25.10.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Peugeot 308:n virtuaalinappulat vaativat totuttelua, mutta lopussa selkeys seisoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuskimme näyttäisivät lopullisesti tottuneen Peugeot 308 -käyttötestiauton kiemuroihin. Avainasemassa on se, malttaako sopeuttaa kojelaudan omien mieltymyksiensä mukaiseksi. Kuljettajien jatkuvasti vaihdellessa olemme saaneet runsaasti kommentteja Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8 -käyttötestiautomme kojelaudasta. Homma vaikuttaa menevän kutakuinkin samalla protokollalla – ensin käyttöliittymää arvostellaan sekavaksi, sitten auton salat alkavat pikku hiljaa avautua ja lopulta niiden kanssa tulee erittäinkin hyvin toimeen.Uusi 308 siis kuuluu niihin autoihin, jotka kannattaa huolella muokata mieleisekseen ennen ajoon lähtöä, muuten edessä on vain turhaa tuskailua. Kosketusnäytön välilehtiin, näytön alla oleviin virtuaalisiin i-Toggles -nappuloihin sekä digitaaliseen mittaristoon perustuva käyttöliittymä mahdollistaa sen, että itselle tärkeät toiminnot saa näkyviin ja vähän käytetyt piiloon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLämmittimet paraatipaikoilleErinomaisena esimerkkinä on se, että ilmojen viilennyttyä ohjelmoimme i-Toggles-paneeliin istuinvalikon (josta pääsee suoraan istuinlämmittimiin) sekä lämmitettävän ohjauspyörän virtuaalinappulat. Eipä tarvitse etsiä viluvarusteita valikkosyövereistä. Ja kun kesä taas koittaa, lämppärit voi korvata jollakin kausiluonteisemmalla, vaikkapa automaattisen ilmastoinnin kolmiasentoisen peruspuhallustason pikanappulalla.Ja onhan tässä taustalla myös isot automarkkinat leudomman ilmaston maissa: niissä ei moisia lämmittimiä tarvita välttämättä lainkaan, joten niiden jatkuva esiintyminen kojelaudan paraatipaikalla ei välttämättä ole perusteltua.Lämmittimien kylkeen valitsimme muita tärkeitä jokapäiväisiä toimintoja kuten navigaattorin, puhelimen ja energiavalikon nappulat. Viimeksi mainittua olemme tarvinneet auton sähkönkulutuksen mittaamisessa: energiavalikosta löytyvällä e-Save -toiminnolla akun varaustilan saa kätevästi säilytettyä sadassa prosentissa, kunhan saavutaan sopivalle mittauspaikkana toimivalle tieosuudelle, ja kulutuskokeen voi käynnistää.Vastaavasti nappuloiden yläpuolella olevalle kosketusnäytölle voi ohjelmoida joitakin muita nappuloita toimintojen toistoa välttääkseen. Mittariston ohjelmointimahdollisuudet eivät ole aivan yhtä monipuoliset, sillä jos haluaa kiinteän tripin ja ajotietokoneen näkymän (jotka niin ikään ovat tarpeen kulutusta ja voimalinjojen toimintaa tarkkaillessa), valittavana on käytännössä vain yksi, joskin selkeä ja havainnollinen näkymä.Kaipaa edelleen softapäivityksiäAivan kaikki ei 308:n digiuudistuksessa sentään ole mennyt nappiin. Navigaattori latautuu auton käynnistyksen jälkeen tuskallisen hitaasti, ja tämänkin jälkeen kartan zoomailu pihtiotteella on todella takeltelevaa.Myöskään pysäköintikamerat eivät saa raadiltamme täysiä pisteitä. Takanäkymä ilmestyy keskinäyttöön vasta hetki peruutusvaihteen kytkemisen jälkeen, mikä saa aikaan turhia turvaviiveitä, jos kuski lähtee välittömästi pakittamaan.360 asteen kameranäkymässä puolestaan häiritsee rajoittunut ja mosaiikkimainen näkymä, missä parkkiruutujen viivat leikkautuvat kahtia, eli auton asemointi suoraan ruutuun on tavallista haastavampaa (ks. viereisen sivun kuva). Edellä mainitut probleemat eivät kuittaantuneet autoon tehdyllä etäpäivityksellä, mutta ne lienevät kuitenkin tulevaisuudessa ohjelmoitavissa. Muuten Peugeot on palvellut meitä ilahduttavan häiriöttömästi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 12.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CFMOTO 800 MT-X:n neitsytmatka umpijäässä 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous