25.6.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: ratissakin riittää raportoitavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ohjauspyörä saattaa kuulostaa yksioikoiselta arvostelun kohteelta, mutta niistäkin löytyy vertailuissamme ja koeajoissamme yllättävän paljon eroja. Ohjauspyörällä on nykyisin paljon laajempikin rooli auton sisustuksessa kuin pelkkä suunnannäyttäjän tehtävä. Toki pääasia on edelleen kuljettajan käsien antamien ohjauskäskyjen välittäminen etupyörille ja sitä kautta tiehen, mutta jatkuvasti alaa valtaava elektroniikka, kuten myös muotoilu, ovat tuoneet tähänkin lisämausteitaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kädet nappulaviidakossa Niin kutsuttu monitoimiohjauspyörä, sellainen, jonka nappuloista voi ohjata kojelaudan eri toimintoja, alkoi yleistyä autoissa viimeistään 2000-luvulle tultaessa. Sitä ennen ainoana kytkimenä ratin pinnassa toimi perinteinen töötti. Nykyisellään käyttökytkimillä ryyditetty ratti on uusissa autoissa enemmän selviö kuin poikkeus. Tavanomaisesti näillä namiskoilla aktivoidaan soitin, puhelut, navigaattori, puheohjaus ynnä muut tämän päivän autoiluun liittyvät tuiki tärkeät toiminnot. Sijoituspaikka on paitsi mukava, myös liikenneturvallisuuden kannalta hyvinkin perusteltu, eihän kuljettajan tarvitse toimintoja käyttääkseen irrottaa käsiään ohjauspyörästä. Näihinkin nappuloihin liittyy silti suunnittelueroja, joita sitten autoja arvostellessa nuuskimme. Ovatko säätimet hyvin sijoitettuja niin, että käyttö sujuu esimerkiksi pelkillä peukaloilla? Ovatko kytkimet painonappuloita vai rullasäätimiä, ja minkälainen tuntuma niissä on? Entä nappuloiden merkinnät, ovatko ne kansantajuisia vai hieroglyfejä? Ja tietysti se, minkälaisessa yhteistyössä nappulat pelaavat auton mittariston sekä kojelaudan keskinäytön valikoiden kanssa, kiinnostaa myös. Nappuloiden ja säätimien testaamiseen on hyvää aikaa, ajammehan koeajoautoilla tyypillisesti viikon kestävän rupeaman aikana satoja kilometrejä, ja vertailuautoilla lukemat ovat jo nelinumeroisia. Keinoa ja aitoa nahkaa Toki arvostelemme myös itse ohjauspyörän ergonomian. Kun ratti on saatu säädettyä oikealle kohdalleen, tarkastamme miltä sen pintamateriaali tuntuu. Muovipäällysteiset ohjauspyörät alkavat olla nykypäivänä vähemmistössä, mutta nahkaverhoilussakin on yllättävän suuria eroja. Nahaksi mainostettu materiaali saattaa olla silkkaa muovia, ja mitä kalliimpiin autoihin mennään, sitä hienostuneemman ja aidomman tuntuiseksi nahka muuttuu. Yhtä tärkeää, ellei tärkeämpää, on ratin muotoilu – kuten se, miten paksu ohjauspyörän kehä on, ja missä kohdissa sekä miten muotoiltuja ratin puolat ovat. Hyvin suunnitellun ohjauspyörän avulla ajaminen sujuu kaikkiaan paremmin, joskin esimerkiksi auton suuntavakavuuden puutteita se ei tietenkään pysty korjaamaan. Tuo onkin sitten jälleen oma arvostelun kohteensa, mistä lisää tuonnempana. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe