12.9.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50:n vika yllätti tien päällä – ja tietenkin ilman työkaluja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselinkatkuinen episodi maantiellä osoitti, että työkalupakki kuuluu jatkossa jokaisen Moottorin käytetyn auton vakiovarustukseen. Kuten lukijat ovat ehkä havainneet, olemme viettäneet käytetyn ekodieselimme kanssa hieman radiohiljaisuutta. Osittain tämä johtui lomakaudesta, osittain siitä, että auto oli aikansa rampautuneena toimituksen pihassa – mutta siitä lisää jutun loppupuolella.Palataan ensin hieman enemmän ajassa taaksepäin. Aiemmin kerroimme suuttimien alusrenkaiden vaihto-operaatiosta, jonka tarkoituksena oli saada ohjaamoon levinneet naftankäryt kuriin. Remontin jälkeen Volvo toimikin useamman tuhatta kilometriä hyvin, ja auto suhasi pitkin poikin maata ilman sen suurempia ongelmia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRutinoitunutta ravaamistaPitkän matkan ajamisesta pikku-Volvolla on tullut jo rutiininomaista. Ensimmäinen kiihdytys moottoritienopeuteen ottaa aikansa, mutta tasainen maantienopeus menee oikein hyvin vakionopeudensäätimen avulla.Näissä tunnelmissa alkoi jälleen yksi reissu pohjoisempaan osaan Suomea. Alku sujuikin normaalisti, kunnes näkökenttään ilmestyi huoltoasema, jonka käymälä houkutteli pienelle pysähdykselle. Taukopaikalle hidastettaessa nenään alkoi taas kantautua polttonesteen hajua, tällä kertaa vain aiempaa huomattavasti voimakkaampana. Kurvasimme huoltoaseman nurkkaparkkiin ja avasimme välittömästi konepellin.Onneksi edellisessä huollossa moottorin muovinen suojakuori oli jätetty peräkonttiin. Se olisi nimittäin ollut kiinni muttereilla, eikä mukana ollut minkäänlaisia työkaluja.Kolmossylinterin suutin alkoi vuotaa ja valutti polttoainetta moottorin päälle. Tuloksena melkoinen käry, joka tulvi auton sisälle.Huolloton asemaKopan alta syy käryyn löytyi nopeasti: moottorin päälle oli lentänyt jostain dieseliä. Kun käynnistimme auton uudelleen, myös vuotopaikka löytyi. Yksi paluupuolen liittimistä oli pompannut löysälle, ja sieltä vuoti ainetta melkoiseen tahtiin. Vika olisi helppo korjata: tarvitsisi vain ottaa yksi sokka irti, lyödä liitin paikalleen ja kiinnittää sokka takaisin.Näin ideaalitilanteessa. Mutta kuten edellä mainittiin, työkaluja ei ollut mukana eikä sokka lähtenyt irti ainakaan konttorityöntekijän sormivoimilla. Onneksi olimme pysähtyneet erään nimeltä mainitsemattoman kolmesta peräkkäisestä aakkosesta nimensä muodostavan huoltoaseman pihaan. Työkaluostoksille mars!Harmi vain, että huoltoasema-termi tarkoittaa nykyään korkeintaan matkustajien huoltamista. Sen vielä ymmärtää, ettei jokaisella ”bensiksellä” ole omaa korjaamoa, mutta olisihan se hienoa, jos paikalta voisi ostaa edes aivan tavallisimpia perustyökaluja. Nytkään hyllyistä ei löytynyt puukkoa, meisseliä tai pihtejä – eikä edes linkkuveistä.Protestiksi jätimme aiotun kahvinkin ostamatta, ja tuhahtelimme vielä taukopaikan ovella nykyaikaa. Sitten ryhdyimme penkomaan toimittajalla aina mukana olevaa kameralaukkua, josta löytyy joskus yllättäviäkin asioita – mutta harvoin sitä mitä tarvitsee.Eikä laukussa ollut nytkään sitä talttameisseliä. Sen sijaan löytyi monta kuulakärkikynää, joista yksi uhrattiin kampeamistyökaluksi – onnistunein seurauksin. Kynä kyllä napsahti poikki, mutta myös liittimen sokka lähti irti.Sitten vain tiukka painallus liittimeen, sokka työntämällä takaisin paikalleen ja paluu baanalle. Ja etsimään taukopaikkaa, jossa myydään myös työkaluja. Ei sillä, että sellaisia olisi enää tälle reissulle tarvittu, mutta ainakin kahviraha menisi liikkeelle, joka ymmärtää autoilijoidenkin tarpeita.Yhä vain vuotoaVolvo toimi hyvin seuraavat viikot, mutta kun seuraavan kerran kurvasimme Helsingin päädyssä toimituksen pihaan, polttonesteen käry alkoi jälleen tulvia nenään. Päätimme jättää auton suosiolla seisomaan ja odottamaan lomakauden loppumista.Nyttemmin, kesän jälkeen, polttoainevuoto on saatu lopullisesti korjattua, ja tällä kertaa uuden sokan kera. Vian ei siis pitäisi enää uusiutua. Seuraavaksi vuorossa on perushuolto, minkä jälkeen keskitymme autossa vielä piileviin pieniin korjauksiin ja fiksauksiin. Volvo V50 1.6D Kinetic Business vm. 2009 Käyttötesti alkoi 16.11.2022 Tähän mennessä ajettu 20 147 km Keskikulutus 5,5 l/100 km Huolto- ja korjauskulut 1 351 € Teksi: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.2.2025 Ajoneuvot Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 21.6.2024 Ajoneuvot Volvon polttomoottorisedanit ovat pian historiaa, sillä S60 ja S90 eivät näe Suomessa mallivuotta 2025 – huudetaanko ne takaisin? 10.6.2024 Ajoneuvot Jopa kahden vuoden odotus on päättynyt – sähköjätti Volvo EX90 vihdoin tuotannossa 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 12.3.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: paljonko vanha ”ekodiesel” Volvo V50 kulutti vuoden aikana? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija