22.2.2021

Neste MYdieselillä ajat dieselautollasi vähäpäästöisesti – mutta saako sitä tankata Moottorin käytettyyn Golfiin?

Neste MYdiesel on tuotettu ympäristöystävällisesti jätteistä. Mutta mihin autoihin sitä oikein saa tankata?

Vähäpäästöinen autoilu ja puhdas omatunto ei ole pelkästään varakkaiden Tesla-kuskien etuoikeus. Satsaamalla kympin joka tankkauksella vanhan dieselromusi kasvihuonepäästöt putoavat olemattomiksi. Kaiken lisäksi Nesteen uusiutuva MYdiesel on pääosin kotimainen polttoaine, joten riippuvuus tuontiöljystä vähenee.

Neste toi uusiutuvan dieselin markkinoille jo muutama vuosi sitten, mutta silloin sitä sai vain kuudelta asemalta. Nyt myyntipisteitä on jo 123 ympäri maata Tammisaaresta Rovaniemelle ja Vaasasta Joensuuhun. Hintaero tavalliseen dieselpolttoaineeseen on noin 20 senttiä litralta, 50 litran tankillisessa siis noin 10 euroa tai 5 l/100km kuluttavalla autolla 1 €/100 km enemmän.

MYdieselin päästöttömyys on EU-direktiivin mukaisesti laskennallista, vaikka pakoputkesta tupruaa ihan yhtälailla kuin ennenkin. Homman juju on siinä, että MYdiesel on tehty jätteistä, jotka mädätessään tai poltettaessa tuottaisivat kuitenkin saman hiilidioksidin ilmakehään. Itseasiassa metaaniksi mädäntyessään vielä paljon suuremmalla haitalla ilmastolle. Nesteen mukaan tuotanto huomioiden kasvihuonekaasujen määrä vähenee 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Tällöin päästään jopa alle sähköautojen hiilidioksidipäästöjen, jos sähköntuotanto otetaan huomioon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkoittaako ympäristöystävällisyys käynnistysongelmia?

Monet muistelevat kymmenen vuoden takaista ensimmäistä biodieselkokeilua, joka johti käynnistysongelmiin, kasvustoon tankissa ja jopa moottorien vaurioitumisiin. Silloin kokeiltiin esteripohjaisia FAME-dieseleitä, mutta MY on kemialliselta koostumukseltaan erilainen ja standardin EN15940 mukainen parafiininen diesel. Neste väittää MY:n palavan jopa puhtaammin kuin tavallinen fossiilinen diesel.

Nesteen uusiutuva diesel valmistetaan kotimaisista jätteistä ja elintarviketeollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä. Palmuöljyä sinällään ei käytetä, mutta joukossa on palmuöljyn valmistuksesta jäävää jätettä EU-direktiivien sallimana. Muutoin raaka-aine, patentit ja tuotanto ovat suomalaisia, kotimaisuusaste on huomattava.

Kaikki autonvalmistajat eivät kuitenkaan hyväksy uusiutuvan dieselin käyttöä tuotteissaan, tiukimmat jopa uhkaavat takuun menettämisellä. Esimerkiksi käytetyn Golfimme käyttöohjekirjassa kielletään useaan otteeseen biodieselin käyttö. Maahantuojan mukaan biodieseleiden käyttö voi johtaa esimerkiksi polttoainejärjestelmän putkistojen haurastumiseen ja tiivisteongelmiin. Näiden pitäisi olla nimenomaan jo poistuneiden esteripohjaisten biodieselien ongelma.

Suopeimpia MYdieselin käytölle ovat ranskalaiset. Peugeotin, Citroënin ja DS:n malleissa sopivuus ilmaistaan tankkiluukun sisäpuolella olevalla XTL-tarralla. Renault ja Dacia kertovat testit suoritetuiksi uusimmilla urealisäainetta käyttävillä dieseleillä, mutta eivät kiellä käyttöä vanhemmillakaan. Volkswagen-konsernin merkit (VW, Audi, Seat, Skoda) suosittelevat normaalin dieselin käyttöä, mutta sallivat myös MY:n käytön. Volvolla ja BMW:llä testaus on suoritettu ainoastaan tuoreimmalla mallisukupolvella. Muut merkit kieltävät käytön toistaiseksi, ennen kuin tarvittavat testit on suoritettu.

Neste kuitenkin mainostaa ahkerasti MY:n käyvän kaikkiin dieseleihin. Heidän mukaansa MY on pitkän ja perusteellisen testauksen lisäksi käytössä jo useassa maassa ja sillä ajetaan päivittäin miljoonia kilometrejä raskaassa liikenteessä. Vikoja ei ole ilmaantunut ja luotto uutuuteen on vankka. Neste lupaa ja tietysti tuotevastuulain mukaan joutuukin korvaamaan mahdolliset polttoaineen aiheuttamat vauriot ja haitat.

Teksti: Petri Munukka Kuvituskuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat