampi tajusi, miten halpaa sähköllä ajaminen on polttomoottoriautoon verrattuna. Mutta oliko Leafilla ajaminen loppujen lopuksi halpaa? Sanotaanko nyt niin, että oli ja ei ollut. Käyttötestin 12 704 kilometrin aikana ajotietokone näytti keskikulutukseksi 18,84 kWh/100 km, ja kun tähän ynnätään tyypillinen kymmenen prosentin lataushäviö, sähköä kului keskimäärin 20,72 kWh/100 km, yhteensä siis 2 632,78 kWh. Jos kuva ei näy tarkasti, avaa se isommaksi klikkamaalla kuvaa. Sähkösopimukset poikkeavat kuitenkin toisistaan hyvin paljon, joten esimerkit on syytä laskea eri hinnoilla. Jos sähkön ja siirron hinta on yhteensä 15 snt/kWh, Leafin käyttämään energiaan olisi koko testin aikana uponnut ainoastaan 394,92 euroa. Alle 400 eurolla olisi siis ajanut lähes 13 000 kilometriä! 30 snt/kWh pulittavalla kokonaissumma olisi ollut luonnollisesti tuplat eli 789,83 euroa ja 45 snt/kWh -hinnalla vastaavasti 1 184,75 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mahdollisesti kalliimmin sähköllä Viimeksi mainitulla käyttövoimakustannukset per kilometri olisivatkin olleet jo korkeammat kuin ensimmäisellä käytetyllä käyttötestiautollamme Volkswagen Golf 1.9 TDI:llä – silloisilla polttonesteiden hinnoilla. Tällä hetkellä sähkön hinta on kuitenkin tullut jo huomattavasti tuosta korkeimmasta tasosta alas, mutta osa saattaa olla yhä ”jumissa” kalliissa määräaikaisissa sopimuksissa. Siihen, kumpi on lopulta edullisempi käyttää nykyhintojen valossa ja miten tämä suhteutuu muihin käyttötestiautoihimme, palaamme myöhemmin erillisen artikkelin muodossa. Sähköautojen edullisuutta perustellaan myös niiden pienemmällä huollontarpeella, kun polttomoottorin tai vaihteiston ongelmista ei tarvitse huolehtia. Leafin kohdalla summa kohosi kuitenkin varsin suureksi, yhteensä kaikki tarvittava vanteineen ja renkaineen maksoi 2 537,76 euroa. Auto kuitenkin tuli ostettaessa vain yhdellä rengassarjalla varustettuna, ja toimituksen silmää miellyttäviin vanteisiin ja uusiin kesärenkaisiin yksistään upposi vajaat 900 euroa. Tässä tulee ottaa myös huomioon, että muista käytetyistä autoistamme poiketen Leaf huollettiin pääsääntöisesti korjaamoilla. Tämä ei suinkaan johtunut auton sähkövoimalinjasta – Nissanin virallisilla ohjeillakin Leafin huoltaminen olisi ollut aivan yhtä simppeliä kuin polttomoottoriauton – vaan yksinkertaisesti ajan puutteesta. Itse huoltamalla kokonaissummasta olisi voinut säästää noin 800 euroa. Hintavat vakuutukset Tasan vuoden aikana Leafin veroihin upposi 162,79 ja vakuutuksiin 2 191 euroa. Verot olivat muutaman kympin alhaisemmat kuin polttomoottorikäyttöisillä käytetyillä autoillamme, mutta samoilla ehdoilla otetut vakuutukset useita satoja euroja kalliimmat. Vakuutussummassa tulee ottaa huomioon, että pyydetyssä vakuutustarjouksessa liikennevakuutuksen summa on ilman kaskoa ja kaskovakuutus 70 % bonuksilla. Iso osa autoilijoista saanee vakuutuksen tätä halvemmalla (ja osa luonnollisesti kalliimmalla), ja käyttötestien vakuutuksissa tärkeintä on niiden vertailukelpoisuus keskenään – eli ne pyydetään aina saman kaavan mukaisesti. Summattuna siis: yksi vuosi ja 12 704 kilometriä kustansi Leafilla halvimmalla sähkösopimusesimerkillä laskettuna 5 286,47 euroa. Se tarkoittaa 41,6 senttiä per kilometri – summa on siis korkeampi kuin käytetyillä Golfilla tai Ford Mondeolla aikanaan. Sitä kuitenkin korottaa se, ettei Leafin mittariin pystytty toimintamatkan rajoittuneisuuden vuoksi ajamaan kilometrejä yhtä tiheään tahtiin kuin polttomoottoriautoihin. Tärkeintä summista on huomata, että sähköautolla voi todella säästää käyttövoimakustannuksissa verrattuna polttomoottoriautoon – ainakin edullisella sähkösopimuksella. Ja vaikka sähkövoimalinja itsessään on perinteisiin käyttövoimiin verrattuna rakenteeltaan yksinkertainen, ei huoltokuluilta voi käytettyjen autojen parissa koskaan välttyä kokonaan. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus Lisää aiheesta Käytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä? Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf -sähköauton mystinen vika oli yksinkertainen korjata Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf oli sittenkin käyttökelpoinen sähköauto Käyttötesti käytetyllä: vuosi ja 12 000 km Nissan Leafilla yllätti meidät Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan