9.6.2017

Traktorit ja työkoneet ylpeästi esillä Helsingin Rautatientorilla

Ponssen kahdeksanpyöräinen ScorpionKing -harvesteri edustaa tätä päivää parhaimmillaan.

Moottorin kuvagalleria välittää tunnelman MTK100 -tapahtumasta niillekin, jotka eivät ehdi, tai pääse, itse paikalle.

Edellisen päivän sade on väistynyt ja aurinkokin pilkottaa pilvien välistä Helsingin rautatieasemalla. Tunnelma paikalla on lämmin. Lasten into kiiltää silmissä, kun he juoksevat Valmetin punaisilta traktoreilta seuraavan maatalouskoneen luokse. Työmatkalaiset ja perheet unohtuvat pitkäksi toviksi maataloushistorian pariin.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto tarjoilee sekä oman olemassaolonsa että Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan kunniaksi laajan kattauksen traktoreita ja muita työkoneita Helsingin Rautatientorilla perjantaina 9.6. klo 9–15. Näytillä on kalustoa aina 1910-luvulta nykypäivään asti.

Helsingin Rautatieasema täyttyi aamulla traktoreista, maamoottoreista ja muista maatalouskoneista.

Yleisötapahtuma on ilmainen ja se huipentuu kello 13.15 tapahtumasta Mannerheimintietä kohti Messukeskusta lähtevään kavalkadiin, joka koostuu kymmenistä työkoneista. Torilla jatketaan kello kolmeen asti tanssin, haastatteluiden, moottorisahanäytösten sekä muiden ohjelmanumeroiden muodossa. Tapahtumaa voi seurata myös verkossa osoitteissa mtk.fi sekä maaseuduntulevaisuus.fi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laajasti työkoneita

Työkoneiden osalta tapahtumassa on nähtävillä myös uusinta kotimaista huippuosaamista. Esimerkiksi leikkuupuimureiden osalta nähtävillä on Sampo Rosenlewin Comia-sarjan C8 ja metsätyökoneista valtavaksi myyntimenestykseksi noussut Ponsse ScorpionKing. Jo pelkkä laitteiden koko herättää kunnioitusta, saati niiden tekniikka.

Paikalla on lisäksi esimerkiksi maamoottoreita, joista vanhimmat ovat 1910-luvulta. Maamoottori on tavallisesti harvaiskuinen työkoneen voimanlähde, joka käy bensiinillä, petrolilla tai polttoöljyllä. Voima moottorilta työkoneelle välitetään hihnalla. Suomessa olikin 1900-luvun alkupuolella useita maamoottorivalmistajia. Erityistä huomiota torilla herättää kauniissa kunnossa oleva 1920-luvun Osmo-maamoottori.

Myös moottorisahataidetta on nähtävillä MTK100 -tapahtumassa. Päätähtinä toimivat Juha Käkelä ja Ulla Haglund.

Höyryauralaitos

Henry Fordin Fordson oli ensimmäinen traktori, jonka valmistusmäärä nousi tuhansiin. Sellaisia tapahtumasta löytyy kaksi kappaletta vuosikymmeniltä 1910 ja 1920. Traktoria tosin kutsuttiin alkuaikoina suomen kielellä höyryauralaitokseksi.

MTK100-tapahtumassa näytillä oleva, vuonna 1946 julkaistu, Ferguson TE-20 oli aikanaan luomassa kolmipistenostolaitteen vallankumousta. Tämä siitä huolimatta, että kolmipistenostolaite olikin keksitty jo 1930-luvulla.

Torin keskeltä löytyvä Fiat 412 -traktori on korjausvarusteltu, joka tekee siitä eräänlaisen työkoneiden ambulanssin. 1960-luvun edustajalla annettiinkin hitsausnäytös keskellä Rautatientoria. Vastaavaa ei pääse aivan joka päivä kokemaan.

Fiat 412 -traktori on varustettu hitsauslaitteistolla, jolla myös annettiin asiaankuuluva näytös keskellä Rautatientoria. Traktori on 1960-luvulta.

1970-luvulla nähtiin turvaohjaamon murros, kun se oli vuonna 1969 määrätty pakolliseksi kaikkiin uusiin traktoreihin. Turvaohjaamo onkin yleistymisensä jälkeen pelastanut usean kuljettajan hengen. Samalla traktoreiden mukavuus parani, sillä turvaohjaamo tarkoitti myös sääsuojaa ja kehittyneempää äänieristystä.

Myöhemmin traktoreihin yleistyi neliveto, vaihteiden määrä kasvoi ja toimintoja automatisoitiin. Tämä kaikki alkoi 1980-luvulla. Samoihin aikoihin Valmet nousi selkeäksi markkinajohtajaksi kotimaisilla markkinoilla. Suomessa onkin nykyään satoja tuhansia traktoreita. Rautatientorilla näistä on nähtävillä esimerkiksi uutuustuote Valtra T174 Suomi 100 -juhlamalli.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Luetuimmat