Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään?

Teksti Teppo Vesalainen
Kuva Teppo Vesalainen
Tavallisen pulliaisen auto vain aikansa premiumia?

Vanhassa vara parempi – vai onko sittenkään? Autoliiton koulutuspäällikkö vertailee käytettyä käyttötesti-Mercedestämme nykyisin varsin suosittuun perheautoon, Skoda Octavia farmariin.

Olen hengeltäni mobilisti ja tykkään vanhojen perinteiden, tavaroiden ja ajoneuvojen vaalimisesta. Koeajettuani Moottorin käyttötesti käytetyllä -sarjan S124-korisen Mercedeksen, joka on erinomaisen automallin maineessa niin ajettavuudeltaan kuin kestävyydeltäänkin, jäin kuitenkin pohtimaan, kuinka valtavaa ajoneuvojen turvallisuuskehitys on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana.

Käyttötestissä oleva S124 on ollut aikakaudellaan huipputurvallinen auto. Se on myös erittäin tilava auto ja näin ollen myös täyttänyt monen lapsiperheen tarpeet – tosin hinnaltaan se on varmasti ainakin uutena jäänyt vain monen perheenisän päiväuniin.

Itselläni on käytössä Škoda Octavian farmarimalli, joka on otettu käyttöön syksyllä 2021 eli noin kolme vuotta sitten. Octavia on varsin suosittu perheauto tänä päivänä. Vaikka tiedostankin, että Octavia on tavallisen pulliaisen auto ja Mersu aikakautensa premiumia, halusin asettaa ne vastakkain lapsiperheen tarpeita pohdittaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tavaratiloissa on kokoa

Tavara- ja sisätilat ovat erinomaiset molemmissa vertailtavissa autoissa. Mersun kontin valtava pituus hahmottui itselleni lopullisesti vasta siinä vaiheessa, kun aloin imuroida sitä. Jopa imurin pitkän suulakkeen kanssa ylettyminen tavaratilan etureunaan – siis takaistuimen selkänojaan saakka – vaatii kurottelua.

S124:n tavaratila on niin pitkä, että imuroitaessa on vaikeaa ylettyä tavaratilan etureunaan.

Mersun tavaratilan ja matkustamon välissä on tavaraverkko. Siitä huolimatta en kuormaisi tavaratilaa takaistuimen selkänojan yläreunaa korkeammalle. Verkko tuskin kykenee pidättelemään äkkijarrutus- tai törmäystilanteessa ainakaan kovin painavia tavaroita.

Tavaraverkosta huolimatta Vesalainen ei suosittele kuormaamaan takaistuimen selkänojan yläreunaa korkeammalle.

Tavaratilan sulkeminen tapahtuu Octaviassa sähköisesti nappia painamalla. Näin ollen se onnistuu käsiä kuraamatta. Ennen sähköisten takaluukkujen yleistymistä monissa autoissa oli käytössä – ja on vieläkin – sisäkahvoja, joista vetämällä luukun sai suljettua käsiä likaamatta. Käyttötesti-Mersun aikakaudella ne olivat vielä harvinaisempia ja tästäkin Mersusta sellainen puuttuu. Luukku on selvästi ajateltu suljettavaksi keskeltä, muovisen kahvan kohdalta. Se on toki parempi kuin ei mitään, koska näin vältetään sormenjäljet luukun alareunan maalipinnassa. Käsien kuraantumista tällainen ulkopuolinen kahvakaan ei kuitenkaan estä.

Käyttötesti-Mersun takaluukkua ei saa suljettua käsiä kuraamatta.

Takamatkustajan turvallisuus ja mukavuus

Sisätilojen osalta kummanmaan takaistuimella ei keskimittainen aikuinenkaan tunne tilanahtautta – matkustusturvallisuus sen sijaan on selvästi uudemmassa Octaviassa parantunut huimasti: Takaistuimen keskipaikan turvavyö on Mersussa vielä kaksipistevyö, kun taas Octaviassa se on kolmen pisteen rullavyö. Kaksipisteinen lannevyö ei estä ylävartalon heilahdusliikettä kolmipistevyön tavoin. Lisäksi se jää kolmipistevyötä herkemmin löysäksi, koska se ei ole rullavyö vaan sen pituus tulisi säätää ihan käsipelillä sopivaksi aina istujan vaihtuessa. Arjen realismia ei kuitenkaan ole, että se tulisi tehtyä. Löysä lannevyö ei taas toimi suunnitellusti.

Nykyautoissa myös takaistuimen keskipaikalta löytyy kolmipistevyö.

Octaviassa on myös sivuturvatyynyt – tosin ne ruksailin aikanaan autoa speksatessani lisävarusteina. Olisi ollut kohtuutonta takaistuimella matkustavaa tytärtäni kohtaan jättää ne ottamatta, koska satsasin rahallisesti myös isompiin vanteisiin ulkonäkösyistä.

Octaviaan on hankittu lisävarusteena sivuturvatyynyt myös takaistuimelle.

Lastenistuimen kiinnittäminen onnistuu Octaviaan kätevästi Isofix-kiinnikkeiden avulla. Mersussa kiinnitys on hoidettava jollain muulla turvalaitevalmistajan hyväksymällä tavalla. Isofixien etu esimerkiksi turvavyökiinnitykseen on helppokäyttöisyys. Kun asennus on helppoa, tulee se varmemmin tehtyä oikein. Myös tyhjänä oleva lapsen turvalaite pysyy Isofixien ansiosta kiinni autossa – turvavyökiinnitteinen, sen sijaan, on muistettava erikseen kiinnittää turvavyöllä myös silloin, kun lapsi ei ole autossa.

Koska käyttötesti-Mersussa ei ole Isofix-kiinnikkeitä, on myös tyhjä turvavyöistuin muistettava kiinnittää turvavyöllä. Näin estetään sen lentäminen päin etupenkkiläisiä äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä.

Lapsilukot löytyvät molempien autojen takaovista – tosin Mersussa niiden päälle/pois kytkeminen vaatii takaoven avaamista siinä, missä Octaviassa toimenpide on hoidettavissa sähköisesti kuljettajan ovessa olevista painikkeista.

Lapsilukon käyttö on helpompaa, kun sen hallinta onnistuu kuljettajan paikalta käsin, tarvittaessa vaikka ajon aikana.

Mukavuusvarusteidenkin osalta kehitystä on vuosikymmenten saatossa tapahtunut. Perheauto-Octavian takaistuimelta löytyy omat ilmastoinnin ja lämmityksen säätimet (kolmivyöhykeilmastointi), integroidut aurinkoverhot takasivuikkunoista, USB-C -latauspisteet sekä 230V pistorasia. Vaikkakin näistä osa on Octaviassa lisävarusteina, on ero mukavuudessa lähes 30 vuotta vanhempaan premium-farkkuun olennainen.

Nykyään myös takapenkkiläisten matkustusmukavuuteen on panostettu monin tavoin.

Hämärään vuodenaikaan ei ole yhdentekevää, millainen valaistus takaistuimella on. Lapsen turvalaitteen asentaminen autoon sekä lapsen kiinnittäminen turvalaitteeseen on huomattavasti miellyttävämpää tehdä hyvin valaistuissa olosuhteissa kuin hämärässä tai jopa pimeässä. Vanhassa käyttötesti-Mersussa takaistuimien valaistus on erinomainen moneen muuhun aikakautensa autoon verrattuna – tai olisi, jos se toimisi. Käyttötestiautossa näin ei ole – tosin vika saattaa korjaantua jo pelkästään polttimoiden vaihdolla. Mersujen sisävalaistukseen on panostettu aikanaan monia muita merkkejä enemmän varmasti muun muassa siitä syystä, että ne olivat varsin suosittuja taksikäytössä.

Katse tiessä vai näytöllä?

Jos vertaillaan kuljettajan työympäristöä Octaviassa ja 30 vuotta vanhemmassa S124:ssa, on ero huomattava. Siinä missä Mersussa on selkeät, isot, käyttökytkimet riittävän etäällä toisistaan, on Octaviassa viety toimintoja jo varsin paljon nykytrendin mukaan kosketusnäytön syövereihin – tosin on kyllä tässä kohtaa annettava kiitosta Škodalle siitä, ettei se ole käytettävyydeltään olleinkaan huonommasta päästä nykyautoja.

Mersun selkeät, isot ja toisistaan riittävät erillä olevat käyttökytkimet ovat huomattavasti helpompia käyttää kuin monen nykyauton kosketusnäytöt.

Jos autonvalinta kuitenkin pitäisi tehdä pelkästään kuljettajan työympäristön perusteella, olisi valinta helppo: Ottaisin ilman muuta tuon helppokäyttöisen, 30 vuotta vanhan, Mersun. Henkilökohtaisesti tykkään siitä, että tiedän aina varmasti mistä mikäkin säätö tapahtuu ja että sen pystyy tekemään katsetta tiestä irrottamatta, lähes käsikopelolla. Kosketusnäyttöjen kanssa tämä ei valitettavasti onnistu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huikeaa turvallisuuskehitystä

Takamatkustajan turvallisuudesta tuli jo kirjoiteltua. Turvallisuuskehitys on ollut vaikuttavaa muutenkin. Perheautoluokan Octaviasta löytyy muun muassa ajonvakautusjärjestelmä, automaattinen hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella, Kaista-avustin, kaistanvaihtoavustin, useita turvatyynyjä sekä peruutuskamera. Näistä mitään ei löydy noin 30 vuotta vanhemmasta Premium-luokan vertailukumppanista – turvatyynyjä on kyllä ollut saatavilla lisävarusteena jo auton valmistusaikoihin, mutta kovin yleisiä ne eivät kuitenkaan tuolloin olleet, ainakaan Suomessa.

Myös ilmastointilaitteen puutteen havaitsee S124-korisella käyttötestiautolla ajaessa. Ilmastointilaite on paitsi mukavuus- myös tärkeä turvallisuusvaruste. Sopivan viileässä autossa kuljettaja pysyy virkeämpänä kuin kuumassa pätsissä. Omalla harrasteautolla kesällä ajellessa tulee usein mietittyä, että miten on mahdollista, että olemme perheen kanssa lapsuudessani tehnyt automatkoja Eurooppaan kuumimmalla kesäkaudella ilmastoimattomilla Datsun ja Nissan Cherryillä sekä Fiat Regatalla, joissa ei ollut edes käyttötesti-Mersusta löytyvää kattoluukkua.

Kattoluukku auttaa vähän, mutta ei missään tapauksessa ole ilmastoinnin veroinen.

Puuttuuko vertailusta arjen realismi?

Joku saattaa luettuaan tämän ajatella, että ei ole kovin järkevää asettaa viiden tonnin autoa ja reilun kahdenkymmenen tonnin autoa keskenään vertailtavaksi. Itselläni on ollut Octavioita nyt kolme peräkkäin, vuodesta 2013 alkaen – siis kohta kahdentoista vuoden ajan. Valtaosa nykyisessä Octaviassani olevista varusteista löytyi myös tuosta 2013 käyttöön ottamastani – ja niiden hintataso ei enää olekaan sitten niin kaukana tuon käyttötesti-Mersun hankintahinnasta.

Vanhojen hyväkuntoisten klassikkoautojen säilyttäminen on tärkeää ajoneuvokulttuurin vaalimista – jokapäiväiseen käyttöön suosittelen kuitenkin uudempaa, turvavarusteiltaan nykyaikaista ja törmäystesteissä hyvin pärjännyttä autoa merkistä riippumatta. Hyvä lähtökohta hankinnalle onkin ostaa käyttötarkoitukseen soveltuva, mahdollisimman uusi ja vähän ajettu auto, mikä omalla budjetilla on saatavissa.

Varsinkin turvallisuusnäkökulmasta katsottuna päivittäiseen käyttöön kannattaa hankkia mahdollisimman uusi ja vähän ajettu auto, mikä omalla budjetilla on saatavissa.

Kommentit (1)

  • TIMO TURKULA

    Hei! Muuten erittäin asiallisessa artikkelissa hieman vähätellään tavaraverkon eli matkustamon ja tavaratilan välisen verkon merkitystä. Toki se ei estä raskaiden tavaroiden lennähtämistä matkustamoon, mutta ainakin hidastaa.

    Raskaat tavarat tulee sijoittaa alas selkänojan taakse ja sitoa sidontaliinoilla kiinni. Farmariautossa kuljetetaan usein paljon tavaraa esimerkiksi mökki- ja lomamatkoilla ja silloin tavaraa on tavaratilassa usein korkeammalla kuin takaistuimen selkänojat pääntukineen ovat.

    Mielestäni kevyttä tavaraa voi lastata kattoon saakka, mikäli verkko on lujatekoinen ja siinä on tehtaan suunnittelemat yläkiinnityspisteet. Farmari ostetaan juuri sen takia, että tavaraa mahtuu tarvittaessa paljon. Verkko antaa suojaa ja ainakin hidastaa irtonaisten tavaroiden lennähtämistä matkustamoon esim. äkkijarrutuksessa.

    Takapenkin taakse on moniin malleihin saatavana kangasverkon vaihtoehtona myös metallinen suojakalteri. Sellainen näkyy esimerkiksi poliisien farmari- ja katumaasturiautoissa Britanniassa Ajojahti-sarjassa.

    Suojaverkon yläkiinnityspisteet tulisi olla sekä takaistuinten että etuistuinten takana.

    Kun kuljetetaan isoa tavaroita ja tavaratila on suurimmillaan, verkko voidaan silloin siirtää etuistuinten taakse. Kun olen kuljettanut mökille isoja tavaroita, esimerkiksi huonekaluja, toki sidon isot tavarat sidontaliinoilla kiinni, mutta usein mukana on paljon muutakin tavaraa, jotka eivät ole sidottuja kiinni. Verkko antaa tällaisissa tapauksissa lisäturvaa tavaratilan ollessa suurimmillaan.

    Mielestäni verkon tulisi olla saatavana kaikkiin autoihin, joissa tavaratila on yhteydessä matkustamoon, etenkin farmari-, katumaasturi- ja tila-autoissa, miksei myös viistoperäisissä monikäyttömalleissa.

    Verkon kiinnityspisteiden tulisi olla valmiina tehtaalta. Verkon lujien yläkiinnityspisteiden rakentaminen jälkikäteen voi olla mahdotonta, koska autoissa on katon tuntumassa turvatyynyt (turvaverhot). Jälkiasennettavat verkot voivat olla heikkoja ja vaikeasti asennettavia.

    Kustannussäästön vuoksi monissa automalleissa on tehty heikennyksiä suojaverkon saatavuuteen ja asennettavuuteen etenkin etuistuinten taakse. Esimerkkinä Skoda Fabia Combi vuonna 2014. Poistuvaan toisen sukupolven malliin verkon yläkiinnityspisteet olivat tehdastilauksena tilatun verkon kanssa saatavana sekä etu- että takaistuinten taakse. Sen sijaan uudistuneeseen malliin verkon sai vain takaistuinten taakse.

    En ostaisi farmariautoa, tila-autoa enkä katumaasturia ilman verkon käyttömahdollisuutta sekä etu- että takaistuinten takana. Se vaan on niin, että aina kaikkia tavaroita takakontissa ei tule sidottua kiinni esimerkiksi mökkimatkoilla, yleensä vain raskaimmat ja isoimmat. Verkko antaa lisäturvaa etteivät tavaratilan yläosassa olevat kevyet tavarat lennähdä matkustamoon, ainakin verkko hidastaa tavaroiden tunkeutumista matkustamoon.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat