12.9.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Volvo V50:n vika yllätti tien päällä – ja tietenkin ilman työkaluja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dieselinkatkuinen episodi maantiellä osoitti, että työkalupakki kuuluu jatkossa jokaisen Moottorin käytetyn auton vakiovarustukseen. Kuten lukijat ovat ehkä havainneet, olemme viettäneet käytetyn ekodieselimme kanssa hieman radiohiljaisuutta. Osittain tämä johtui lomakaudesta, osittain siitä, että auto oli aikansa rampautuneena toimituksen pihassa – mutta siitä lisää jutun loppupuolella. Palataan ensin hieman enemmän ajassa taaksepäin. Aiemmin kerroimme suuttimien alusrenkaiden vaihto-operaatiosta, jonka tarkoituksena oli saada ohjaamoon levinneet naftankäryt kuriin. Remontin jälkeen Volvo toimikin useamman tuhatta kilometriä hyvin, ja auto suhasi pitkin poikin maata ilman sen suurempia ongelmia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rutinoitunutta ravaamista Pitkän matkan ajamisesta pikku-Volvolla on tullut jo rutiininomaista. Ensimmäinen kiihdytys moottoritienopeuteen ottaa aikansa, mutta tasainen maantienopeus menee oikein hyvin vakionopeudensäätimen avulla. Näissä tunnelmissa alkoi jälleen yksi reissu pohjoisempaan osaan Suomea. Alku sujuikin normaalisti, kunnes näkökenttään ilmestyi huoltoasema, jonka käymälä houkutteli pienelle pysähdykselle. Taukopaikalle hidastettaessa nenään alkoi taas kantautua polttonesteen hajua, tällä kertaa vain aiempaa huomattavasti voimakkaampana. Kurvasimme huoltoaseman nurkkaparkkiin ja avasimme välittömästi konepellin. Onneksi edellisessä huollossa moottorin muovinen suojakuori oli jätetty peräkonttiin. Se olisi nimittäin ollut kiinni muttereilla, eikä mukana ollut minkäänlaisia työkaluja. Kolmossylinterin suutin alkoi vuotaa ja valutti polttoainetta moottorin päälle. Tuloksena melkoinen käry, joka tulvi auton sisälle. Huolloton asema Kopan alta syy käryyn löytyi nopeasti: moottorin päälle oli lentänyt jostain dieseliä. Kun käynnistimme auton uudelleen, myös vuotopaikka löytyi. Yksi paluupuolen liittimistä oli pompannut löysälle, ja sieltä vuoti ainetta melkoiseen tahtiin. Vika olisi helppo korjata: tarvitsisi vain ottaa yksi sokka irti, lyödä liitin paikalleen ja kiinnittää sokka takaisin. Näin ideaalitilanteessa. Mutta kuten edellä mainittiin, työkaluja ei ollut mukana eikä sokka lähtenyt irti ainakaan konttorityöntekijän sormivoimilla. Onneksi olimme pysähtyneet erään nimeltä mainitsemattoman kolmesta peräkkäisestä aakkosesta nimensä muodostavan huoltoaseman pihaan. Työkaluostoksille mars! Harmi vain, että huoltoasema-termi tarkoittaa nykyään korkeintaan matkustajien huoltamista. Sen vielä ymmärtää, ettei jokaisella ”bensiksellä” ole omaa korjaamoa, mutta olisihan se hienoa, jos paikalta voisi ostaa edes aivan tavallisimpia perustyökaluja. Nytkään hyllyistä ei löytynyt puukkoa, meisseliä tai pihtejä – eikä edes linkkuveistä. Protestiksi jätimme aiotun kahvinkin ostamatta, ja tuhahtelimme vielä taukopaikan ovella nykyaikaa. Sitten ryhdyimme penkomaan toimittajalla aina mukana olevaa kameralaukkua, josta löytyy joskus yllättäviäkin asioita – mutta harvoin sitä mitä tarvitsee. Eikä laukussa ollut nytkään sitä talttameisseliä. Sen sijaan löytyi monta kuulakärkikynää, joista yksi uhrattiin kampeamistyökaluksi – onnistunein seurauksin. Kynä kyllä napsahti poikki, mutta myös liittimen sokka lähti irti. Sitten vain tiukka painallus liittimeen, sokka työntämällä takaisin paikalleen ja paluu baanalle. Ja etsimään taukopaikkaa, jossa myydään myös työkaluja. Ei sillä, että sellaisia olisi enää tälle reissulle tarvittu, mutta ainakin kahviraha menisi liikkeelle, joka ymmärtää autoilijoidenkin tarpeita. Yhä vain vuotoa Volvo toimi hyvin seuraavat viikot, mutta kun seuraavan kerran kurvasimme Helsingin päädyssä toimituksen pihaan, polttonesteen käry alkoi jälleen tulvia nenään. Päätimme jättää auton suosiolla seisomaan ja odottamaan lomakauden loppumista. Nyttemmin, kesän jälkeen, polttoainevuoto on saatu lopullisesti korjattua, ja tällä kertaa uuden sokan kera. Vian ei siis pitäisi enää uusiutua. Seuraavaksi vuorossa on perushuolto, minkä jälkeen keskitymme autossa vielä piileviin pieniin korjauksiin ja fiksauksiin. Volvo V50 1.6D Kinetic Business vm. 2009 Käyttötesti alkoi 16.11.2022 Tähän mennessä ajettu 20 147 km Keskikulutus 5,5 l/100 km Huolto- ja korjauskulut 1 351 € Teksi: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt