7.5.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: näin mittaamme suorituskyvyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyään ei enää juuri laiskoja autoja tehdä, mutta ohituskiihtyvyydessä saattaa silti olla isoja eroja. Niinpä suorituskyvyn mittaaminen on edelleen enemmän kuin perusteltua. Autojen kiihtyvyys on perinteisesti puntaroitu nollasta sataan -arvolla, mihin valmistajien ilmoittamat lukemat edelleen perustuvat. Tämä on kuitenkin varsin kaukana tavallisen autonkäyttäjän ajotyylistä – sen verran brutaaleja toimenpiteitä absoluuttiseen seisovaan lähtöön edellytetään.Paitsi, että liikkeelle lähdetään manuaalivaihteisella autolla aina optimikierroksilla kumit kiljuen, myös vaihteenvaihtojen on oltava mahdollisimman nopeita, ja ennen sitä kierrokset venytetään aivan maksimiinsa.Alati yleistyvillä automaattivaihteistoilla mittaus on tietysti yksinkertaisempaa, mutta siinäkin autoa ”herätellään” kiivaampaan kulkuun yhtä aikaa jarrua ja kaasua painamalla, ja liikkeellelähtö tapahtuu jarru vapauttaen – ja monesti myös vetopyörät savuten.Julkaisukelpoisten sekuntilukemien saaminen edellyttää lisäksi useita onnistuneita kiihdytyksiä molempiin suuntiin tuulen vaikutuksen minimoimiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähempänä normiautoilijaaEdellä mainitut revittelyt olemme viime vuosina jättäneet erikoisempien autojen, kuten tehokkaiden sporttimallien ja urheiluautojen koeajojen yksinoikeudeksi.Tavallisilla perheautoilla huomattavasti tärkeämpää ovat moottorin sitkeäveto-ominaisuudet ja käytännön kiihtyvyys. Nämä saadaan parhaiten esille kiihdyttämällä autolla ”lennosta” tietty nopeusväli, ja arvioimalla kulkupuoli sen mukaan.Parhaaksi mittausalueeksi olemme valikoineet välin 80–120 km/h. Se on nykyautojen moottorien ominaisuuksiin ja vaihteiston välityksiin nähden sopivin ja riittävän laaja, ja istuu myös hyvin yksiin suomalaisten nopeusrajoitusten kanssa.Manuaalivaihteisilla autoilla tämä mittaus on erityisen hedelmällinen, sillä se voidaan kuusivaihteisilla vaihteistoilla suorittaa jopa neljällä eri pykälällä eli 3, 4, 5 ja 6 – ensin mainittu tietysti edellyttäen, että kolmonen yltää todelliseen 120 km/h nopeuteen asti.Jo harvinaisilla viisivaihteisilla autoilla on puolestaan mahdollista saada tulokset kolmella vaihteella, siis 3–5.Jos moottorin alavääntö on heikko, se tulee mittauksessa esiin viimeistään suurimmalla vaihteella kiihdytettäessä, sillä nykyisten pitkien välitysten aikakaudella kierrokset asettuvat 80 km/h lähtönopeudella varsin alas.Modernien ahdettujen moottorien esiinmarssi on tosin leikannut kaikkein laiskimmat autot automaailmasta pois, mutta toisaalta pelkkä takapuolituntuma ei enää yhtä lailla paljasta todellista suorituskykyä. Mittaus on siis edelleen – tai etenkin nyt – perusteltu toimenpide.Automaattivaihteisilla autoilla tämäkin mittaus on simppelimpi suorittaa, kun laatikko hoitaa aina mahdollisimman pienen pykälän pesään, mutta vaihteiston reagointi ja vaihtamisen nopeus kyllä paljastuvat – kuten tietysti se moottorin tarjoama kulkupuolikin. Ja kuten sanottu, sieltä löytyy yhä nykypäivänäkin yllättäviä eroja.Tukee takapuolituntumaaMittaus tehdään joko suljetulla alueella tai sitten tasaisella moottoritiellä hiljaiseen aikaan siten, että siitä on mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle.Käytännössä kokeneilla testaajillamme on takanaan satoja, jopa tuhansia vastaavia mittauksia, joten he pystyvät tekemään työnsä niin, etteivät kanssaliikennöitsijät huomaa mitään erikoista – eikä liikenneturvallisuus luonnollisesti vaarannu.Mittauksessa käytämme satelliittipaikannusta hyödyntävää Racelogic Performance Box -laitetta, joka kertoo muun muassa oikean ajonopeuden. Se haarukoidaan hieman alle 80 km/h tasoon ja jos tie on vapaa, kaasupoljin painetaan pohjaan. 120 km/h nopeuden kohdalla mittaus lopetetaan, ja laitteen näytöstä voidaan lukea saavutettu kiihtyvyysarvo sekunteina.Edellä mainitut tuuliolosuhteet vaikuttavat ohituskiihtyvyyteenkin. Niinpä myös 80–120 km/h -mittaukset suoritetaan vastakkaisiin ajosuuntiin, ja kaikilla vaihteilla saaduista tuloksista lasketaan keskiarvot, jotka sitten julkaistaan lehdessä. Luonnollisesti pyrimme valitsemaan mittauspäiväksi mahdollisimman tyynen sään, ja kuiva keli on niin ikään itsestään selvyys.Kun näitä ”vetoja” suoritetaan molempiin suuntiin kymmeniä kappaleita vertailukelpoisten tulosten saamiseksi – ja siinä on vasta yhden auton edellyttämä työrupeama – päivän päätteeksi tietää kiihdytelleensä.Mieltä lämmittää silti se, että tämän jälkeen käsissä on kullanarvoista dataa, joka tukee muilla koeajolenkeillä saatuja havaintoja auton kulkupuolesta. Juttuun jalostettuna ne kertovat aukottomasti sen, onko auto ripeä, laiska vai jotain siltä väliltä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä