27.12.2022 Ajoneuvot Käyttötesti: Polestar 2 vie nelipyöräluistossa nirvanaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uskomuksen mukaan talvi ja sähköautoilu eivät sovi yhteen. Akun pakkaskesto toki tuo omat haasteensa, mutta kyllä sähköauto tarjoaa myös iloa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEteläistä Suomea on lähiaikoina hellitelty sankalla lumipyryllä, jota on iltapäivälehtitermein voinut kutsua lumi-infernoksi. Valkoista on satanut taivaalta sellaisia määriä, että paikoin autoilu on ollut haastavaa ja ilman nelivetoa operoivat kuljettajat ovat saaneet tuta valintansa karvaimman kautta. Sähköautoillessa talvikelit asettavat haasteita toimintamatkalle, mutta muuten sähkö sopii talveen erinomaisesti. Ainakin jos kyseessä on kaksimoottorinen ja nelivetoinen Polestar 2. Polestarin ratissa alkaa lapsettaa heti, kun tienoo alkaa täyttyä lumesta. Nelivetokelit saavat kuskin muistelemaan lapsuudessa nähdyt hankirallien TV-lähetyksiä. Niissä viilipyttymäiset ammattikuskit vievät autojaan leuhkassa sivuluisissa korkeiden kinosten välissä. Minä haluan tuota samaa. Mikä olisikaan oivallisempi peli tuollaiseen, kuin reilut 400 hevosvoimaa ja 660 Nm:n edestä vääntävä sähköauto. Polestar kiihtyy riittävän pidon omaavalla pinnoitteella sataseen 4,7 sekunnissa, eli kyyti on rivakkaa. Myös talven liukkailla riittää menohaluja, vaikka kiihtyvyyslukemasta napataan varmasti pari sekuntia pois. Volvo ja pohjoisen kutsu Polestarin yhteys Volvoon ja pohjoiseen historiaan käy selväksi, kun auto viedään lumelle. Auto on takavetopainotteinen ja perä irtoaa helposti polkaisemalla kaasua. Etupyörät toki leikkivät mukana, mutta auto lähtee pyrkimään kylki edelle hävyttömän helposti. Parasta koko hommassa on se, että autosta saa kytkettyä luistoneston kokonaan pois. Ajonvakautus on asia, joka löytyy tätä nykyä kaikista uusista automalleista. Monen auton kohdalla sen kytkeminen pois onkin sitten melkein mahdotonta. Useassa mallissa luistoneston saa ikään kuin sporttiseen tilaan, jolloin auto sallii hieman luistoa, mutta puuttuu peliin jossain vaiheessa. Polestar on toista maata, ja se sallii kuskin vetävän hävyttömiä tappisladeja. Ajonvakautuksen pois kytkeminen vapauttaa auton koko potentiaalin liukkaalla kelillä. Vaikka auto on painava, on sen käytös sivuluisissa yllättävän helposti ennustettavaa. Tähän toki vaikuttaa alhainen painopiste, mutta ei sekään fysiikan lakeja onnistu kumoamaan. Massa vie jossain vaiheessa mukanaan. Mutta Polestar on eittämättä yksi hauskimmista leikkikaluista lumikelissä ja suljetulla alueella leikittelyyn. Tieliikenteessä ajonvakautuksen poistamisen kanssa kannattaa olla varuillaan, sillä vaikka alla pyörivät kitkarenkaat pitävät lähtökohtaisesti hyvin, on jään päälle kinostunut lumi petollisen liukasta. Nopeasti lämmintä hyttiin Jos unohdetaan lapsellinen sladileikki, löytyy Polestarista myös muita talviseen ajeluun sopivia ominaisuuksia. Nelivedosta on nimittäin kiistatonta etua etenemisessä huonossa ajokelissä. Kun maahan sataa vuorokaudessa 25 senttiä lunta, on moni auto pulassa pääkaupunkimme keskustassa. Polestaria keli ei vaivaa, sillä neljä vetävää pyörää hoitavat kyllä tonttinsa. Auton etuihin kuuluu myös nopea lämpiäminen, sillä vaikka autoa ei kymmenen asteen pakkasessa lämmittäisikään valmiiksi, alkaa pumppu tuottaa nopeasti lämmintä ilmaa kabiiniin. Polttomoottorisella autolla operaatio kestää huomattavasti pidempään. Kyydissä ei myöskään tarvitse ainakaan maltillisilla pakkasilla palella. Moitittavaakin löytyy, sillä etenkin kovassa talvikelissä auto hautautuu perästä ja keulasta paksun lumikerroksen alle. Pahimmillaan takavalot peittyvät kokonaan lumen alle, sillä LED-valot eivät luonnollisesti tuota lämpöä, joka pitäisi ne sulana. Myös kyljet keräävät melkoisen määrän lunta ja jäätyessään ne saattavat tilkitä ovet kiinni. Vaikka talvikelien suhteen kehittämistä löytyykin, jää fiilis vahvasti plussan puolelle. Kukapa ei nauttisi superauton suorituskyvyllä varustetusta nelivetoautosta lumisilla teillä. Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin ergonomia pelaa, kunhan viiksiin tottuu 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen