7.5.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: näin mittaamme suorituskyvyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyään ei enää juuri laiskoja autoja tehdä, mutta ohituskiihtyvyydessä saattaa silti olla isoja eroja. Niinpä suorituskyvyn mittaaminen on edelleen enemmän kuin perusteltua. Autojen kiihtyvyys on perinteisesti puntaroitu nollasta sataan -arvolla, mihin valmistajien ilmoittamat lukemat edelleen perustuvat. Tämä on kuitenkin varsin kaukana tavallisen autonkäyttäjän ajotyylistä – sen verran brutaaleja toimenpiteitä absoluuttiseen seisovaan lähtöön edellytetään.Paitsi, että liikkeelle lähdetään manuaalivaihteisella autolla aina optimikierroksilla kumit kiljuen, myös vaihteenvaihtojen on oltava mahdollisimman nopeita, ja ennen sitä kierrokset venytetään aivan maksimiinsa.Alati yleistyvillä automaattivaihteistoilla mittaus on tietysti yksinkertaisempaa, mutta siinäkin autoa ”herätellään” kiivaampaan kulkuun yhtä aikaa jarrua ja kaasua painamalla, ja liikkeellelähtö tapahtuu jarru vapauttaen – ja monesti myös vetopyörät savuten.Julkaisukelpoisten sekuntilukemien saaminen edellyttää lisäksi useita onnistuneita kiihdytyksiä molempiin suuntiin tuulen vaikutuksen minimoimiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähempänä normiautoilijaaEdellä mainitut revittelyt olemme viime vuosina jättäneet erikoisempien autojen, kuten tehokkaiden sporttimallien ja urheiluautojen koeajojen yksinoikeudeksi.Tavallisilla perheautoilla huomattavasti tärkeämpää ovat moottorin sitkeäveto-ominaisuudet ja käytännön kiihtyvyys. Nämä saadaan parhaiten esille kiihdyttämällä autolla ”lennosta” tietty nopeusväli, ja arvioimalla kulkupuoli sen mukaan.Parhaaksi mittausalueeksi olemme valikoineet välin 80–120 km/h. Se on nykyautojen moottorien ominaisuuksiin ja vaihteiston välityksiin nähden sopivin ja riittävän laaja, ja istuu myös hyvin yksiin suomalaisten nopeusrajoitusten kanssa.Manuaalivaihteisilla autoilla tämä mittaus on erityisen hedelmällinen, sillä se voidaan kuusivaihteisilla vaihteistoilla suorittaa jopa neljällä eri pykälällä eli 3, 4, 5 ja 6 – ensin mainittu tietysti edellyttäen, että kolmonen yltää todelliseen 120 km/h nopeuteen asti.Jo harvinaisilla viisivaihteisilla autoilla on puolestaan mahdollista saada tulokset kolmella vaihteella, siis 3–5.Jos moottorin alavääntö on heikko, se tulee mittauksessa esiin viimeistään suurimmalla vaihteella kiihdytettäessä, sillä nykyisten pitkien välitysten aikakaudella kierrokset asettuvat 80 km/h lähtönopeudella varsin alas.Modernien ahdettujen moottorien esiinmarssi on tosin leikannut kaikkein laiskimmat autot automaailmasta pois, mutta toisaalta pelkkä takapuolituntuma ei enää yhtä lailla paljasta todellista suorituskykyä. Mittaus on siis edelleen – tai etenkin nyt – perusteltu toimenpide.Automaattivaihteisilla autoilla tämäkin mittaus on simppelimpi suorittaa, kun laatikko hoitaa aina mahdollisimman pienen pykälän pesään, mutta vaihteiston reagointi ja vaihtamisen nopeus kyllä paljastuvat – kuten tietysti se moottorin tarjoama kulkupuolikin. Ja kuten sanottu, sieltä löytyy yhä nykypäivänäkin yllättäviä eroja.Tukee takapuolituntumaaMittaus tehdään joko suljetulla alueella tai sitten tasaisella moottoritiellä hiljaiseen aikaan siten, että siitä on mahdollisimman vähän haittaa muulle liikenteelle.Käytännössä kokeneilla testaajillamme on takanaan satoja, jopa tuhansia vastaavia mittauksia, joten he pystyvät tekemään työnsä niin, etteivät kanssaliikennöitsijät huomaa mitään erikoista – eikä liikenneturvallisuus luonnollisesti vaarannu.Mittauksessa käytämme satelliittipaikannusta hyödyntävää Racelogic Performance Box -laitetta, joka kertoo muun muassa oikean ajonopeuden. Se haarukoidaan hieman alle 80 km/h tasoon ja jos tie on vapaa, kaasupoljin painetaan pohjaan. 120 km/h nopeuden kohdalla mittaus lopetetaan, ja laitteen näytöstä voidaan lukea saavutettu kiihtyvyysarvo sekunteina.Edellä mainitut tuuliolosuhteet vaikuttavat ohituskiihtyvyyteenkin. Niinpä myös 80–120 km/h -mittaukset suoritetaan vastakkaisiin ajosuuntiin, ja kaikilla vaihteilla saaduista tuloksista lasketaan keskiarvot, jotka sitten julkaistaan lehdessä. Luonnollisesti pyrimme valitsemaan mittauspäiväksi mahdollisimman tyynen sään, ja kuiva keli on niin ikään itsestään selvyys.Kun näitä ”vetoja” suoritetaan molempiin suuntiin kymmeniä kappaleita vertailukelpoisten tulosten saamiseksi – ja siinä on vasta yhden auton edellyttämä työrupeama – päivän päätteeksi tietää kiihdytelleensä.Mieltä lämmittää silti se, että tämän jälkeen käsissä on kullanarvoista dataa, joka tukee muilla koeajolenkeillä saatuja havaintoja auton kulkupuolesta. Juttuun jalostettuna ne kertovat aukottomasti sen, onko auto ripeä, laiska vai jotain siltä väliltä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti