22.2.2021 Ajoneuvot Neste MYdieselillä ajat dieselautollasi vähäpäästöisesti – mutta saako sitä tankata Moottorin käytettyyn Golfiin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neste MYdiesel on tuotettu ympäristöystävällisesti jätteistä. Mutta mihin autoihin sitä oikein saa tankata? Vähäpäästöinen autoilu ja puhdas omatunto ei ole pelkästään varakkaiden Tesla-kuskien etuoikeus. Satsaamalla kympin joka tankkauksella vanhan dieselromusi kasvihuonepäästöt putoavat olemattomiksi. Kaiken lisäksi Nesteen uusiutuva MYdiesel on pääosin kotimainen polttoaine, joten riippuvuus tuontiöljystä vähenee.Neste toi uusiutuvan dieselin markkinoille jo muutama vuosi sitten, mutta silloin sitä sai vain kuudelta asemalta. Nyt myyntipisteitä on jo 123 ympäri maata Tammisaaresta Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun. Hintaero tavalliseen dieselpolttoaineeseen on noin 20 senttiä litralta, 50 litran tankillisessa siis noin 10 euroa tai 5 l/100km kuluttavalla autolla 1 €/100 km enemmän.MYdieselin päästöttömyys on EU-direktiivin mukaisesti laskennallista, vaikka pakoputkesta tupruaa ihan yhtälailla kuin ennenkin. Homman juju on siinä, että MYdiesel on tehty jätteistä, jotka mädätessään tai poltettaessa tuottaisivat kuitenkin saman hiilidioksidin ilmakehään. Itseasiassa metaaniksi mädäntyessään vielä paljon suuremmalla haitalla ilmastolle. Nesteen mukaan tuotanto huomioiden kasvihuonekaasujen määrä vähenee 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tällöin päästään jopa alle sähköautojen hiilidioksidipäästöjen, jos sähköntuotanto otetaan huomioon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkoittaako ympäristöystävällisyys käynnistysongelmia?Monet muistelevat kymmenen vuoden takaista ensimmäistä biodieselkokeilua, joka johti käynnistysongelmiin, kasvustoon tankissa ja jopa moottorien vaurioitumisiin. Silloin kokeiltiin esteripohjaisia FAME-dieseleitä, mutta MY on kemialliselta koostumukseltaan erilainen ja standardin EN15940 mukainen parafiininen diesel. Neste väittää MY:n palavan jopa puhtaammin kuin tavallinen fossiilinen diesel.Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan kotimaisista jätteistä ja elintarviketeollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä. Palmuöljyä sinällään ei käytetä, mutta joukossa on palmuöljyn valmistuksesta jäävää jätettä EU-direktiivien sallimana. Muutoin raaka-aine, patentit ja tuotanto ovat suomalaisia, kotimaisuusaste on huomattava.Kaikki autonvalmistajat eivät kuitenkaan hyväksy uusiutuvan dieselin käyttöä tuotteissaan, tiukimmat jopa uhkaavat takuun menettämisellä. Esimerkiksi käytetyn Golfimme käyttöohjekirjassa kielletään useaan otteeseen biodieselin käyttö. Maahantuojan mukaan biodieseleiden käyttö voi johtaa esimerkiksi polttoainejärjestelmän putkistojen haurastumiseen ja tiivisteongelmiin. Näiden pitäisi olla nimenomaan jo poistuneiden esteripohjaisten biodieselien ongelma.Suopeimpia MYdieselin käytölle ovat ranskalaiset. Peugeotin, Citroënin ja DS:n malleissa sopivuus ilmaistaan tankkiluukun sisäpuolella olevalla XTL-tarralla. Renault ja Dacia kertovat testit suoritetuiksi uusimmilla urealisäainetta käyttävillä dieseleillä, mutta eivät kiellä käyttöä vanhemmillakaan. Volkswagen-konsernin merkit (VW, Audi, Seat, Skoda) suosittelevat normaalin dieselin käyttöä, mutta sallivat myös MY:n käytön. Volvolla ja BMW:llä testaus on suoritettu ainoastaan tuoreimmalla mallisukupolvella. Muut merkit kieltävät käytön toistaiseksi, ennen kuin tarvittavat testit on suoritettu.Neste kuitenkin mainostaa ahkerasti MY:n käyvän kaikkiin dieseleihin. Heidän mukaansa MY on pitkän ja perusteellisen testauksen lisäksi käytössä jo useassa maassa ja sillä ajetaan päivittäin miljoonia kilometrejä raskaassa liikenteessä. Vikoja ei ole ilmaantunut ja luotto uutuuteen on vankka. Neste lupaa ja tietysti tuotevastuulain mukaan joutuukin korvaamaan mahdolliset polttoaineen aiheuttamat vauriot ja haitat.Teksti: Petri Munukka Kuvituskuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?