Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja

Kuva Eetu Kokkonen
Mercedes-Benz S124

Mikään ei ole ikuista, edes huolettomuus vanhan Mercedes-Benz S124:n kanssa.

Älkää nyt sentään liikoja kuvitelko, matka käytetyllä dieseltähdellämme, Mercedes-Benz S124:llä ei ole vieläkään katkennut. Nyt kuitenkin meemimäisen luotettavaan käytöttestiautoomme on alkanut ilmenemään joitain vikoja. Yksikään näistä ei ole kriittinen, mutta ne vaativat lähiaikoina varmasti rassauspäivän.

Ensimmäinen vastaan tullut vika oli hajonnut ajovaloumpion lasi. Jossain vaiheessa käyttötestiä umpioon on todennäköisesti nasahtanut kivi, joka on puhkaissut ikävän kolon umpion lasiin. Tämän pitäisi onneksi kuitenkin olla fiksusti vaihdettavissa.

Seuraavaksi laturin hihna alkoi pitämään vaimeaa, mutta jatkuvaa vikinää. Mahdollisesti samoihin aikoihin alkoi kuulumaan myös pientä resonointiääntä konehuoneesta. Näiden molempien aiheuttajana voi olla esimerkiksi huono hihnan kiristin. Tietysti resonointi voi kuitenkin johtua myös jostain muualta, joten tämänkin selvittämiseen kannattanee varata aikansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiemurteleva kulkine

Lisäksi Mersussamme on alkanut melkoinen vetely. Tuntuu kuin suoraan ajaminen olisi työn ja hikoilun takana, kun Mersu haluaisi kiemurrella pitkin urattomiakin teitä. Ennen kuin joku tulee hihkumaan siitä miten edes oletamme yli puoli miljoonaa ajetun auton olevan ajoltaan kuin uusi, niin kerrottakoon, että auton oston aikaan Mersu oli vielä ajettavuudeltaan kuin uusi. Ja oli sitä oikeastaan vielä muutama kuukausi takaperinkin. Joko on tapahtunut niin sanottua normaalia kulumaa, tai joku toimituksesta on nojaillut monttuun/rotvalliin kertomatta siitä eteenpäin.

Mercedes-Benz S124

Kyseessä tuskin on mitään vakavaa, joten auto tullaan ottamaan nosturilla yläilmoihin, jotta saadaan tarkastettua onko alustaan tullut mahdollisesti väljyyksiä. Jos ei, niin sitten auto viedään suoraa tietä nelipyöräsuuntaukseen. Todennäköisesti edessä on kuitenkin useamman komponentin vaihto, sillä Mersut ovat tunnettuja siitä, että väljyyden tullessa vaihtolistalle menee lähes kaikki pyöräntuentaan liittyvät osat – jos auton haluaa taas kulkemaan täydellisen suoraan.

Viimeisimpänä, ja ehdottomasti kaikkein rasittavimpana vikana on ilmennyt lasinpyyhkijän jumittaminen. Hetkeksi Mercedeksen omintakeinen lasinpyyhkijä tuntuu jumittavan lähes kokonaan, mutta pienen herkistelyn jälkeen se rupeaa toimimaan normaalimmin.

Pienen tarkastelun jälkeen internetistä löytyikin varmaan kymmeniä ketjuja siitä, että tätä yhden pyyhkijän järjestelmää pitäisi muistaa rasvata säännöllisin väliajoin. Hups! Tämän artikkelin kirjoituksesta onkin lähdettävä suoraan paikkaamaan omaa huoltamisen laiminlyöntiämme. Toivotaan parasta, että tästä selvittäisiin vielä pelkällä rasvaamisella, eikä esimerkiksi pyyhkijänmoottori olisi vielä ehtinyt ottamaan siipeensä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat