24.9.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ensi vuonna voimaan astuva uusi tieliikennelaki sallii kesärenkaiden käytön myös talvikuukausina. Testasimme, miten eri rengastyypit pitävät liukkaalla, ja mikä rengas on paras välikuukausien kylmille asvalteille. Uusi, 1. kesäkuuta 2020 voimaan astuva tieliikennelain kokonaisuudistus sisältää merkittävän kohdan talviautoilua ajatellen. Suurin muutos on lain pykälä 105, joka kuuluu näin:Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita.Tähän asti muun muassa henkilö- ja pakettiautoissa talvirenkaita on ollut pakko käyttää joulu–helmikuun välisenä aikana, eli uusi laki paitsi siirtää rengasvalinnan entistä selvemmin autoilijan itsensä harkittavaksi, myös venyttää talvirenkaiden käyttöaikaa periaatteessa kuukaudella molempiin suuntiin.Tarkoituksena lainlaatijilla on ollut se, että eri keliolosuhteissa käytettäisiin mahdollisimman sopivia renkaita. Tämä tarkoittaa paitsi talvi-, myös kesärenkaiden käyttömahdollisuutta keskellä talvea – kelin niin salliessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonta puolta testattavanaAsiantuntijatkaan eivät ole täysin yksimielisiä siitä, miten uusi laki vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Puimme tätä puolta perin juurin jutussamme puolitoista vuotta sitten, kun esitys uudeksi tieliikennelaiksi oli edennyt asiantuntijatahojen lausuntokierrokselta eduskuntakäsittelyyn.Nyt, kun lain voimaantulo on tosiasia, oli aika mitata, millainen pito kesärenkaan ja talvikelin yhdistelmästä syntyy – paitsi sulalla, myös liukkaalla tienpinnalla. Viimeksi mainittuhan saattaa talvella tulla eteen milloin tahansa.Mielenkiintoista kesärenkaan tapauksessa on sekin, miten pito heikkenee asvaltin ollessa kylmä. Kesärenkaat on yleensä suunniteltu pohjoismaisia keskilämpötiloja lämpimämpiin olosuhteisiin, ja nyrkkisääntönä pidetään, että pito-ominaisuudet alkavat heikentyä lämpötilan laskiessa seitsemän asteen alapuolelle.Kolikolla on toinenkin puoli. Halusimme nimittäin testata myös sen, miten talvirengas – erityisesti nastoitettu – pitää, kun keli on vähemmän talvinen. Perustelihan hallitus jo lain valmisteluvaiheessa, että esimerkiksi syksylle ja alkutalvelle tyypillisellä märällä asvaltilla hyväkuntoinen kesärengas on pitokyvyltään talvirengasta parempi.Mukana viisi erilaista rengastaKesärenkaan, pohjoismaisiin oloihin suunnitellun kitkarenkaan ja nastarenkaan lisäksi testiin otti osaa myös Keski-Euroopan kitkarengas sekä niin kutsuttu välikelin rengas. Kahden viimeksi mainitun ominaisuuksissa on painotettu sulan kelin suorituskykyä, mutta renkaiden tulee suoriutua tyydyttävästi myös satunnaisissa lumiolosuhteissa.Testi tuotti useita mielenkiintoisia tuloksia, ja monet luulopuheet joko kumottiin tai ne saivat mittausten myötä vahvistusta osakseen. Täydellisen testiraportin voi lukea Moottorin 25.9. ilmestyvästä numerosta 10/2019 tai sähköisesti Lehtiluukusta.Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Kesärengas: Dunlop Sport Bluresponse Välikelin rengas: Michelin Cross Climate+ Keski-Euroopan kitkarengas: Goodyear Ultra Grip 9 Pohjoismainen kitkarengas: Continental Conti Viking Contact 7 Nastarengas: Nokian Hakkapeliitta 9Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla