16.2.2023 Ajoneuvot Loppuraportti: minkä verran vuosi vanhalla Nissan Leaf -sähköautolla maksoi? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhä useampi vaihtaa nyt menokkinsa täyssähköautoon, ja usein syyksi mainitaan halvemmat käyttökustannukset. Nyt on aika koostaa paljonko vuosi Moottorin käytetyllä Nissan Leafilla oikeasti maksoi. Sähköautojen suurimpana houkuttimena ovat tietysti ajokustannukset. Käytettyjen sähköautojen kysyntä kiihtyi Suomessakin viimeistään polttonesteen hintojen hurjan nousun myötä. Yhä useampi tajusi, miten halpaa sähköllä ajaminen on polttomoottoriautoon verrattuna. Mutta oliko Leafilla ajaminen loppujen lopuksi halpaa?Sanotaanko nyt niin, että oli ja ei ollut. Käyttötestin 12 704 kilometrin aikana ajotietokone näytti keskikulutukseksi 18,84 kWh/100 km, ja kun tähän ynnätään tyypillinen kymmenen prosentin lataushäviö, sähköä kului keskimäärin 20,72 kWh/100 km, yhteensä siis 2 632,78 kWh.Jos kuva ei näy tarkasti, avaa se isommaksi klikkamaalla kuvaa.Sähkösopimukset poikkeavat kuitenkin toisistaan hyvin paljon, joten esimerkit on syytä laskea eri hinnoilla. Jos sähkön ja siirron hinta on yhteensä 15 snt/kWh, Leafin käyttämään energiaan olisi koko testin aikana uponnut ainoastaan 394,92 euroa. Alle 400 eurolla olisi siis ajanut lähes 13 000 kilometriä! 30 snt/kWh pulittavalla kokonaissumma olisi ollut luonnollisesti tuplat eli 789,83 euroa ja 45 snt/kWh -hinnalla vastaavasti 1 184,75 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisesti kalliimmin sähkölläViimeksi mainitulla käyttövoimakustannukset per kilometri olisivatkin olleet jo korkeammat kuin ensimmäisellä käytetyllä käyttötestiautollamme Volkswagen Golf 1.9 TDI:llä – silloisilla polttonesteiden hinnoilla. Tällä hetkellä sähkön hinta on kuitenkin tullut jo huomattavasti tuosta korkeimmasta tasosta alas, mutta osa saattaa olla yhä ”jumissa” kalliissa määräaikaisissa sopimuksissa. Siihen, kumpi on lopulta edullisempi käyttää nykyhintojen valossa ja miten tämä suhteutuu muihin käyttötestiautoihimme, palaamme myöhemmin erillisen artikkelin muodossa.Sähköautojen edullisuutta perustellaan myös niiden pienemmällä huollontarpeella, kun polttomoottorin tai vaihteiston ongelmista ei tarvitse huolehtia. Leafin kohdalla summa kohosi kuitenkin varsin suureksi, yhteensä kaikki tarvittava vanteineen ja renkaineen maksoi 2 537,76 euroa. Auto kuitenkin tuli ostettaessa vain yhdellä rengassarjalla varustettuna, ja toimituksen silmää miellyttäviin vanteisiin ja uusiin kesärenkaisiin yksistään upposi vajaat 900 euroa.Tässä tulee ottaa myös huomioon, että muista käytetyistä autoistamme poiketen Leaf huollettiin pääsääntöisesti korjaamoilla. Tämä ei suinkaan johtunut auton sähkövoimalinjasta – Nissanin virallisilla ohjeillakin Leafin huoltaminen olisi ollut aivan yhtä simppeliä kuin polttomoottoriauton – vaan yksinkertaisesti ajan puutteesta. Itse huoltamalla kokonaissummasta olisi voinut säästää noin 800 euroa.Hintavat vakuutuksetTasan vuoden aikana Leafin veroihin upposi 162,79 ja vakuutuksiin 2 191 euroa. Verot olivat muutaman kympin alhaisemmat kuin polttomoottorikäyttöisillä käytetyillä autoillamme, mutta samoilla ehdoilla otetut vakuutukset useita satoja euroja kalliimmat. Vakuutussummassa tulee ottaa huomioon, että pyydetyssä vakuutustarjouksessa liikennevakuutuksen summa on ilman kaskoa ja kaskovakuutus 70 % bonuksilla. Iso osa autoilijoista saanee vakuutuksen tätä halvemmalla (ja osa luonnollisesti kalliimmalla), ja käyttötestien vakuutuksissa tärkeintä on niiden vertailukelpoisuus keskenään – eli ne pyydetään aina saman kaavan mukaisesti.Summattuna siis: yksi vuosi ja 12 704 kilometriä kustansi Leafilla halvimmalla sähkösopimusesimerkillä laskettuna 5 286,47 euroa. Se tarkoittaa 41,6 senttiä per kilometri – summa on siis korkeampi kuin käytetyillä Golfilla tai Ford Mondeolla aikanaan. Sitä kuitenkin korottaa se, ettei Leafin mittariin pystytty toimintamatkan rajoittuneisuuden vuoksi ajamaan kilometrejä yhtä tiheään tahtiin kuin polttomoottoriautoihin.Tärkeintä summista on huomata, että sähköautolla voi todella säästää käyttövoimakustannuksissa verrattuna polttomoottoriautoon – ainakin edullisella sähkösopimuksella. Ja vaikka sähkövoimalinja itsessään on perinteisiin käyttövoimiin verrattuna rakenteeltaan yksinkertainen, ei huoltokuluilta voi käytettyjen autojen parissa koskaan välttyä kokonaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausLisää aiheestaKäytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä? Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf -sähköauton mystinen vika oli yksinkertainen korjata Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf oli sittenkin käyttökelpoinen sähköauto Käyttötesti käytetyllä: vuosi ja 12 000 km Nissan Leafilla yllätti meidätMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous