16.1.2024

TÜV-katsastus: Volkswagen Golf Sportsvan vähävikaisin 2–3-vuotias automalli – Tesla Model 3:ssa eniten vikoja

Tesla Model 3

Kattava TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen aiheuttamien hylkäysmäärien perusteella.

Kattava ja arvostettu saksalainen TÜV-katsastusraportti paljastaa, että eurooppalaiset ja etenkin saksalaiset automallit ovat kohentaneet viime vuosina laatuaan pudottaen japanilaiset aivan kuumimmasta kärjestä.

Katsastusraportin aineisto on kerätty 10,2 miljoonasta määräaikaiskatsastuksesta Saksassa aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuusi ikäryhmää autoja

Katsastusraportin tulokset on esitetty kuudessa eri ikäryhmässä aina 12–13 vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, akselistot, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Myynnissä meilläkin!

Valtaosa vikaraportissa mukana olevista automalleista on myynnissä myös Suomessa, joten eri automallien vikaherkkyydestä ja laadusta kertovat katsastustulokset palvelevat myös suomalaisia autoilijoita ja autonostajia.

Sähköautoja on uusimmassa TÜV-raportissa kolme mallia, Volkswagen e-Golf, Renault Zoe ja Tesla Model 3. Sähköautoista vain näiden kolmen mallin autokanta oli tilastollisesti riittävän kattava TÜV-raporttia varten. Volkswagen e-Golf sijoittui kärkiryhmään jaetulla neljännellä sijalla, Renault Zoe sijoittui keskiryhmään sijalla 49: Zoe oli muuten vähävikainen, mutta lukuisat akselistoviat piinaavat ja pudottivat sijoitusta. Tesla Model 3 jäi viimeiseksi sijalla 111 runsaiden akselistovikojen vuoksi. Vaikuttaa siltä, että Teslan akselistot ovat alimitoitettuja auton suureen massaan ja tehoon verrattuna.

Audi Q2

Saksalaiset kärjessä

Volkswagen Golf Sportsvan on 2–3-vuotiaiden ja koko tilaston paras hylkäysprosentilla 2,0. Audi Q2 nappasi toisen tilan hylkäysprosentilla 2,1, Audi TT sijoittui kolmanneksi hylkäysprosentilla 2,5. Parhaiden erot ovat pieniä: Neljännelle tilalle hylkäysprosentilla 2,6 sijoittui neljä mallia: Mercedes-Benz B-sarja, Mercedes-Benz GLC, Volkswagen e-Golf ja Volkswagen T-Roc.

Edellisten lisäksi 10-kärjessä -listalle pääsivät myös Mitsubishi ASX ja Toyota RAV4 jaetulla 8. sijalla sekä Audi Q5 ja Suzuki Vitara jaetulla 10. sijalla. Kärkikymmeniköstä löytyy kolme japanilaista merkkiä, Mitsubishi, Toyota ja Suzuki. Keskimääräinen hylkäysprosentti 2–3-vuotiaissa on 5,7 %.

Hänniltä tässä automallien nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä löytyvät Tesla Model 3 (hylkäysprosentti 14,7), Dacia Logan (11,4) ja Seat Alhambra (10,3).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla Model 3 nuorimpien hännänhuippu!

Tesla Model 3 on 2–3-vuotiaiden heikoin ja runsasvikaisin automalli, viimeisenä sijalla 111. 2–3-vuotiaissa Tesla Model 3-malleissa on runsaasti akselistojen vikoja, peräti 14 kertaa enemmän kuin samanikäisissä autoissa keskimäärin. Isohkossa sähköautossa akut lisäävät auton omamassaa sadoilla kiloilla ja lisäksi sähkömoottoreissa on mahtava vääntömomentti. Siksi akselistot joutuvat erittäin suurelle rasitukselle. Akselistojen ja niiden komponenttien viat muodostavat suuren hylkäysmäärän jo 2–3-vuotiaissa Tesla Model 3 -autoissa.

Ilmeisesti uudehkon ja kokemattoman autonvalmistajan suorittamat akselistojen kestävyystestit, koestukset ja -simulaatiot ennen sarjatuotantoa eivät ole olleet riittävän perusteellisia. Siksi akselistojen, niiden tukivarsien, nivelten ja holkkien kuluminen on ollut varsin nopeaa. Sen sijaan 2–3-vuotiaan Tesla Model 3:n jouset, iskunvaimentimet ja ohjauslaitteet ovat olleet hyvässä kunnossa. Teslan jarrulevyt ruostuvat nopeasti, koska jarrut ovat vähäisellä käytöllä sähköauton liike-energian talteenotossa, jolloin auton sähkömoottori toimii generaattorina.

14,7 prosenttia Tesla Model 3 -autoista hylättiin merkittävien, isojen vikojen vuoksi. 2–3-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysmäärä on 5,7 prosenttia ja parhaista malleista hylättiin vain 2,0–2,6 prosenttia. Suomalaiset katsastustilastot kertovat samansuuntaista asiaa isommasta Tesla S-mallista. Myös siinä akselistot ovat olleet akilleen kantapää ja pudottavat Teslan S:n sijoituksen häntäpäähän.

Ansiona ajomäärätiedot

TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja).

Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8, Mercedes-Benz GLE/ML ja Volkswagen Touareg) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Volkswagen Golf Sportsvan

TOP-automallit

27 vähävikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaprosentti on sama useammalla automallilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Volkswagen Golf Sportsvan (30 000) (2,0)
  • Audi Q2 (33 000) (2,1)
  • Audi TT (29 000) (2,5)
  • Mercedes-Benz B-sarja (32 000) (2,6)
  • Mercedes-Benz GLC (47 000) (2,6)
  • Volkswagen e-Golf (30 000) (2,6)
  • Volkswagen T-Roc (34 000) (2,6)
  • Mitsubishi ASX (32 000) (2,9)
  • Toyota RAV4 (39 000) (2,9)
  • Audi Q5 (53 000) (3,3)
  • Suzuki Vitara (30 000) (3,3)
  • Peugeot 2008 (30 000) (3,4)
  • Renault Captur (28 000) (3,5)
  • Opel Karl (22 000) (3,6)
  • Suzuki SX4 (30 000) (3,6)
  • Volkswagen T-Cross (26 000) (3,6)
  • Audi A6/A7 (63 000) (3,7)
  • Mercedes-Benz A-sarja (38 000) (3,7)
  • Hyundai ix20 (21 000) (3,8)
  • BMW 1-sarja/2-sarja (38 000) (3,9)
  • Mazda 3 (35 000) (3,9)
  • Mercedes-Benz C-sarja (53 000) (3,9)
  • Volkswagen Touareg (56 000) (3,9)
  • Audi A4/A5 (59 000) (4,0)
  • BMW 2-sarja Active Tourer (42 000) (4,0)
  • Peugeot 208 (28 000) (4,0)
  • Seat Ateca (40 000) (4,0)
BMW 4-sarjan Gran Coupé

FLOP-automallit

26 monivikaisinta automallia, 2–3-vuotiaat henkilöautot 

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaprosentti on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • BMW 3-sarja/4-sarja (57 000) (6,6)
  • Opel Astra (46 000) (6,6)
  • Škoda Octavia (62 000) (6,7)
  • BMW X5/X6 (60 000) (7,2)
  • Peugeot 308 (44 000) (7,2)
  • Škoda Citigo (31 000) (7,2)
  • Hyundai i10 (24 000) (7,3)
  • Citroën Berlingo (42 000) (7,4)
  • Opel Insignia (61 000) (7,5)
  • BMW 5-sarja/6-sarja (59 000) (7,6)
  • Renault Mégane (43 000) (7,7)
  • Volkswagen Caddy (49 000) (7,7)
  • Dacia Duster (36 000) (8,1)
  • Ford Mondeo (65 000) (8,2)
  • Ford S-Max (65 000) (8,2)
  • Ford Focus (49 000) (8,5)
  • Volkswagen Passat (68 000) (8,7)
  • Dacia Sandero (30 000) (8,8)
  • Volkswagen Sharan (53 000) (8,9)
  • Škoda Superb (67 000) (9,0)
  • Ford Galaxy (60 000) (9,1)
  • Škoda Scala (38 000) (9,1)
  • Dacia Dokker (38 000) (10,2)
  • Opel Crossland (28 000) (10,2)
  • Seat Alhambra (50 000) (10,3)
  • Dacia Logan (39 000) (11,4)
  • Tesla Model 3 (55 000) (14,7)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Keskimääräinen hylkäysprosentti 5,7 %.

Tuloksissa mielenkiintoista on se, että saman merkin eri malleja voi esiintyä sekä 25 parhaimman että 25 heikoimman listoilla. Näitä merkkejä ovat aakkosjärjestyksessä: BMW, Hyundai, Opel, Peugeot, Renault, Seat ja Volkswagen.

Luokkavoittajat (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Opel Karl) (3,6)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Peugeot 208) (4,0)
  • Pienempi keskiluokka (Volkswagen e-Golf) (2,6)
  • Isompi keskiluokka (Mercedes-Benz C-sarja) (3,9)
  • Tila-autot (Volkswagen Golf Sportsvan) (2,0)
  • Katumaasturit, SUV (Audi Q2) (2,1)

Luokkahäviäjät (2–3-vuotiaat autot)

Luokka, malli, vikaprosentti

  • Pikkuautot, A-segmentti (Hyundai i10) (7,3)
  • Pikkuautot, B-segmentti (Dacia Sandero) (8,8)
  • Pienempi keskiluokka (Dacia Logan) (11,4)
  • Isompi keskiluokka (Tesla Model 3) (14,7)
  • Tila-autot (Seat Alhambra) (10,3)
  • Katumaasturit, SUV (Opel Crossland) (10,2)

Joka viides auto kehnossa kunnossa

Uusimmassa katsastusraportissa koko tilaston keskimääräinen hylkäysten määrä on noussut 20,5 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli 20,2 prosenttia, toissa vuoden raportissa vain 17,9 %, mutta esimerkiksi vuoden 2014 raportissa peräti 24,9 %.

150 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi. Autokannan keski-ikä Saksassa on nousussa: Keski-ikä on nyt toisena vuotena peräkkäin hieman yli 10 vuoden. Vertailun vuoksi mainittakoon, että vuonna 2000 keski-ikä oli vain 6,9 vuotta, vuonna 2014 vain 8,8 vuotta. Saksan valtavasta, 49 miljoonan henkilöauton kannasta yli 10 miljoonaa henkilöautoa on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huolloista tingitään

Osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.

Myös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti.

Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Taustalla yli 10,2 miljoonaa katsastusta

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin uusimman vikaraportin tiedot pohjautuvat 10 225 866 määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2022 kesäkuu 2023. Mukana on 118 eri automallia, kun lisäksi lasketaan niiden mallimuutokset, on tilastossa 221 automallia kuudessa eri ikäryhmässä.

TÜVin raportti on laadittu tilastollisesti vakuuttavasti. Mukana ovat vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot mallin kussakin ikäryhmässä. Tämä selittää sitä, että raportista puuttuu joitakin suomalaisia autoilijoita kiinnostavia automalleja.

Sähköautot vasta tulossa vikatilastoihin

Kovin monista sähköautomalleista ei ole saatavilla vielä tilastollisesti merkittäviä vikatietoja – tässä TÜV-raportissa on mukana vain kolme sähköautoa: Volkswagen e-Golf, Renault Zoe ja Tesla Model 3.

Viime vuonna julkaistussa saksalaisessa GTÜ -katsastustilastossa pienet sähköautot, Nissan Leaf ja BMW i3 sijoittuivat pikkuautojen luokan kärkeen nuorimmassa 1-3-vuotiaiden ikäryhmässä: Nissan Leafissa ja BMW i3:ssa oli todella vähän vikoja, lähinnä jonkin verran jarrulevyissä. https://moottori.fi/liikenne/jutut/gtu-katsastus-pikkuautojen-vahavikaisina-loistavat-sahkoautot/

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

150 kohtaa tarkistetaan

Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, akselistoon liittyvät pyöräntuennan tukivarret, nivelet, puslat, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.

Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Tyyppiviat-palvelu paljastaa Suomessa suosittujen automallien vikatiedot

Tyyppiviat on Moottorin kokoama tietopankki, joka kertoo Suomessa suosituimpien automallien luotettavuudesta. Palvelusta käy kätevästi ilmi lähes 140 automallin vikatiedot useasta eri lähteestä Suomesta ja muualta Euroopasta.

Automallien tyypilliset viat on koottu neljään ryhmään:

  • katsastuksessa havaitut viat
  • takaisinkutsuun johtaneet viat
  • tielle jättäneet tekniset viat
  • autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Katsastustilastot eivät yksin kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Automallien takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

Auton ostajan on hyvä muistaa myös se, että takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan ehkä enemmänkin siitä, että asiakkaista huolehditaan vielä kaupan jälkeenkin. On asiakkaan etu, että pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkistaa takaisinkutsukampanjoiden avulla.

Pelkkä katsastustilasto ei kerro kaikenlaisista vioista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös: Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja: Tielle jättävät viat ovat useimmiten aivan erilaisia kuin katsastuksessa havaitut ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Tien poskeen jättäneistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja suurimmalta osin käynnistysakun ongelmiin. Auto ei käynnistykään ajotauon jälkeen, koska käynnistysakun varaustila on liian heikko. Sähköautoissakin on korkeajänniteakuston lisäksi 12 voltin käynnistysakku, joka ohjaa auton korkeajännitejärjestelmää ja monia muita auton toimintoja. Saksan ADAC -tiepalveluraportin mukaan 12 voltin käynnistysakun viat muodostavat lähes puolet kaikista autojen tielle pysäyttäneistä vioista niin sähkö- kuin polttomoottoriautoissa.

Lisäksi on auton käytössä ilmenneet viat, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen, jakopään ketjun tai jakohihnan (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digiTÜVAutobild 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat