25.6.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: ratissakin riittää raportoitavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ohjauspyörä saattaa kuulostaa yksioikoiselta arvostelun kohteelta, mutta niistäkin löytyy vertailuissamme ja koeajoissamme yllättävän paljon eroja. Ohjauspyörällä on nykyisin paljon laajempikin rooli auton sisustuksessa kuin pelkkä suunnannäyttäjän tehtävä. Toki pääasia on edelleen kuljettajan käsien antamien ohjauskäskyjen välittäminen etupyörille ja sitä kautta tiehen, mutta jatkuvasti alaa valtaava elektroniikka, kuten myös muotoilu, ovat tuoneet tähänkin lisämausteitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKädet nappulaviidakossaNiin kutsuttu monitoimiohjauspyörä, sellainen, jonka nappuloista voi ohjata kojelaudan eri toimintoja, alkoi yleistyä autoissa viimeistään 2000-luvulle tultaessa. Sitä ennen ainoana kytkimenä ratin pinnassa toimi perinteinen töötti.Nykyisellään käyttökytkimillä ryyditetty ratti on uusissa autoissa enemmän selviö kuin poikkeus. Tavanomaisesti näillä namiskoilla aktivoidaan soitin, puhelut, navigaattori, puheohjaus ynnä muut tämän päivän autoiluun liittyvät tuiki tärkeät toiminnot.Sijoituspaikka on paitsi mukava, myös liikenneturvallisuuden kannalta hyvinkin perusteltu, eihän kuljettajan tarvitse toimintoja käyttääkseen irrottaa käsiään ohjauspyörästä.Näihinkin nappuloihin liittyy silti suunnittelueroja, joita sitten autoja arvostellessa nuuskimme. Ovatko säätimet hyvin sijoitettuja niin, että käyttö sujuu esimerkiksi pelkillä peukaloilla? Ovatko kytkimet painonappuloita vai rullasäätimiä, ja minkälainen tuntuma niissä on? Entä nappuloiden merkinnät, ovatko ne kansantajuisia vai hieroglyfejä? Ja tietysti se, minkälaisessa yhteistyössä nappulat pelaavat auton mittariston sekä kojelaudan keskinäytön valikoiden kanssa, kiinnostaa myös. Nappuloiden ja säätimien testaamiseen on hyvää aikaa, ajammehan koeajoautoilla tyypillisesti viikon kestävän rupeaman aikana satoja kilometrejä, ja vertailuautoilla lukemat ovat jo nelinumeroisia.Keinoa ja aitoa nahkaaToki arvostelemme myös itse ohjauspyörän ergonomian. Kun ratti on saatu säädettyä oikealle kohdalleen, tarkastamme miltä sen pintamateriaali tuntuu. Muovipäällysteiset ohjauspyörät alkavat olla nykypäivänä vähemmistössä, mutta nahkaverhoilussakin on yllättävän suuria eroja. Nahaksi mainostettu materiaali saattaa olla silkkaa muovia, ja mitä kalliimpiin autoihin mennään, sitä hienostuneemman ja aidomman tuntuiseksi nahka muuttuu.Yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää, on ratin muotoilu – kuten se, miten paksu ohjauspyörän kehä on, ja missä kohdissa sekä miten muotoiltuja ratin puolat ovat. Hyvin suunnitellun ohjauspyörän avulla ajaminen sujuu kaikkiaan paremmin, joskin esimerkiksi auton suuntavakavuuden puutteita se ei tietenkään pysty korjaamaan. Tuo onkin sitten jälleen oma arvostelun kohteensa, mistä lisää tuonnempana.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen