16.2.2023 Ajoneuvot Loppuraportti: minkä verran vuosi vanhalla Nissan Leaf -sähköautolla maksoi? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhä useampi vaihtaa nyt menokkinsa täyssähköautoon, ja usein syyksi mainitaan halvemmat käyttökustannukset. Nyt on aika koostaa paljonko vuosi Moottorin käytetyllä Nissan Leafilla oikeasti maksoi. Sähköautojen suurimpana houkuttimena ovat tietysti ajokustannukset. Käytettyjen sähköautojen kysyntä kiihtyi Suomessakin viimeistään polttonesteen hintojen hurjan nousun myötä. Yhä useampi tajusi, miten halpaa sähköllä ajaminen on polttomoottoriautoon verrattuna. Mutta oliko Leafilla ajaminen loppujen lopuksi halpaa?Sanotaanko nyt niin, että oli ja ei ollut. Käyttötestin 12 704 kilometrin aikana ajotietokone näytti keskikulutukseksi 18,84 kWh/100 km, ja kun tähän ynnätään tyypillinen kymmenen prosentin lataushäviö, sähköä kului keskimäärin 20,72 kWh/100 km, yhteensä siis 2 632,78 kWh.Jos kuva ei näy tarkasti, avaa se isommaksi klikkamaalla kuvaa.Sähkösopimukset poikkeavat kuitenkin toisistaan hyvin paljon, joten esimerkit on syytä laskea eri hinnoilla. Jos sähkön ja siirron hinta on yhteensä 15 snt/kWh, Leafin käyttämään energiaan olisi koko testin aikana uponnut ainoastaan 394,92 euroa. Alle 400 eurolla olisi siis ajanut lähes 13 000 kilometriä! 30 snt/kWh pulittavalla kokonaissumma olisi ollut luonnollisesti tuplat eli 789,83 euroa ja 45 snt/kWh -hinnalla vastaavasti 1 184,75 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMahdollisesti kalliimmin sähkölläViimeksi mainitulla käyttövoimakustannukset per kilometri olisivatkin olleet jo korkeammat kuin ensimmäisellä käytetyllä käyttötestiautollamme Volkswagen Golf 1.9 TDI:llä – silloisilla polttonesteiden hinnoilla. Tällä hetkellä sähkön hinta on kuitenkin tullut jo huomattavasti tuosta korkeimmasta tasosta alas, mutta osa saattaa olla yhä ”jumissa” kalliissa määräaikaisissa sopimuksissa. Siihen, kumpi on lopulta edullisempi käyttää nykyhintojen valossa ja miten tämä suhteutuu muihin käyttötestiautoihimme, palaamme myöhemmin erillisen artikkelin muodossa.Sähköautojen edullisuutta perustellaan myös niiden pienemmällä huollontarpeella, kun polttomoottorin tai vaihteiston ongelmista ei tarvitse huolehtia. Leafin kohdalla summa kohosi kuitenkin varsin suureksi, yhteensä kaikki tarvittava vanteineen ja renkaineen maksoi 2 537,76 euroa. Auto kuitenkin tuli ostettaessa vain yhdellä rengassarjalla varustettuna, ja toimituksen silmää miellyttäviin vanteisiin ja uusiin kesärenkaisiin yksistään upposi vajaat 900 euroa.Tässä tulee ottaa myös huomioon, että muista käytetyistä autoistamme poiketen Leaf huollettiin pääsääntöisesti korjaamoilla. Tämä ei suinkaan johtunut auton sähkövoimalinjasta – Nissanin virallisilla ohjeillakin Leafin huoltaminen olisi ollut aivan yhtä simppeliä kuin polttomoottoriauton – vaan yksinkertaisesti ajan puutteesta. Itse huoltamalla kokonaissummasta olisi voinut säästää noin 800 euroa.Hintavat vakuutuksetTasan vuoden aikana Leafin veroihin upposi 162,79 ja vakuutuksiin 2 191 euroa. Verot olivat muutaman kympin alhaisemmat kuin polttomoottorikäyttöisillä käytetyillä autoillamme, mutta samoilla ehdoilla otetut vakuutukset useita satoja euroja kalliimmat. Vakuutussummassa tulee ottaa huomioon, että pyydetyssä vakuutustarjouksessa liikennevakuutuksen summa on ilman kaskoa ja kaskovakuutus 70 % bonuksilla. Iso osa autoilijoista saanee vakuutuksen tätä halvemmalla (ja osa luonnollisesti kalliimmalla), ja käyttötestien vakuutuksissa tärkeintä on niiden vertailukelpoisuus keskenään – eli ne pyydetään aina saman kaavan mukaisesti.Summattuna siis: yksi vuosi ja 12 704 kilometriä kustansi Leafilla halvimmalla sähkösopimusesimerkillä laskettuna 5 286,47 euroa. Se tarkoittaa 41,6 senttiä per kilometri – summa on siis korkeampi kuin käytetyillä Golfilla tai Ford Mondeolla aikanaan. Sitä kuitenkin korottaa se, ettei Leafin mittariin pystytty toimintamatkan rajoittuneisuuden vuoksi ajamaan kilometrejä yhtä tiheään tahtiin kuin polttomoottoriautoihin.Tärkeintä summista on huomata, että sähköautolla voi todella säästää käyttövoimakustannuksissa verrattuna polttomoottoriautoon – ainakin edullisella sähkösopimuksella. Ja vaikka sähkövoimalinja itsessään on perinteisiin käyttövoimiin verrattuna rakenteeltaan yksinkertainen, ei huoltokuluilta voi käytettyjen autojen parissa koskaan välttyä kokonaan.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausLisää aiheestaKäytetty Nissan Leaf on vanhentunut hurjan nopeasti – ovatko uudet sähköautot yhtä naurettavia 10 vuoden päästä? Käyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf -sähköauton mystinen vika oli yksinkertainen korjata Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf oli sittenkin käyttökelpoinen sähköauto Käyttötesti käytetyllä: vuosi ja 12 000 km Nissan Leafilla yllätti meidätMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”