24.2.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri kesärengastesti: miten urasyvyys vaikuttaa renkaan pitoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien kesärenkaiden ominaisuuksista kertova EU-rengasmerkintätarra laajenee lähitulevaisuudessa myös renkaan ominaisuuksiin käytettynä. Testimme osoitti, että tälle on todellista tarvetta. Yksi ikuisuuskysymyksistä renkaiden suhteen on aina ollut se, miten hyvin uusi rengas pitää vastaavaan, mutta kuluneeseen kumiin verrattuna. Tämän asian kanssa joutuu jokainen autoilija painimaan, kun kevät koittaa ja kesärenkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.Kiusaus jättää uuden rengaskerran hankkiminen tuonnemmaksi säästösyistä houkuttelee – etenkin, jos käytössä olevissa renkaissa vaikuttaisi olevan vielä hyvin pintaa jäljellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEU-luokitus tiukkenemassaMyös viranomaiset ovat koettaneet tarttua epäkohtaan – toistaiseksi laihoin tuloksin.Marraskuusta 2012 lähtien Euroopassa myytävään uuteen henkilöauton kesärenkaan kulutuspintaan on pitänyt liimata lakisääteinen EU-rengasmerkintätarra, jonka avulla kuluttaja on voinut helposti vertailla eri rengasmallien polttoainetaloudellisuutta, märkäpitoa sekä vierintämelua.Valitettavasti uusilla renkailla suoritettavat, tarkasti EU-asetuksessa määritellyt luokittelukokeet eivät kerro sitä, miten yksittäisten rengasmallien suorituskyky heikkenee kulumisen myötä.Nyt asioihin on onneksi luvassa muutos. Euroopan talouskomissio on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on määrittää lähitulevaisuudessa asianmukaiset testimenettelyt ja luokittelukokeet myös kuluneille renkaille.Sakkoraja ei kerro kaikkeaSuunniteltu käytetyn renkaan märkäpitoluokitus on kuluttajan kannalta pelkästään positiivinen asia, sillä rengasvalmistajien markkinointistrategioissa on häkellyttävän isoja eroja. Jotkin valmistajat vakuuttavat renkaidensa säilyttävän suorituskykynsä ja ominaisuutensa aina lakisääteiseen 1,6 millimetrin rajaan asti. Onneksi suurin osa rengastehtailijoista on kuitenkin kannanotoissaan realistisempia, eivätkä lupaile potentiaalisille asiakkailleen liikoja.Silti rengas saattaa tuottaa käyttäjälleen ikävän yllätyksen, vaikka se ei olisi kulunut vielä lähellekään tuota edellä mainittua ”sakkorajaa”. Tuoreimmassa rengastestissämme, joka ilmestyy 26. helmikuuta Moottorin numerossa 3/2020, vastakkain asettuvat kuluneet sekä vastaavat uudet renkaat. Testi paljasti, että renkaan urasyvyydellä on todellista merkitystä Suomen olosuhteissa etenkin silloin, kun tien pinta on märkä.Lehden ilmestymisen jälkeen (26.2.) voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat (uudet ja käytetyt): Goodyear Efficient Grip Performance, koko 195/65 R15 Kormoran Run Pro B, koko 195/65 R15 Michelin Cross Climate +, koko 205/55 R16 Michelin Primacy 3, koko 205/55 R16 Nokian Hakka Black 2, koko 225/45 R18 Nokian Nordman SX2, koko 205/55 R16 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle