2.7.2019 Ajoneuvot Testipäiväkirja: takaluukku arjen avustajana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tavaratilaan pääsy on luukusta kiinni, se tiedetään. Tässäkin tapauksessa toteutukset vaihtelevat voimakkaasti autonvalmistajasta riippuen. Takaluukun arvosteleminen kuulostaa varmasti pilkun viilaamiselta. Mitäpä eroja noissa nyt olisi – sen kun avaa, lastaa kamat konttiin ja paiskaa kiinni, eikös vain? Mutta jälleen kerran: kun asiaa ryhtyy tarkemmin analysoimaan, myös tässä suhteessa eroja löytyy runsaasti autojen välillä.Kuten kaikessa testaamisessa, myös tavaratilan kannen arvostelemisessa pitää ensin tiedostaa mitä arvostellaan, ja mihin autoluokkaan arvosteltava kohde luokitellaan. Takaluukun tapauksessa kyse on luonnollisesti siitä, onko auto porrasperäinen, niin kutsutusti viistoperäinen vai omaako se farmarimaisen pystyperän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPortaasta peräänEnsin mainittu automalli, siis perinteinen sedan, ei luonnollisesti ole tarkoitettu suurten tavaroiden jokapäiväiseen roudaamiseen. Käyttäjälle riittää, että konttiin menevät pienemmät kamat suhteellisen sutjakkaasti.Silti sedaninkin lastausaukon koolla on merkitystä: nykyautoissa aina vain taemmas ulottuva, viisto takalasi napsaisee aimo osan aukon yläosasta. Monen porrasperän lastausaukko muistuttaakin tänä päivänä lähinnä kirjeluukkua – emmekä nyt vitsaile kuin vähän.Ilahduttavasti kuormauskynnys sentään on nykyään liki poikkeuksetta matala, eli luukku aukeaa takavalojen välistä aina puskurin yläpintaan saakka.Lihasvoimat, ei kiitos!Kun sitten edetään isompiin takaluukkuihin, niiden kautta tavaraa lastataan selvästi sedaneita enemmän ja useamminkin, ja täten myös luukun vaatimustaso samassa suhteessa kasvaa. Farmariversioissa asia on vielä lyhytperäisiä hatchback-korimalleja kriittisempi.Perusjuttuna on nytkin lastausaukko, joka on oltava mahdollisimman laaja, jotta esimerkiksi ison laatikon kyytiin mahduttaminen ei olisi luukun koosta kiinni. Lastauskorkeuden eli matkan maasta aukon alatasoon tulisi puolestaan olla mahdollisimman pieni, jotta vältytään ylimääräiseltä punnertamiselta.Myös luukun kevytkäyttöisyydellä on merkitystä. Toisin kuin sedaneissa, joiden pienempi luukku on käytännöllisesti katsoen aina melko vaivaton sulkea, isommissa takaluukuissa esiintyy tässä mielessä suurtakin vaihtelua.Markkinoilla on edelleen hyvinkin jäykästi sulkeutuvia luukkuja, ja tällöin myös luukun sisäpuolisen sulkemiskahvan sijoitus ja jämäkkyys joutuvat tositestiin. Liian pieni kahva ja jäykkä luukku on jokapäiväisen käytön kannalta ikävä yhdistelmä, kun taas kevyesti laskeutuva luukku kunnon tartuntakahvoilla ilahduttaa jokaisella sulkemiskerralla.Sähköllä sutjakkaamminJäykkyyden tuskaa lieventää sähköisesti liikuteltava luukku, joka parhaimmillaan avautuu kaukosäätimellä, puskurin alta jalkaa heilauttamalla tai jopa täysin automaattisesti, kun avaimella varustautunut henkilö kävelee auton peräosan luokse.Nämä ”kädettömät” toiminnot ovat erityisen käteviä silloin, kun autoilija lähestyy kulkupeliään painavat ostoskassit molemmissa käsissään. Sähköisten luukkujen toimintatavoissakin on toki eroja. Eräissä autoissa luukku sulkeutuu tuskastuttavan hitaasti, ja jos luukun sisäpaneeli on muotoiltu tilaa tuhlailevan paksuksi, myös lukittuminen tuottaa yleensä hankaluuksia, kun kontti on pakattu tupaten täyteen.Manuaalisesti suljettavalla systeemillä selviää tästä tilanteesta yleensä normaalia voimakkaammalla luukun painamisella, mutta toki ohueksi muotoiltu sisäpaneeli tuo vielä rahtusen kaivattua lisätilaa konttiin kuin konttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkälle pääntilaaMuita arvostelukriteerejä isoissa takaluukuissa on avautumiskorkeus eli se, mahtuuko pitkä lastaaja seisomaan suorana luukun alle sekä se, miten näkösuoja käyttäytyy luukun avaamisen jälkeen. Rullatyyppisen peitteen laskostaminen kuormauksen yhteydessä kun voi olla hyvinkin kömpelöä.Parhaimmaksi ratkaisuksi onkin osoittautunut itsestään kokoon taittuva suoja, jolloin ylimääräisiä käsiä ei tähänkään toimenpiteeseen tarvita. Välimuotona on peite, joka rullautuu kokoon yhdellä painalluksella, mutta sekään ei vedä vertoja edellä kerrotulle automaattiselle toiminnolle.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä