8.3.2024

Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On on uudelleen ajateltu sähkö-gravel monipuoliseen kovaan ajoon

Moottori aloittaa myös pidemmän sähköpyörän käyttötestin. Käyttötesti alkaa Canyon Grizl:On -sähköpyörän kokoamisella.

Saksalainen polkupyöriä valmistava Canyon on kivunnut vajaassa parissakymmenessä vuodessa isojen polkupyörävalmistajien joukkoon. Canyon valmistaa niin luomu- kuin sähköpyöriäkin ja se on ottanut vahvasti haltuun kaikki pyöräkategoriat aina täysjousitetuista maastopyöristä erilaisiin arjen käyttöpyöriin kuin huippuluokan maantiepyöriinkin.

Esimerkiksi tulevalle kaudelle miesten ammattilaispyöräilyssä Canyon on varustanut 18 kilpatallista kahden pyörillään. Myös pyörällä kuntoaan aktiivisesti harjoittava F1-kuski Valtteri Bottas sekä hänen avopuolisonsa ammattipyöräilijä Tiffany Cromwell ajavat Canyonin kalustolla.

Edullisimmat Canyonin luomupyörät maksavat alle tuhat euroa ja kalleimmissa pyörissä mennään viisinumeroiseen summaan. Canyonin sähköpyörät puolestaan maksavat runsaasta 2 000 eurosta ylöspäin ja sähköpyörissäkin kalleimpien pyörien hinnat nousevat korkeiksi. Moottorin sähköpyörien koeajoissa Canyonin pyöriä on ollut aiemmin muutama.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Graveleiden suosio kasvaa

Gravel-pyöräily on ollut vuosikausia pyöräilyssä kasvava trendi erityisesti esimerkiksi pyörämatkailun puolella. Monet pyöräilijät myös kokevat, että hiekkateitä pitkin ajaminen pyörällä on turvallisempaa kuin maantiellä ja siksi monet pyörävalmistajat ovat alkaneet valmistaa entistä enemmän gravel-pyöriä. Gravel-pyörä on maantiepyörän tapaan yleensä varustettu drop bar -ohjaustangolla. Sen lisäksi graveleissa on maantiepyörää paremmin sorateille soveltuvat leveämmät ja karkeampikuvioiset renkaat. Gravel-pyörien välitykset ovat myös maantiepyörää maastoon paremmin soveltuvat.

Canyon on keskittynyt vahvasti myös graveleihin eli niin sanottuihin sorapyöriin ja sillä on ollut tähän saakka kaksi gravel-pyörämallistoa, Grail ja Grizl. Myös Canyonin Endurace-pyöristäkin saa sorakelpoisia, koska pyörässä mahtuu pyörimään selvästi maantierengasta leveämmät sorarenkaat.

Grail-malliston Canyon sähköisti jo aiemmin, ja nyt, alkavalle kaudelle myös Grizl-mallistoon on tullut mukaan sähköavusteiset Grizl:On -mallit.

Uunituore sähkö-Grizl

Moottorin käyttötestiin tullut Canyon Grizl:On CF Trail on täysin uusinta uutta, mitä Canyon tarjoaa. Pyörä julkistettiin globaalisti kolme päivää ennen tämän jutun julkaisua.

Moottori sai pyörän heti tuoreeltaan käyttöön käyttötestiin ja ensimmäiset lenkit pyörällä päästiin ajamaan suunnilleen samaan hetkeen, kun pyörä lanseerattiin kansainvälisesti.

Grizl:On -malliston Canyon luokittelee seikkailuhenkiseksi pyöräksi, joka taipuu niin kovempaan urheilulliseen menoon mutta sopii samalla hyvin vaikka työmatkapyöräksi. Pyörä näyttää myös ensitutustumisen perusteella sen verran urheilulliselta – se taipuu todennäköisesti myös niin sanottuun työmatkatempoon. Toisin sanoen Canyon Grizl:On houkuttelee ulkomuotonsa puolesta ajamaan paita märkänä, vaikka sähköpyörän idea on myös se, että sähköavustuksen ansiosta esimerkiksi työmatkat voi taittaa vähemmillä hikipisaroilla.

Canyon Grizl:On -malliston monipuolista käytettävyyttä lisää se, että Canyon on suunnitellut pyörän siten, että sen voi myös varustaa hyvin monipuolisesti. Pelkät juomapullotelineet rungon kolmion sisällä eivät ole tätä, vaan Grizl:On -malleihin saa kiinnitettyä niin tavaratelineen, lokasuojat sekä Canyonin oman tankolaukun. Pyöräilijän turvallisuutta ja helppokäyttöisyyttä lisäävät integroidut valot niin pyörän edessä ja takana. Ne saavat virtansa pyörän ajojärjestelmältä.

Canyon on kieltämättä suunnitellut gravel-pyörän hieman uudelleen – siten, että yhdestä varsin urheilullisesta pyörästä saa pienillä muutoksilla hyvin paljon irti.

Grizl:On pyörä on hyvin urheilullinen ulkomuodoltaan, mutta urheilullisuus ei jää siihen, pyörän runkogeometria on myös hyvin progressiivinen. Palaamme tähän puoleen myöhemmin käyttötestin edetessä.

Neljä eri mallia

Canyonin Grizl:On -sähköpyörämallistoon kuuluu neljä eri pyörämallia, Grizl:On CF Trail, Grizl:On CF Daily, Grizl:On CF 7 sekä Grizl:On CF 9. Pyörämalliston alkaen hinta on 5 199 euroa, jolloin kysymyksessä on CF 7 -malli. Kallein malli, Moottorin testipyörä, on Grizl:On CF Trail, jonka hinta on 8 349 euroa. Kaikissa pyörissä on hiilikuiturunko ja joustohaarukka, ja pyörään kasatut komponentit määrittelevät sen lopullisen hinnan.

Canyon myy pyöränsä maailmanlaajuisesti vain verkkokaupastaan. Kivijalkaa eikä jälleenmyyjiä saksalaismerkillä ei siis ole eikä ole missään vaiheessa ollutkaan. Tätä ratkaisua Canyon perustelee sillä, että kun välikäsiä ei ole, pyörien hinnat saadaan pidettyä kuluttajaystävällisinä. Tämä lupaus on pätenyt Canyonin pyörissä yrityksen historian alusta alkaen, Canyonin pyörät ovat edelleenkin hinta-laatusuhteeltaan hyvin kilpailukykyisiä.

Kun testipyörän hinta huitelee lähellä 8 500 euroa, siltä voidaan siis odottaa hyvin paljon hyvää ja ominaisuuksiakin. Pyörän ominaisuuksiin ja kokoonpanoon palaamme myös myöhemmin kestotestin edetessä.

Koska Canyon myy pyörät verkkokaupasta, ne tulevat tilaajilleen pahvilaatikoissa, niin Moottorin käyttötestin pyöräkin.

Pyörän käyttöönotto vaatii siis jonkun verran toimenpiteitä. Esimerkiksi satulatolppa ja satula ovat irrallaan paketissa, samoin etukiekko sekä ohjaustanko. Pakkauksesta löytyvät myös pyörän ajojärjestelmän sekä hissitolpan latauslaitteet.

Canyon toimittaa pyörien mukana myös momenttiavaimen, joka avulla eri komponentit saa kiristettyä oikeaan kireyteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iskari oikeaan paineeseen

Testipyörän mukana oli myös juomapullot valmiiksi kiinnitettyihin juomapulloteilineisiin sekä avopolkimet sekä iskaripumppu. Iskaripumppua tarvitaan oikeiden iskunvaimentimien paineiden asettamiseen, koska testipyörässä on etuiskunvaimennus. Iskunvaimennuksen säätö onnistuu helposti myös ensikertalaiselta, kun perehtyy Canyonin ohjeisiin. Oikean paineen säätäminen on helppoa, iskunvaimentimen päässä oleva korkki auki, iskaripumppu kiinni, sopiva paine pumpataan iskunvaimentimeen sisään, pumppu irti ja korkki kiinni. Oikea paine säädetään kuskin painon mukaan ja pyörän etuhaarukasta löytyy tätä varten taulukko, josta oikean painemäärän voi lukea.

Testipyörässä on myös Rockshoxin Reverd -hissitolppa, joka toimii ilmanpaineella, sekin täytyy säätää myös toimimaan. Hissitolppa maastohenkisessä pyörässä on melkein välttämättämyys. Hissitolpan avulla satulan saa esimerkiksi haastavimmissa laskuissa maastossa alas, jolloin pyörän hallitseminen on helpompaa ja tasapainoisempaa.

Pakkauksessa mukana olleita avopolkimia ei otettu käyttöön, vaan Canyoniin kiinnitettiin käyttötestin ajaksi spd-polkimet, jotta pyöräilykengät saadaan pyörään kiinni tehokkaan ajon aikaansaamiseksi. Klossipolkimet ja niillä ajaminen sopii erinomaisesti Grizl:On -pyörän urheilulliseen luonteeseen.

Pyörän käyttöönottoon meni aikaa reilun tunnin verran, joten mistään isosta toimenpiteestä ei ole kysymys. Kokematonkin pyörien kasaaja pystyy tekemään käyttöönoton, kun noudattaa mukana tullutta ohjekirjaa sekä Canyonin nettisivuilla olevia ohjeita pyörän kasaamiseen.

Kun pyörä on käyttöönotettu, iskaripaineet sekä rengaspaineet asetettu, Grizl:On on valmis ensimmäiselle testilenkille, josta kerromme lisää seuraavassa sähköpyörän käyttötesti -jutussamme.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat