24.2.2020

Moottorin suuri kesärengastesti: miten urasyvyys vaikuttaa renkaan pitoon?

urasyvyyden vaikutus pitoon

Uusien kesärenkaiden ominaisuuksista kertova EU-rengasmerkintätarra laajenee lähitulevaisuudessa myös renkaan ominaisuuksiin käytettynä. Testimme osoitti, että tälle on todellista tarvetta.

Yksi ikuisuuskysymyksistä renkaiden suhteen on aina ollut se, miten hyvin uusi rengas pitää vastaavaan, mutta kuluneeseen kumiin verrattuna. Tämän asian kanssa joutuu jokainen autoilija painimaan, kun kevät koittaa ja kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.

Kiusaus jättää uuden rengaskerran hankkiminen tuonnemmaksi säästösyistä houkuttelee – etenkin, jos käytössä olevissa renkaissa vaikuttaisi olevan vielä hyvin pintaa jäljellä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

EU-luokitus tiukkenemassa

Myös viranomaiset ovat koettaneet tarttua epäkohtaan – toistaiseksi laihoin tuloksin.

Marraskuusta 2012 lähtien Euroopassa myytävään uuteen henkilöauton kesärenkaan kulutuspintaan on pitänyt liimata lakisääteinen EU-rengasmerkintätarra, jonka avulla kuluttaja on voinut helposti vertailla eri rengasmallien polttoainetaloudellisuutta, märkäpitoa sekä vierintämelua.

Valitettavasti uusilla renkailla suoritettavat, tarkasti EU-asetuksessa määritellyt luokittelukokeet eivät kerro sitä, miten yksittäisten rengasmallien suorituskyky heikkenee kulumisen myötä.

Nyt asioihin on onneksi luvassa muutos. Euroopan talouskomissio on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on määrittää lähitulevaisuudessa asianmukaiset testimenettelyt ja luokittelukokeet myös kuluneille renkaille.

Sakkoraja ei kerro kaikkea

Suunniteltu käytetyn renkaan märkäpitoluokitus on kuluttajan kannalta pelkästään positiivinen asia, sillä rengasvalmistajien markkinointistrategioissa on häkellyttävän isoja eroja. Jotkin valmistajat vakuuttavat renkaidensa säilyttävän suorituskykynsä ja ominaisuutensa aina lakisääteiseen 1,6 millimetrin rajaan asti. Onneksi suurin osa rengastehtailijoista on kuitenkin kannanotoissaan realistisempia, eivätkä lupaile potentiaalisille asiakkailleen liikoja.

Silti rengas saattaa tuottaa käyttäjälleen ikävän yllätyksen, vaikka se ei olisi kulunut vielä lähellekään tuota edellä mainittua ”sakkorajaa”. Tuoreimmassa rengastestissämme, joka ilmestyy 26. helmikuuta Moottorin numerossa 3/2020, vastakkain asettuvat kuluneet sekä vastaavat uudet renkaat. Testi paljasti, että renkaan urasyvyydellä on todellista merkitystä Suomen olosuhteissa etenkin silloin, kun tien pinta on märkä.

Lehden ilmestymisen jälkeen (26.2.) voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat (uudet ja käytetyt):

  • Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15
  • Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15
  • Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16
  • Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16
  • Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18
  • Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16

Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat