12.4.2022 Ajoneuvot Rengaspainetesti: väärät paineet pilaavat renkaan ominaisuudet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaat ovat kuljettajan lisäksi ajoneuvon tärkein turvallisuusvaruste. Tuon varusteen toiminta on olennaisesti kiinni rengaspaineista. Testasimme, kuinka väärät paineet vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin. Oikeilla rengaspaineilla on yhdessä renkaan riittävän kulutuspinnan kanssa tärkeä rooli renkaan toimivuuden kannalta. Renkaan kosketuspinta-ala tiehen on noin kämmenen kokoinen, joten ei ole yhdentekevää, millaiset paineet ja urasyvyys renkaissa on. Kaikki kiihdytys-, jarrutus- ja ohjausvoimat auton ja tienpinnan välillä välittyvät renkaiden kautta.Testasimme, miten väärät rengaspaineet vaikuttavat auton ääritilannekäytökseen, jarrutusmatkoihin sekä ajomukavuuteen. Tulos on selvä: vaikka ajonvakautus paikkaa paljon, rengaspaineet on syytä tarkistaa säännöllisin väliajoin ja korottaa aina, kun auto kuormataan täyteen.Liian matalalla rengaspaineella ajaminen vaikuttaa moneen seikkaan. Renkaan kosketuspinta tiehen ei ole ”alipaineisena” optimaalinen, minkä vuoksi renkaan suorituskyky ei yllä valmistajan tarkoittamalle tasolle.Lisäksi liian alhaisilla paineilla varustetun renkaan runko elää ajon aikana suosituspaineista rengasta enemmän. Tämä aiheuttaa renkaassa epätasaista lämpenemistä ja kasvattaa vierinvastusta, ja rengas myös kuluu nopeammin kuin suosituspaineinen rengas. Äärimmäisissä tapauksissa renkaan runko voi vaurioitua väärien rengaspaineiden alla, tai jopa irrota vanteelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarkista rengaspaine kylmästä renkaastaOikeisiin rengaspaineisiin ei ole olemassa mitään yleispätevää muistisääntöä. Jokaisella autonvalmistajalla on eri rengaskokoja varten omat suosituspaineensa. Yksilöidyt tiedot löytyvät käyttöohjekirjan lisäksi useimmiten joko kuljettajan oven pielestä tai polttonestesäiliön luukun sisäpinnalta.Rengaspaine tulisi aina tarkastaa ”kylmänä” eli käyttölämpötilassa. Ilma laajenee muiden kaasujen tapaan lämmetessään ja vastaavasti tiivistyy jäähtyessään. Toisin sanoen renkaan sisällä oleva ilman lämpötila vaikuttaa rengaspainetta nostavasti tai laskevasti.Neljän vuodenajan Suomessa rengaspaineet tulisikin tarkastaa vähintään kuukauden välein. Erityisesti kovien pakkasten alkaessa paineet kannattaa aina tarkastaa, ettei vahingossa ajele liian alhaisilla paineilla.Rengaspainetesti julkaistiin Moottorin numerossa 4/2022, jossa se on luettavissa kokonaisuudessaan jo nyt. Palaamme testin tuloksiin myös verkkosivuillamme.Teksti: Tuomas Rajala ja Pasi Piironen Kuvat: Ville Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle