7.5.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: näin mittaamme suorituskyvyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyään ei enää juuri laiskoja autoja tehdä, mutta ohituskiihtyvyydessä saattaa silti olla isoja eroja. Niinpä suorituskyvyn mittaaminen on edelleen enemmän kuin perusteltua. Autojen kiihtyvyys on perinteisesti puntaroitu nollasta sataan -arvolla, mihin valmistajien ilmoittamat lukemat edelleen perustuvat. Tämä on kuitenkin varsin kaukana tavallisen autonkäyttäjän ajotyylistä – sen verran brutaaleja toimenpiteitä absoluuttiseen seisovaan lähtöön edellytetään.Paitsi, että liikkeelle lähdetään manuaalivaihteisella autolla aina optimikierroksilla kumit kiljuen, myös vaihteenvaihtojen on oltava mahdollisimman nopeita, ja ennen sitä kierrokset venytetään aivan maksimiinsa.Alati yleistyvillä automaattivaihteistoilla mittaus on tietysti yksinkertaisempaa, mutta siinäkin autoa ”herätellään” kiivaampaan kulkuun yhtä aikaa jarrua ja kaasua painamalla, ja liikkeellelähtö tapahtuu jarru vapauttaen – ja monesti myös vetopyörät savuten.Julkaisukelpoisten sekuntilukemien saaminen edellyttää lisäksi useita onnistuneita kiihdytyksiä molempiin suuntiin tuulen vaikutuksen minimoimiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähempänä normiautoilijaaEdellä mainitut revittelyt olemme viime vuosina jättäneet erikoisempien autojen, kuten tehokkaiden sporttimallien ja urheiluautojen koeajojen yksinoikeudeksi.Tavallisilla perheautoilla huomattavasti tärkeämpää ovat moottorin sitkeäveto-ominaisuudet ja käytännön kiihtyvyys. Nämä saadaan parhaiten esille kiihdyttämällä autolla ”lennosta” tietty nopeusväli, ja arvioimalla kulkupuoli sen mukaan.Parhaaksi mittausalueeksi olemme valikoineet välin 80–120 km/h. Se on nykyautojen moottorien ominaisuuksiin ja vaihteiston välityksiin nähden sopivin ja riittävän laaja, ja istuu myös hyvin yksiin suomalaisten nopeusrajoitusten kanssa.Manuaalivaihteisilla autoilla tämä mittaus on erityisen hedelmällinen, sillä se voidaan kuusivaihteisilla vaihteistoilla suorittaa jopa neljällä eri pykälällä eli 3, 4, 5 ja 6 – ensin mainittu tietysti edellyttäen, että kolmonen yltää todelliseen 120 km/h nopeuteen asti.Jo harvinaisilla viisivaihteisilla autoilla on puolestaan mahdollista saada tulokset kolmella vaihteella, siis 3–5.Jos moottorin alavääntö on heikko, se tulee mittauksessa esiin viimeistään suurimmalla vaihteella kiihdytettäessä, sillä nykyisten pitkien välitysten aikakaudella kierrokset asettuvat 80 km/h lähtönopeudella varsin alas.Modernien ahdettujen moottorien esiinmarssi on tosin leikannut kaikkein laiskimmat autot automaailmasta pois, mutta toisaalta pelkkä takapuolituntuma ei enää yhtä lailla paljasta todellista suorituskykyä. Mittaus on siis edelleen – tai etenkin nyt – perusteltu toimenpide.Automaattivaihteisilla autoilla tämäkin mittaus on simppelimpi suorittaa, kun laatikko hoitaa aina mahdollisimman pienen pykälän pesään, mutta vaihteiston reagointi ja vaihtamisen nopeus kyllä paljastuvat – kuten tietysti se moottorin tarjoama kulkupuolikin. Ja kuten sanottu, sieltä löytyy yhä nykypäivänäkin yllättäviä eroja.Tukee takapuolituntumaaMittaus tehdään joko suljetulla alueella tai sitten tasaisella moottoritiellä hiljaiseen aikaan siten, että siitä on mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle.Käytännössä kokeneilla testaajillamme on takanaan satoja, jopa tuhansia vastaavia mittauksia, joten he pystyvät tekemään työnsä niin, etteivät kanssaliikennöitsijät huomaa mitään erikoista – eikä liikenneturvallisuus luonnollisesti vaarannu.Mittauksessa käytämme satelliittipaikannusta hyödyntävää Racelogic Performance Box -laitetta, joka kertoo muun muassa oikean ajonopeuden. Se haarukoidaan hieman alle 80 km/h tasoon ja jos tie on vapaa, kaasupoljin painetaan pohjaan. 120 km/h nopeuden kohdalla mittaus lopetetaan, ja laitteen näytöstä voidaan lukea saavutettu kiihtyvyysarvo sekunteina.Edellä mainitut tuuliolosuhteet vaikuttavat ohituskiihtyvyyteenkin. Niinpä myös 80–120 km/h -mittaukset suoritetaan vastakkaisiin ajosuuntiin, ja kaikilla vaihteilla saaduista tuloksista lasketaan keskiarvot, jotka sitten julkaistaan lehdessä. Luonnollisesti pyrimme valitsemaan mittauspäiväksi mahdollisimman tyynen sään, ja kuiva keli on niin ikään itsestään selvyys.Kun näitä ”vetoja” suoritetaan molempiin suuntiin kymmeniä kappaleita vertailukelpoisten tulosten saamiseksi – ja siinä on vasta yhden auton edellyttämä työrupeama – päivän päätteeksi tietää kiihdytelleensä.Mieltä lämmittää silti se, että tämän jälkeen käsissä on kullanarvoista dataa, joka tukee muilla koeajolenkeillä saatuja havaintoja auton kulkupuolesta. Juttuun jalostettuna ne kertovat aukottomasti sen, onko auto ripeä, laiska vai jotain siltä väliltä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle